Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

Draglof

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    20
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Draglof

  • Placering
    Kadett
  1. Jag prövar med det så får vi se om det hjälper! Tack för ditt snabba svar.
  2. Halloj, Läge att sälja motorbåten och då strular naturligtvis knappen för neutralläget. Jag har ett quicksilver reglage av äldre modell. Normalt trycker man ju in knappen för friläge, startar motorn och ger lite gas. Nu vill den rackarns knappen vägra bli intryckt med följd att jag inte kan starta motorn. Någon som varit med om något liknande och kan dela med sig av sina erfarenheter så att jag kan lösa detta? Båten har varit inomhusförvarad under vintern så rost på vajern verkar märkligt, men kanske inte omöjligt då det hela har några år på nacken? Den kärvade redan lite under förra säsongen. Som sagt. Är tacksam för tips! Trevlig helg på er!
  3. Det är väl knappast aktuellt längre men för någon annan med samma problem kan jag tipsa om att gasreglaget för modligen har flyttats någon gång under den tiden axeln har varit ute (alternativt att man råkat komma åt vajern för växeln under montering). Då visar gasreglerat neutral när du har växel i och vice versa...
  4. Kabeln från stift 1 syns på bild. Räckte att jag nös på den så gick den av Får hoppas att det löser sig nu. Tack för hjälpen! Få se om jag kan hitta nåt ställe där jag kan köpa en ny...
  5. Är det rätt uppfattat av mig att denna då skulle sitta innanför plåten med tändstiften?
  6. Tack för snabbt svara och fin sprängskiss! Då har man lärt sig något idag också! Som du ser på bilden sitter det alltså en plugg där du säger att tempgivare ska sitta men inte med någon kabel. Menar du att jag ska byta ut denna mot en tempgivare? Om ja, då måste jag lokalisera kabeln som ska anslutas dit... Något annat ställe längre ner kan jag inte se att det skulle finnas något...
  7. Nu har jag pillat och meckat senaste veckan och hittat nr 38. Dock påstår den handeln jag varit i kontakt med att det är en elchoke solenoid + kolv jag hittat, men det tvivlar jag på (bifogat en av bilderna). Nån som kan bekräfta vad detta är om det inte är temperaturgivare? Om det nu är bulten vid tändstift ett som är något slags reserv, kan man då plocka bort den utan att det händer nåt? Jag kan för övrigt inte se att det är något fel på kablarna från reglaget till motorn så nästa steg blir att pilla sönder reglaget och se om det är något fel där inne... Tacksam för fortsatt hjälp!
  8. Förstår inte riktigt var nr 38 skulle sitta i förhållande till allt annat på sprängskissen, men jag får väl kolla på detta de kommande dagarna. Den bult du beskriver har jag snett ner till vänster från tändstift 1. Dock har jag ingen susning vilken sorts funktion den skulle kunna ha... Jag återkommer när jag pillat sönder hela motorn och inte kan få ihop den igen
  9. Vad jag förstått finns det på denna modell varken termostat eller tempgivare...
  10. Hej, Ja det är himla tröttsamt att behöva pilla runt så mycket med sin motor (se mina otaliga trådar tidigare!!). Jag kanske kan ha ett förslag till dig. När du slår på tändningen och försöker starta motorn klickar det då eller är det helt dött?? Om det klickar så kan det vara att du har bränt startreläet som då behöver bytas. Det gjorde jag på min och nu startar den som om den vore ny.
  11. Motorn smörjs via oljeblandat drivmedel. Precis som du säger kan man ju fuska, men är ju inte så roligt om motorn bryter ihop. Måste försöka hitta vad som är galet. Har lagt ut lite krokar hos olika firmor via email så får jag se om jag kan få ytterligare hjälp.
  12. Tack för dina ansträngningar! Inte för att jag blev riktigt klokare men det blir väl mitt problem Jag ska kolla kablarna, men sedan vet jag inte hur jag ska fortsätta felsöka...
  13. Mina tändstift sitter på kortsidan där bak på motorn och där finns inget av det du anger. Dock sitter där en mutter som jag googlat mig fram till kan användas till att fästa en angivare på om man vill. Rent logiskt sätt bör det ju bakom sitta en termostat, men då behöver jag montera bort tändstiften och det block de sitter på för att komma åt bakom. Detta vill jag dock inte ge mig på utan att jag vet att jag är på rätt spår
  14. Hej, Får överhettningstjut från gasreglaget. Fråga: Var i helskotta sitter termostaten på den här rackaren?? Jag kan inte hitta den så snart utgår jag ifrån att det inte finns någon? Om det inte är termostaten det är fel på så lär det kanske vara vattenpumpen? Var sitter i så fall denna? Har redan bytt impeller och växelhus olja och skvallerstrålen är hur fin som helst. Tacksam för era tankar!
×
×
  • Skapa nytt...