Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

i5bepe

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    2
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om i5bepe

  • Placering
    Landkrabba

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tack för snabba svar! Ja, jag menar att det är ett falsklarm, eftersom allt såg bra ut kring spänningen. Era kommentarer och länkar ledde mig till att testa med lite mer belastning från förbrukare. Testet blev: 1. Koppla ur solcellen 2. Starta kylskåpet på max. 3. Starta värmaren (som tar mycket ström initialt) 4. Efter en stund, starta motorn och låta den gå på tomgång Resultat: 1. Spänningen över förbrukningsbatterierna gick upp till 14.3 Volt 2. Amperemätaren i panelen visar initialt laddning på 20 ampere - för att senare sjunka succesivt till runt 2 ampere 3. Under de 10 minuter som motorn fick gå så larmade det inte en enda gång. Kan det vara så att problemet tidigare helt enkelt var att det inte fanns något som helst laddbehov och att generatorn således inte avkrävdes någon ström? Mvh Peter
  2. Hej. Vi har en Penta D1-30 som varnar med batterisymbolen när båten går på tomgång. Mellan 800 varv och 1200 varv så sker detta. Motorn varnar med pipande signal och blinkande batteriikon i instrumentpanelen. Mäter man med multimeter på batteriet så ger generatorn 14.3 volt vilket väl är fullt normalt. Batterierna är nya, och mäter 13V utan laddning på. Det märkliga är att signalen inte ljuder om man sänker tomgången så lågt som 700 varv - eller ger gas och kommer över 1200 varv. Tar tacksamt emot tips på vad detta kan bero på. Mvh Peter Grill
×
×
  • Skapa nytt...