Jump to content
Friday 21 June 2024

Philip_83

Medlemmar
  • Content Count

    20
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Philip_83

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

404 profile views
  1. Helt sant, åtminstone vad gäller Black Max vs Spitfire. I det här fallet har jag ju dock drygt 400 rpm till topp med nuvarande 19p, vilket borde innebära att jag kan gå ner i stigning (så även om jag hade köpt en ny Black Max).
  2. Hej! Fick tillslut ordning på propellern och kör i nuläget en 13 x 19p Mercury Black Max, hamnar på max 5300-5350 varv och då 37 knop på mätaren / 34.5 GPS-knop vilket jag är helt klart nöjd med! Nu är det dock så att jag lyckats skada propellern och har därför tänkt komplettera med ytterligare en, alltid bra med en reserv och dessutom kommer den skadade att vara på reparation några veckor. Har läst en del om 4-bladig Mercury Spitfire vilken verkar bra (tack även för tips om denna i tråden), frågan är dock om jag ska gå på motsvarande stigning som på Black Max - då blir det 12,5 x 19p, alternativt köra på en 12,8 x 17p. Spitfire ska vara konstruerade så att man inte tappar varv vid byte från en Black Max av motsvarande stigning, nu är det dock så att jag kommer upp i max 5300-5350 varv med nuvarande propeller och manualen till Optimax säger att man ska ligga mellan 5000 och 5750 varv och har förstått på flera foruminlägg att man bör eftersträva att ligga så nära 5750 som möjligt. Frågan är därmed om jag bör gå på en 19p (som tidigare) eller 17p? Har förstått att varje stigningsjustering ska ge ungefär 200 rpm antingen uppåt eller nedåt, i det här fallet borde det resulterade i 400 rpm upp, vilket skulle ge ett nytt toppvarv på ca 5700-5750 och därmed inom givet intervall. Hur pass säker kan man vara på att den trots detta inte övervarvar? Kan varje stigningshopp i realiteten ge mer än 200 rpm? Någon med erfarenheter från motsvarande båt / motor och propeller? Tacksam för svar Mvh Philip
  3. Har faktiskt ingen aning om hur gammal den är (köpte båten för några månader sen och den är ursprungligen uttagen 2009). Nu kommer dock båtfirman skicka en ny 19p propeller som jag ska testa med, samt med en flo torch II hub för montering, vilket jag har till 17p nu (den tidigare 19p var monterad med flo torch III vilket gjorde att propellern satt lite löst på axeln). Förhoppningsvis löser det sig med den nya propellern.
  4. Får kolla upp exakt storlek. Går det ens att få tag på 18p propellrar?
  5. Det viktigaste för mig är egentligen att hamna på rätt varv / rätt hastighet, sen om den inte gör mer än ca 32 knop så spelar det inte så stor roll. Känns dock som att bränsleekonomin blir bättre om den går "rätt". Med 17p propellern ligger jag på 22 knop vid 5000 varv, kan inte vara rätt? Bra tanke kring vattnet i skrovet, får testa att lossa på dyvikan, tack!
  6. Det är en 17p respektive 19p, antar att pitch är samma som stigning? Både är exakt lika stora, samma diameter.
  7. Skulle vara intressant att testa en annan propeller, osäker dock på om jag ska ha fyrbladig, vilka fördelar ger det?
  8. Det står 19p på den tidigare propellern så förutsätter att det är rätt, svårt att avgöra om den skulle vara felmärkt? Både är exakt lika stora, bara stigningen som skiljer.
  9. Norrköping? Norrtälje Ska försöka komma runt det hela utan att öka motorstyrkan, det kommer säkert göras men får avvakta något. Antar att jag borde testa ngn annan propeller, har du någon koll på lämplig stålpropeller vad gäller stigning och storlek? Kolla högre upp så skrev du köra båten till Norrköping Angående stigning på propellern så verkar det lite konstigt om det verkligen är 17 på den som Robert99 skriver. kan ju va nåt annat som skiljer också. Mindre diameter? Tror inte heller det går att snabbare än 30-33knop med 75hk till det skrovt. Kostar ett par tusenlappar att uppgradera motorn och du kan köra med aluprop 19 eller kanske behöva gå upp till 21 tum och farten blir 35+ Hehe oj, ser det nu, menade givetvis Eskilstuna Mm det är riktigt skumt, la den dock mot 19" propellern och de är exakt lika stora. Skulle vara nöjd om jag kom upp i 33 knop vid varvtal närmare 5750, nu är jag ju dock inte i närheten dessvärre. Med 19" varvar den ju endast 4800 och gör då som max 30 knop, det är väl inte bra för motorn att inte ens vara i närheten av rekommenderat maxvarv? Överväger en uppgradering, är det svårt att ta bort styrboxen? Läst något om att man måste öka något luftinsläpp eller dylikt också.
  10. Jodå det är en 17 tum, framgick både av förpackningen och av siffrorna på propellern i sig. God tanke dock, hade varit en rimlig förklaring till problemet.
  11. Yes ok, det är åtminstone bättre än i nuläget, båtfirman som jag köpte av säger dock att den ska göra 34-35 knop vilket verkar vara vad många andra får ut.
  12. Tack! Finns inte i Sverige vad det verkar?
  13. Norrköping? Norrtälje Ska försöka komma runt det hela utan att öka motorstyrkan, det kommer säkert göras men får avvakta något. Antar att jag borde testa ngn annan propeller, har du någon koll på lämplig stålpropeller vad gäller stigning och storlek?
  14. Tack för bra info! Den varvar ju dock bara 4800 rpm med 19 tum vilket är ca 1000 under max, känns som att det finns betydligt mer att ge. Något tips på vad man kan testa för att få ut maxvarv och upp mot 35 knop samt marsch vid ca 25 knop? Bör vara fullt möjligt. Att chippa motorn är ju givetvis ett alternativ, men om jag ska tro vad folk skriver med likadan båt och motor så ska 75 hk vara tillräckligt.
×
×
  • Create New...