Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

Krippe22

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    31
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Krippe22

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tack för tips Hbengtsson! 👍 Jodå den ligger i vattnet och man får polera friborden från ponton/flotte el liknande och det har gått bra flera ggr tidigare. Det jag letar efter i första hand är ju e firma/team som kan komma till mig där båten är, och göra jobbet där. Alldeles norr om Stockholm.
  2. Hej på er! Någon av er som har tips på en firma eller personer som är duktiga på att polera båtar i Stockholmsområdet? Har en stor båt som ligger i vattnet och som ska poleras. Vänl häls Krippe
  3. Christer jag tror du har rätt om att man ska vara försiktig och gå iväg om det inte känns bra och det är ju precis det jag analyserar när jag tar er hjälp nu. Och jag tycker jag har fått mycket bra input och förslag. Men för att förklara sammanhanget och båtens skick lite bättre: Om jag köper båten har jag tänkt lägga en del pengar på renovering. Ny teak badbrygga, ny teak passerelle, ny teak trappsteg t skarndeck, ny klädsel soldyner fördeck och ovan garage, ny klädsel soffa salong, ny instrumentpanel, nytt hamnkapell, slipa trappsteg ner till salong, fixa golv talett + ev ny teak där, uppgradera passerellen så att den orkar lyfta vattenskoter (håller på och undersöker detta nu). Båten är ju 14 år så ett antal saker är slitna. Egentligen är inte min oro att de grå fläckarna skulle kosta 3000€ att fixa det är snarare att de inte går att fixa så att det blir snyggt överhuvudtaget, eller att man gör en fix för 1500€ som inte blir bra och så gör man en till etc, och det visar sig vara helt enkelt mycket svårt att fixa. Och javisst den här typen av båt är svår att sälja oavsett om det är det här exet eller något annat. Men jag har inte planer på att sälja under överskådlig tid, men jag vill förstås inte köpa ett dåligt objekt. Mitt största bekymmer för kostnader är vinterförvaring, eftersom båtklubbar inte vill ta upp och lyfta en så här pass tung båt och så fort man går till ett varv så börjar allt kosta skjortan...
  4. Jag gillar att ha lite ljus träfärg, i alla fall på teak, snyggast som även håller ett tag tycker jag är att sandpappra lite försiktigt, lägga snappyteak, ger ljus fin färg, och sedan lägga tunt med Snappy sealer. Blir inte mörkt som med olja, utan behåller den fina ljusa färgen och ser och känns obehandlat ut men håller nästan en hel säsong
  5. Tack för alla bra svar! ciaraud och RikardE ni verkar ju ha en bra logisk förklaring till det som orsakat detta! Brokern säger nu att detta fixas för 1500€, och då är det sanding and repainting som görs. RikardE du pratar om att topcoata båten. För mig låter topcoata som att en nytt gelcoatlager läggs på, dvs ett tjockt lager, inte bara en lack eller färg. Repaint låter mer som en färg som när det blir slitage så kommer den gamla färgen under tillbaka, eller är det givet att mäklaren menar "topcoata" när han säger repainta? Det är ju mest området som har halkmönstrad yta som är har gråa fläckar, men även visst annat område. Om man lägger på nytt kan det väl lätt bli nyansskillnader mot angränsande ytor eller? Kanske inte ett problem om man bara gör detta på det mönstrade området? För er info så saknar båten septictank. Den har en extra vattentank. Tror ni den kan användas för septic tank gnm att koppla in lite slangar etc? Mäklaren menar det. Viktigt är ju att man kan stoppa in en sug i ett tanklock vid relingen och tanka ur skiten eller hur? För mig känns det som att en septictank måste vara specialtillverkad för just det ändamålet eller vad säger ni? /Krippe
  6. Yep tanken är att ta den till Sverige. Och jag tycker att priset känns rätt bra. Visst den har några år på nacken och är inte i nyskick men känns väl omhändertagen. ja förutom detta gråa då :-( Hoppas jag inte verkar allt för negativ nu men denna båttypen med såpass många år på nacken är nästan osäljbar i Sverige om så den säljs idag eller om fem, tio år. Att den sen gått i Medelhavet gör saken än värre. Om du köper för att behålla och är medveten om läget så är det ju en sak. Kn du tänka dig flybridgebåt så är det ett mycket bättre val Är medveten om vad du säger. Och yes köper inte för att tjäna eller sälja under överskådlig tid. Gillar flybridge men gillar också stora sportscruisers. Var nere på Corfu och tittade på en sealine t51 330h för 1,3mkr, men den visade sig tyvärr vara lite misshandlad interiört.
