Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024

johpe

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    16
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

9 Neutral

Om johpe

  • Placering
    Kadett
  1. Shrimpy - minsta båten som gjort en världsomsegling av Shane Acton (1981) är en inspirerande bok i sak - där Shane Acton seglar jorden runt (långa perioder ensam) i en 5,6 meter lång plywoodbåt, Super Shrimp. Den 3 juni 1973 lämnade de Cambridge och hittade tillbaks 8 år senare, John
  2. Japp - även om det är lätt att gå vilse, handlar livet mindre om pengar och mer om lek, varför det aldrig är fel att gå just... vilse
  3. Gunter-riggen saknar backstag och kickstag - vilket fått många att byta till en Bermuda-rigg, vad jag förstår - på en gång som den känns lite omständlig rent intuitivt, tycker jag... å andra sidan tycker jag en Westerly 22 blir mer enhetlig och trulig som en Paul Klee-tavla med den riggen, varför jag också ska läsa bifogat Om hur du på bästa sätt använder en Gunter-rigg 🤔 Så är det. Det är ett riktigt förlust-affär (hur jag än vänder på det) och särskilt om jag skulle få för mig att sälja den... i Sverige, där jag skulle behöva vänta in turen att hitta "rätt köpare" - på en gång som småbåtar generellt tycks vara billigare i Sverige än i EU i övrigt 🙃 Det som får mig att snubbla runt i processen, är hanteringen runt omkring köpet - som mer liknar en välkänd Edward Munch-målning, Skriet, i stället för en trulig och underhållande dröm i novembermörkret - varför jag förmodligen också lär väntar in sommaren 2022, på att restriktionerna släppt... då jag kan förena semesternöjet med att segla hem henne över de stora övriga kostnaderna (moms, frakt, etc.) och slippa tvinga hit henne redan i år... Vill ju på alla sätt uppmuntra upptåg av den lekande människan, homo ludens, och i bästa mån det är möjligt undvika bekvämlighetens triumf HOW-TO-GET-THE-BEST-OUT-OF-YOUR-WESTERLY-Gunter-Rig.pdf
  4. Well - det är nog i all fall en Westerly 22 som är tanken - men mycket kan dyka upp på vägen, om inte en Caprice "Shrimpy" Mark I på 19 ft, så kanske, kanske en Anderson 22 (som ju ser rejält stabil och strömlinjeformat snabb ut) - eller, kanske en Caprice Mark V, Hurley 20... Som@Peka67 föredrar också jag rörligheten med obekväma trailerbåtar 🤠 Därutöver, har jag arbetat upp en tråd till en Westerly 22 med originalriggen "Günter" i fint skick i England - där ägaren även är villig att segla över den till Nederländerna för vidare transport till Sverige... men jag haltar lite, snubblar och fegar antagligen ur - när jag ser vad det kostar att blicka ut bortom Sveriges och EU:s horisonter... 😬 Det är ju det lilla formatet jag gillar - också givetvis för att plånboken inte är fet
  5. Tack Peka67! Helt klart ett rejält alternativ - med mer fokus på fart (och spänning) än charmen (åldern?) i en westie 22, efter vad jag kan se 😎👍
  6. Visst är det ett kap - särskilt då jag tittade åt det hållet för några år sedan men fastnade i en sorts känsla av att sitta inspärrad (trots öppna hav) som så många trygghetskonstruktioner tycks för med sig, från volvo till havsfidror Shrimpy är verkligen en superräka i plywood, legend och drygt en meter kortare än glasfiberbåten westie 22. Så tror jag också det är - att "Gunter"-riggen har bytts ut mot en vanlig "Bermuda"-rigg på de flesta westie 22:orna - trots originalets slingriga charm 😅 Det vill säga, en westie 22 balanserar tryggheten med en Havsfidra och spänning i Shrimpy på ett (för mig) underhållande sätt - på djupa hav till grunda vatten 🥰 I stället för en Havsfidra blev det för några år sedan en folkabuss (4x4) som på inga sätt är en trygg konstruktion - men lätt att älska, trots allt... eller snarare; när reservdelarna var stört omöjliga att få fatt i, sålde jag den - till en firma i Holland som i sin tur sålde den vidare till USA, då antagligen folkabussens förlovade land. Därefter fegade jag ur och kom över en trygg konstruktion; en Sprinter, som jag nu gjort mig av med illa kvickt - då den saknar all sorts hjärta, charm och spänning.
  7. "Kill your darlings!" - sluta dröm, agera här och nu! Självfallet är det ett klokare alternativ med en Havsfidra - men jag är fast för tillfället, en Westerly 22 är drömmen 🥰
  8. ”Samtliga båtar som har en största längd av minst 15 meter ska registreras, oavsett vad de används till” Tack Peter_K! Läste lite hastigt där Inga måsten, vill säga: Båtar med en största längd understigande 15 meter som används till privat bruk kan registreras på ägarens begäran. https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Fartygsregistret-sjofartsregistret/Bat/
  9. Ringde men hänvisades till Tullverket, som är de som ålägger momstillägget på 25% på inköpspriset sa de - samt 0% till 20% på fraktkostnader, hanteringskostnader (fram till EU:s gräns) och försäkring 🤔 På Transportstyrelsen står det att alla båtar över 5 meter ska göra "Anmälan av båt för registrering" i Fartygsregistret 🤔 https://www.transportstyrelsen.se/sv/Sjofart/Fartygsregistret-sjofartsregistret/
  10. Jag vill också tro att det bara är så - köpa, betala moms, registrera och försäkra - eftersom det inte fanns några problem att segla den på öppna EU-vatten innan brexit 🙂
  11. Det ser jag verkligen fram emot - eftersom jag inte seglat sen barnsben och gett upp jakten på husbilens förlovade land 🤠
  12. Härligt - tack Peke67! Det låter rimligt, eftersom den varit lagligt i bruk på EU-vatten innan brexit Likaså Dava - tack för länken till tullverket, som ju vill inkludera fraktkostnader, hanteringskostnader (fram till EU:s gräns) och försäkring utöver inköpspriset i momsen. Det får bli att segla hem henne till sommar - om restriktionerna lättar och slutsumman inte stiger en över huvudet , vill säga Allt gott, John
  13. Hej allihop! Vill förverkliga en gammal dröm om att segla en engelsk liten segelbåt i glasfiber på 22 fot från 60-talet (som finns med i Lloyd's Register), Westerly 22. Vad jag förstår, är CE-märkning inte tillämpbar på en båt byggd mellan 1963 och -67 (även om den finns med i Lloyds Register) och, enligt Sjöfartsverket, inte gammal nog för att räknas som en "veteranbåt" - eftersom den inte är byggd före 1950. Betyder det att det är omöjligt att registrera och försäkra den för EU-vatten - eller, kan det vara så enkelt att det bara är att köpa, segla hem, betala moms, registrera och försäkra en gammal dröm? Allt gott, John
  14. Tack båda, Bor i Lidköping (vid Vänern), har hunnit stilla mig och hör mig nu för efter lilla originalet i stället, en Havsfidra. Storfidran känns lite stor i kragen.. för en månskensseglare(?) som jag. Hört eller sett något? Har hittat två i Malmö, en i Lund och en fjärde i Hudiksvall - lite otillgängliga i väderlekens underlag och som gör mig lite rådvill inför prisbilden.. (Vad har hon i Malmö för 70 000 kr som de andra inte har?? Autopilot, enklare båtvagn - och?..) Letar efter en som är välbehållen och öppen för nya erfarenheter. John
×
×
  • Skapa nytt...