Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

1725

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    14
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

3 Neutral

Om 1725

  • Placering
    Kadett
  1. Hej Den typ av matta som jag tror du menar lämpar sig bäst för att minska resonansljud som uppkommit av materialets egen svängning - finns alltid lite och skapar ett lågfrekvent oljud. Kallas även tungmattor. Jag vet inte om jag skulle lägga ned så mkt energi på att få tyst i en motorbåt när allt brusar och dundrar runtomkring. Med det sagt så finns det ingenting som inte säger att man kan göra det om man vill - tyst är ju alltid trevligt. F
  2. Så var det löst Precis som jag misstänkte hade skiljereläet pajat av att batterierna var kopplade till 24 volt, radions 10A säkring hade också gått. Nytt relä så laddar även förbrukningsbatteriet med 14,1V Nu blir det till att köpa ett nytt förbrukarbatteri för jag tror inte att det klarar någon belastning efter att varit nere på 8-9 volt Fredrik
  3. Jag köpte min båt för en månad sedan i Åbo Säljaren hade Nordea - jag hade SEB och de hävdade att det skulle ta 1-3 bankdagar. Båten hämtades en måndag och jag gjorde transaktionen på onsdagen för att vara helt säker på att pengarna skulle vara framme - det var en chansning men jag hade varit över och tittat på båten och vi hade fått förtroende för varandra. Det tog 1 dag så han hade pengarna på torsdagen och vi skrev på måndagen. Eftersom det rörde sig om rätt stora pengar var kontanter inte ett alternativ, dels för att varken han eller jag ville släpa på dem men framför allt för att jag skulle förlorat flera tusen på kursskillnaden mellan bankens avistakurs och kontantkursen. Avistakurs är vid överföring mellan konton. Jag övervägde att skaffa ett nordeakonto ett tag för att göra det smidigare men orkade inte. Fredrik
  4. Ja, så till vida att markeringarna stämmer på respektive batteri. Dessutom har jag mätt ett antal gånger och när jag inte orkar trassla ut multimeterns kablar mäter jag ibland med svart pinne på en pluspol och får då 12.xx V men med ett minustecken som indikerar att jag mäter bakvänt. Fredrik
  5. Hej Min nyinköpta Finnmaster F68 startade snällt efter att ha åkt släp från Finland - däremot gick inte stereon igång och jag tyckte att startbatteriet behövde laddas lite extra. Jag ser då att batterierna var seriekopplade - STARTBATT - pluspol till minuspol på FÖRB-BATT och det kändes inte rätt. Kopplade om så att det blev parallellkopplat istället men nu får inte förbrukningsbatteriet någon laddning. Andra turen så pep det i plottern som varnade för låg batteriespänning. Plus från Yamaha 250 går till plinten på Mavix-brytaren märkt Start (1 och 0 brytare) från den går det till plus på Startbatteriet Minus går till minus på startbatteriet Minus på Startbatteri är kopplat till minus på Förbrukningsbatteriet Förbrukningsbatteriet Plus från Mavix brytaren märkt Service (1 och 0 brytare) Minus går dels till förbrukarna - ca 6 kablar, dels till minus på Startbatteriet Mellan dessa sitter ett VSR-relä från BEP Marine http://bepmarine.com/home-mainmenu-8/product-269/125-amp-voltage-sensitive-relay-vsr- Har hört att det klickar till i det och dioden tänds så det verkar fungera men eftersom jag inte får någon laddning på Förbrukningsbatteriet är jag osäker. Kan det ha dött av att få 24 volt när det var felkopplat? Har jag tänkt bakvänt och nu kopplat fel? Råd, dåd och pekpinnar - allt mottages Fredrik
  6. Hej Jag har övervägt att köra hem den själv men jag vill gå igenom motorn innan jag måste ut på öppet hav. Väder och vatten på Ålands hav den sista mars är inte riktigt vad jag vill utsätta mig för i en "ny" båt. Jag har övervägt risken att jag är lite för lång.....hoppas på det bästa och låtsas som ingenting är just nu planen F
