Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024

Silverminc

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    37
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Silverminc

  • Placering
    Fänrik
  1. Hej. Tackar. Nej risken är så klart att man lägger mycket tid och pengar på något som ändå inte blir bra. Jag kommer nog skruva lite av ren nyfikenhet, men det lutar nog åt att det blir en reservdelsmotor på tradera 😞 det som är lite märkligt är att det blev så kanonbra komp med lite olja i, men så kanske det kan bli även om kolven är sprucken. Att det täpper igen hålet tillfälligt menar jag.
  2. Hej. Ingen som har några tips eller råkat ut för något liknande? Jag har nog tittat på samtliga YT-videor om denna motor. Även på tyska.
  3. Hallå! Jag var ute och körde med min 2- cyl yamaha 1978 55hk. helt plötsligt gick hastigheten ner kraftigt. Från 25 knop till ca 5 knop trots full gas. vid bryggan startade jag motorn igen. Den gick igång men dog vid varvning. Skvallerstrålen fanns där, men svag. Den var även svag innan och impeller skulle bytas vid tillfälle. det droppade bränsle från slangkopplingarna eftersom den nedre förgsaren inte sög in något. Nedre stiftet såg ut att ha en vattendroppe på sig. Topplockspackningen tänkte jag. Drog ett komptest. Övre cylinder ca 9,5. Under cylinder 3,5. Skvätte i lite motorolja i tändstifthålet och då fick jag 9,1 istället. Ska nämna att jag även kollat cdi-boxen, bytt tändstift och skiftat utgång på cdi-boxen. Borde det vara kolvringen som behöver bytas på nedre kolv? För jag antar att motorn inte har skurit? Nån som vet en sida som visar ungefär hur man gör detta? :-) Är det värt att göra det för en glad amatör som inte är så van vid motorer? Mvh
  4. Hallå! Har en Suzuki DT75 från sent 80-tal, troligtvis 1989 (ljusgrå kåpa) som jag starkt misstänker går alldeles för fett. Den blåryker vid start och de relativt nya tändstiften var sotiga och hade loppor på sig. När jag bytt stift går den helt ok men tappar ork. Bränsle får den och blåsan är stum. Jag har inget emot att blanda 1-2% olja direkt i bensinen.... Frågan är dock: Hur tar man bort oljeinjektionen på detta bojsänke? och hur tar jag bort oljelarmet, om det nu finns något? Någon som gjort något liknande på en suzuki?
  5. Ingen som har en gammal motor som jag som brukar lämna in den i sthlmområdet? Det kanske tom finns en mekaniker som läser detta och vill ha en extra slant?
  6. Jag har precis fått grönt bälte i båtmeck och trots ett tappert försök så inser jag att detta inte är min kopp te. Jag har nu tagit bort motorn från båten och den står inne i garaget. Jag får ägna mig med resten av båten istället, sånt som jag faktiskt behärskar :-) Är det någon som vet var man kan lämna in en sån här häck? Jag ringde till Flipper Marin i Täby, men de gör inte såna här ingrepp. Vaxholms utombordarservice ringde jag till, men han som tog emot bokningar var inte där..... Jag bor i Upplands Väsby, men kan åka en bit. Dessvärre var jag tvungen att såga lite i fästet för att få bort motorn pga av rost i motorlåsen, så en försäljning är inte aktuellt eftersom jag då kanske hamnar i finkan :-) jag kommer få tillbaka den på plats bra ändå. Det skulle vara skönt att få denna att funka iaf en säsong med tanke på tid och pengar jag redan lagt ner på denna pjäs. Nån som vet nån som pular med motorer mot pengar? Privat eller firma spelar mindre roll.
  7. Ok jag ska ge detta ett tappert försök. Det ser ju inte lätt ut direkt. Det är många saker som ska bort innan man kommer ner till godsakerna. Tusen tack för svaren. Blir det för knivigt så hittas snart denna motor på blocket för en billig peng :-)
  8. Någon som vet hur man kommer åt den nedre delen av vevaxeln? Är det bort med riggen eller gräva uppifrån? Något speciellt jag ska tänka på månne?
  9. Japp ska verkligen testa detta. Måste bara se vad det är för reducering på regulatorn så att jag kan skaffa en ny men med stor gänga för vanlig flaska. Det skulle ju vara helt fantastiskt om den gick igång!!
  10. Skönt att den inte drar ström, det är positivt. Sen är det kanske bökigt att byta gasolflaska ofta om man använder den mycket. Om det fungerar bra kanske det till och med är lockande att krypa till kojs med någon som man vill ha nära, för gott om plats för att sova är det ont om i denna skuta
  11. Jag har utombordare på denna båt, så gångvärme kan bli svårt. Går det att köra denna värmare när man åker med båten också? Det är främst det jag vill ha den till nämligen. Det är en Uttern 6000 och ska fungera som transportbåt till och från landet även under ruggiga höstdagar.
  12. Så då är det bara att ta bort riggen då? Antar att det är därifrån man kommer åt vevaxeltätningen?
  13. Jag skulle faktiskt satsa på en rejäl boggievagn som håller för vinterförvaring bättre. Den ligger dessutom som ett frimärke på vägen i höga hastigheter. Kolla på blocket och fynda. Jag har ett sävsjösläp från 96 och det funkar kanon. Som allt annat behöver det dock lite översyn ibland :-) Obromsat 30 släp hade jag till skotern förut. Jag fick alltid starta tidigare är polarna för att hinna med....
  14. Ok ska kolla vad det är för reducering på regulatorn som sitter där idag. Är det vanlig glykol som man häller i exansionskärlet?
  15. Oj oj oj. Vattenburen värme! Jo jag tackar! Du råkar inte veta om det är en speciell gasolflaska till denna? Eftersom kopplingen är så liten. Det går ju inte att ta samma flaska som till grillen antar jag? Kanske olika tryck också.
×
×
  • Skapa nytt...