  7. Nej jag är van. De flesta grejer jag köper brukar inte vara precis det som många andra vill ha :-) Normalt är jag emot teak på skarndeck av estetiska skäl. Min erfarenhet är dock att teak suger upp skit på ett ypperligt sätt. Ett vanligt vitt däck när fukten är framme på kväll eller morgon blir tokskitigt och fult. Teaken döljer detta bra tills det bara är att skölja av. På denna helvita båt tycker jag dock att teaken på skarndeck är riktigt snyggt. Huruvida det pajar plasten under om många år är kanske sant men då får man väl ta bort teaken, torka upp, plasta lite och sen lägga nytt teak... Men allvarligt vad är det gråa? Oxidering? Kan man spraya gelcoat på ytan som ej kan poleras? /Krippe
  8. Yep tanken är att ta den till Sverige. Och jag tycker att priset känns rätt bra. Visst den har några år på nacken och är inte i nyskick men känns väl omhändertagen. ja förutom detta gråa då :-(
  9. Hej Forummedlemmar! Kan ni hjälpa mig med detta? Jag funderar på att köpa denna Princess v55 från 2000. Det mesta kan fixas så den blir i topskick men det vita skrovet har gråa fläckar see video. Säljaren menar att på de blanka delarna kan det poleras bort men att det på de delar av däcket som är skrovligt för bra fotfäste måste målas. Vad säger ni? Säljaren menar att detta kommit av användande av starka kemikalier i rengöringsmedel av skrovet?? Och att problemet är att på den skrovliga delen så kan man inte polera eller sandpappra utan måste måla. Är detta oxidation, vad tror ni? Har ni sett detta förut, hur fixar man? Ska jag avstå köpet pga av detta? Kolla video jag tog https://www.youtube.com/watch?v=8Z0Qsgj6lnQ Häls Krippe
  10. Nej ingen stålbåt. Hur mycket anpassning för att ligga i året om? Om man fixar isfritt är det ändå stor risk att ngt fryser sönder när det är 20 minus ute? Ska man ha på en liten värmare i båten som håller några plusgrader inne i båten? Är väl ändå risk att det blir kallt/frysert precis närmast skrovet/vattnet i vattinföreingar/utsläpp? Annat som kan gå sönder om man ligger i på vintern när det är många minus även om det är isfritt just där man ligger?
  11. Om min 50 fotare inte är registrerad och kustbevakningen tar in mig för random alkotest kommer de då inte att fråga om registrering? Hur stora böter, annat straff? Finns det andra tillfällen då en registreringscheck kan dyka upp? Och som kommentar till Soumi_batti skrev: Bra skrivet.Och rådet om att bortse från registrering, kanske hade landat bättre om det kom från någon som inte jobbar med transporter från UK? Förstår heller inte hur du kan tolka Capitans inlägg som råd. Det är ju intressant att veta hur folk gör. Sen är det intressant att förstå konsekvenser. Att sen välja om man vill bryta mot en regel eller en lag är upp till var och en. Så tycker i alla fall jag.
  12. Haha tack för bra svar och tips. Uppenbarligen så finns det kranar som tar betydligt mer ön 20 ton :-) Ska kolla lite mer med klubben och kranfirmor.
  13. Är typ 20 ton inget problem för en mobil kran? Ngn ide vad det kan kosta. Ska kolla med båtklubben om de har synpunkter på att jag gör så samt att marken håller för en båt som är tyngre. men det borde ju handla om vikt/kvm som är grejen eller vad säger ni? Betala lite mer för att man tar upp en större yta kanske.
  14. Min båtklubb (stockholmstrakten) tar båtar upp till 12 ton. ganska bra för en båtklubb tycker jag. Kostar ca 3000kr per vinter ink upptagning och sjösättning med bra maskiner/larver som känns säkra och inte ger åverkan på båten. Nu funderar jag på en större båt på mellan 12 och 25 ton. Var kan jag vinterförvara den utan att det kostar skjortan? Jag vill fixa med det mesta själv. Båtklubb vore det bästa men vilken klubb tar upp så stora båtar? Måste ju finnas mängder med båtägare som inte har hur mycket slantar som helst att lägga på vinterförvaring? Svinninge utåt Vaxholm tar stora båtar och tar ca 20 kkr för en vinter med upptagning och isättning. Första vintern ca 30kkr. Är det enda alternativet??? Ganska mycket dyrare än 3000kr på båtklubb!!! Vänliga häls Krippe
×
×
  • Skapa nytt...