Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Silverminc

Dålig komp. Värt att riva motorn?

Rekommendera Poster

Hallå!

Jag var ute och körde med min 2- cyl yamaha 1978 55hk.

helt plötsligt gick hastigheten ner kraftigt. Från 25 knop till ca 5 knop trots full gas.

 

vid bryggan startade jag motorn igen. Den gick igång men dog vid varvning. Skvallerstrålen fanns där, men svag. Den var även svag innan och impeller skulle bytas vid tillfälle.

det droppade bränsle från slangkopplingarna eftersom den nedre förgsaren inte sög in något.


Nedre stiftet såg ut att ha en vattendroppe på sig. Topplockspackningen tänkte jag.

 

Drog ett komptest. Övre cylinder ca 9,5. Under cylinder 3,5. Skvätte i lite motorolja i tändstifthålet och då fick jag 9,1 istället.

 

Ska nämna att jag även kollat cdi-boxen, bytt tändstift och skiftat utgång på cdi-boxen.

 

Borde det vara kolvringen som behöver bytas på nedre kolv? För jag antar att motorn inte har skurit?

 

Nån som vet en sida som visar ungefär hur man gör detta? :-)

 

Är det värt att göra det för en glad amatör som inte är så van vid motorer?

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Ingen som har några tips eller råkat ut för något liknande?

Jag har nog tittat på samtliga YT-videor om denna motor. Även på tyska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Enda sättet att veta är nog att skruva av topplocket och ta en titt. När kompressionen och draget försvinner så där under färd kan det vara hål i kolven eller så har den spruckit.

Sedan kan man filosofera över om det är klokt att börja utöva inrekirurgi på en 44 år gammal motor. Felen kommer sällan ensamma när grejerna är i den åldern och det kan dessutom vara svårt att få tag i reservdelar.

Redigerad av Faderullan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Tackar. Nej risken är så klart att man lägger mycket tid och pengar på något som ändå inte blir bra. Jag kommer nog skruva lite av ren nyfikenhet, men det lutar nog åt att det blir en reservdelsmotor på tradera 😞

det som är lite märkligt är att det blev så kanonbra komp med lite olja i, men så kanske det kan bli även om kolven är sprucken. Att det täpper igen hålet tillfälligt menar jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En eller flera kolvringar, som beckat fast i kolvringspår på kolven. 

 

Du har ju nu sett allt på tuben. 

Så kör igång. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...