Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

johan44

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    24
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om johan44

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Återkoppling, Yamahaverkstaden bytte batteri. Trots att startmotorn snurrade ok och länge (fast jag vet ju inte hur raskt den ska snurra, ny motor för mig) så hävdar de att batteriet var uttjänt och att det ska funka nu. Hoppas på lätta starter till våren.
  2. Tack för tips! Båten är i sjön och går att köra, även om det inte är så kul när det inte funkar som det ska. Siktar på att få in den på en bra marina nån gång under vintern när de har tid, båten står ju på trailer... Återkopplar när det händer nåt
  3. Stort tack för alla tips. Det blir att lämna in motorn till en yamahaverkstad inom rimligt avstånd med bra recensioner. Närmaste verkstad testade jag nyss med min suzuki, det verkar gå sisådär... 😉
  4. Tack för hjälp. Har dålig karma just nu, du var inne och gav support när min andra motor krånglade också (suzuki 25) Jag har testat sekvensen med att pumpa osv nu. Det gav ingen skillnad i start och jag hörde knappt bränslepumpen. Nåt surrade i 2-3 sekunder men väldigt väldigt svagt ljud (hade huven på iofs) Ska den låta mer? Kan man utesluta nåt nu när det inte var lyckosamt?
  5. Super, stort tack, det ska testas, återkopplar om hur det går!
  6. Tack för tips, låter rimligt. Inte en helt billig del...
  7. Jag har en 2014 Yamaha 40 hk som är ny för mig, den har gått 70 timmar och alltid varit på trailer. Den går fint på alla varv men jag måste köra startmotor en stund (i praktiken kanske max 20 sek) för att starta oberoende av kall, varm, stått still några sekunder eller 30 minuter. Tank och slang är nya och det är bra tryck i blåsan så bränsle finns. Tänker att den borde starta direkt. Nåt tips om vad jag kan kolla på först? mvh/Johan
  8. Tack för svar tidigare. Verkstaden dömde ut förgasaren och beställde ny vilket har tagit tid. Nu råkade jag passera marinan när min båt var under arbete och nu läcker det olja. Vattnet i provkörningstunnan var täckt av gråsvart guck, nåt allvarligt som jag inte tror var trasigt tidigare har gått sönder. Är det nån som har erfarenhet av att ev nya saker gått sönder under verkstadsbesök och hur har det hanterats?
  9. Lite svårstartad, baktände lite innan den stabiliserade sig på samma höga varv. Ringde en ny marina (MTO) och det var ok att komma förbi imorrn! Jag var inställd på att nästa verkstadstid skulle vara i september...
  10. jepp, verkar vara nån elektronisk choke som styrs på värme. En mek trodde det kund vara problemet, en annan mek sa att då skulle motorn börja bluddra och så småningom kanske stanna när blandningen blir för fet och som det är nu så håller motorn sin höga tomgång hur länge som helst som det verkar... Kollade och delen kostar 2700, bra kilopris...
  11. Det sitter nåt elektroniskt ovanpå förgasaren som styr en nål, nån som vet vad det är och om det är en misstänkt felkälla?
  12. Nepp, mekade in mig till flottör och nål som såg bra ut, tvättade noga och motorn går lika som förut efter ihopskruvning. Lite trist, rädd för att det är verkstad i höst som gäller nu...
  13. Ja precis, tänkte flottör och nål. Kanske har nåt skit hamnat där... tror inte nålen blivit dålig på ett ögonblick men nåt kan ha hänt. Trångt och jvligt att komma åt, särskilt när förgasaren är inklämd mellan två cylindrar...
  14. Ser (tyvärr) väldigt bra ut, klar och fin, har inte dragit nån olja. Jag tror nåt pajjat i förgasare. Förgasaren är bytt en gång tidigare, kanske är det en olycklig kontruktion, det är singelförgasare som matar båda cylindrarna.
×
×
  • Skapa nytt...