  7. Fundera på vad du kan få tag i reservdelar och motorkompetens till - det kan ju behövas fixas en del även om den är välskött F
  8. Guld min tanke var att det skulle vara ungefär så - kollade med släpförsäljaren och han trodde att kölrullarna var ungefär 40cm ovan mark Ringde en båtförsäljare och han han säger att lasthöjden enligt Finn-Marin är 210 men att det då är med 20cm klossar under. Tror att den ska klara Viking och Siljas höjdkrav på max 240 - nästa steg är 450 men de biljetterna var slut. 240 högt gånger 510 dragbil plus 680 båt...kommer precis under deras 12 meters kombination Ska bli skoj - hämtar nästa måndag (den 31 mars) Fredrik
  9. Hej Ska hämta min nyinköpta Finnmaster 68 och funderar på om båten på trailern kan bli högre än 240cm - där går nämligen en gräns på färjorna. Någon som har en uppfattning om hur hög ekipaget blir. Jag inser snabbt att jag inte ens vet hur högt upp rullarna sitter på en vanlig båttrailer än mindre hur hög en 680 lång DC kan vara..... Ideér? Fredrik
  10. Hej Jag bad säljaren fråga fabriken om de hade en Owners Manual och Declaration of Conformity på hans båt. De fixade Owners manaual utan min hjälp men igår kväll mailade jag till Finn Marin och frågade om CE dokumentet. i morse kom ett svar med en PDF som innehåller allt jag behöver. Tummen upp Fredrik
  11. Tack för svaret jag fick också lite dåliga vibbar av att det var olika år på motor och båt men orginalkvittot var ok. Motorn var en ny 2007 och han fick garanti på den i samband med köpet. 250hk är inte viktigt för mig heller men årsmodell som matchar båten känns bättre. Papper kan man fixa till det mesta i efterhand och skicket var likvärdigt. .. Jag valde den med "rätt" motor köper från Finland och håller med om att priserna är bättre där. Fredrik
  12. Klart du ska bli aktiv i SSRS kolla vilken station du har närmast till eller om du kan avvara en heldag åt gången vilken station du helst vill hjälpa. Kontakta UM (Uppsyningsman) på station för att se om de har behov av folk. Jag hör till RS Munsö i Mälaren och vi har just nu ganska bra täckt men inom kort är uppstart och då ser man vilka som faller ifrån. Vi är väldigt skriva med utbildningar och praktiska övningar hos oss så det ger väldigt mycket att vara med. Alla stationer har olika upplägg för jour och dagpatrull så ring och prata med Stockholms, Dalarös eller Munsös UM. De är bra att ha och göra med alla tre. Fredrik
  13. Hej Ska köpa första båten och har hittat två heta kandidater som jag behöver lite råd kring deras olikheter. Har försökt lista det relevanta nedan med /-tecknet som skiljemärke mellan båtarna – ex båt 1 / båt 2. Hoppas ni har input Finnmaster F68 DC / Finnmaster F68 DC Årsmodell – båda från 2009 Pris – - / båt 2 är 20 000 kr billigare Motor – 2007 Suzuki 225hp / 2009 Yamaha 250 hp Servicebok – komplett / saknas, endast kvitton från varvet Timmar – 294 tim / 202 tim Service 2014 – ingår i pris / ingår ej i pris Vårrustning – ingår i pris / ingår ej i pris Dokumentation – komplett / Kvitton på service men saknar CE, servicebok, manual och 1:a ägarens dok Skrov – lite slitna lister, svart ”sned” bottenfärg / ok Teak – lite sliten / fräsch Plotter – Lowrance LCX27 m motordata / Raymarine A60 ej motordata Utrustningspaket – Comfort / Comfort Värmare i kabin – Nej / Ja Fredrik
  14. Hej Första inlägget efter flera års läsande. Några år över 40, bor i Stockholmstrakten, frivillig sjöräddare med Fartygsbefäl 8 och Maskinbefäl 8. Ingen egen båt ännu – plötsligt händer det som reklamen säger så i år köper jag en liten DC. Hoppas kunna bidra med lite input i ämnen som dyker upp men är ödmjuk för kompetensen i forumet – you rock! Fredrik
×
×
  • Skapa nytt...