Gå till innehåll
fredag 16 maj 2025

Eriq

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    3
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Eriq

  • Placering
    Landkrabba
  1. Jag har just postat en liknande fråga. Verkar inte finnas nån oljekylare på min AQ130 (konverterad B20). Två varv har missat det på service! Monterade du en oljekylare?
  2. Köpte min första båt med inombordare för två somrar sen, Marieholm Concorde med VP AQ130 (konverterad B20) och VP100-drev. En klassiker. Sen dess har jag slitit hår med att få motorn i skick, oljetempen rusar iväg mm. På varv nummer två konstaterade de att kylvattnet inte når oljan och kopplade en kylvattenslang direkt till vad jag tror är vattentapphålet för motorblocket (ovan tv om oljefiltret på bif bild). Inget av varven, och pinsamt nog inte jag heller, har registrerat att det inte verkar finnas en oljekylare över huvud taget. Har jag fel? Har de klantarna lurat mig? Nån som kan bedöma bilden? Har nästa gett upp, tror jag ska lämna in hela paketet till något proffs som kan få ordning på den. Tips om VP-mekare i Stockholm som kan ta sig an ett renoveringsprojekt utan att det kostar mer än en ny båt?
  3. Jag har en Volvo Penta AQ115 med det inte helt ovanliga problemet dålig kylning (sjövatten). Kyler dock bra på land om jag kopplar ur slangen från stöveln o suger vatten ur en hink. Funderar därför på att koppla förbi stövel och lägga en kylsugslang direkt ned i vattnet från aktern. Är det nån risk att göra det? Kan avgaserna/stöveln bli för varma?
×
×
  • Skapa nytt...