Gå till innehåll
lördag 27 juni 2026

Ockelbo-Ht-16

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    102
  • Gick med

  • Besökte senast

Allt postat av Ockelbo-Ht-16

  1. Okej... det var ju synd... Angående vad du ska begära mellan får du väl känna efter vad det är värt att få en massa arbete... För tyvärr så brukar det ta å va mycket mer jobb med ett rep objekt än vad man tror (vet av egen erfarenhet) å då var det bara lite förbättringar av min ockelbo... Sen om man inte har nått ställe att vara på under vintern med värme så tar det ju ännu längre tid... Men tillbaka till mellanskillnaden... Tänk på vad ditt skambud skulle vara å utgå därifrån... Sen får du ju diskutera med snipägaren... Han kanske inte ens vill ha din båt Lycka till
  2. Vet ej ditt ekonomiska läga men det funkar inte att ge ett skambud på snipan som du så gärna vill ha å behålla den Ht båt du har så länge... Då har du nåttt att åka i OM nu sommaren kommer någongång, Å greja med snipan när tillfälle å tid ges? Sen om du får din Ht båt såld så är väl alla glada
  3. Hej, Har en Ockelbo Ht 16 med en 70 hp -80 talare på... Ligger på ca litern skule ja tro i 20-22 knop... Funderar på att byta propp så man kan sänka gasen mer eftersom motorn är såpass stark på en så liten båt men ja vet inte... Hjälper det nått tror ni?
  4. ÄNTLIGEN!!! Hoppas ja... Idag när vi prova den på land med spolmuff gick den bara på 2 så den tände inte på mitten cylindern... Å det var ju nartuligtvis igen gnista... MEN när vi hade värmt tändspolen till mitten stiftet så blev det gnista igen... Därav det konstiga att den kom igång efter en stund på tomgångs puttring... Men är det någon klok som kan förklara hur det kan bli så eller är det bara att gilla läget å skaffa en ny tändspole å köra på... Mvh
  5. Ja tycker det ser ut som både båt och motor har stått ute i både ur å skur otäckt... Vilket kanske inte alltid är så bra... Jag personligen skulle nog ha draigt öronen åt mig både vad det gäller utseende och skick på både båt och motor... Men vill man ha ett rep objekt så varför inte... Men som Bosse skrev... Titta efter fler och jämnför Lycka till Mvh
  6. Har en Johnson -80 med samma modell av hjälp cylinder... Kan tyvärr inte hjälpa dig med din fråga men ja är nyfiken på vart du hittade den nya för tusenlappen då ja sjäv är sugen på att byta... Men som ja har sett på min borde det inte vara några problem att byta när motorn sitter kvar på båten... Men inget ja står fast vid
  7. Du har ju även Uttern 590... Dock hamnar väl den lite dyrare än vad ni tänkt er... Men den modellen tror ja jag ska satsa på när ja ska byta upp mig Lycka till å hoppas ni hittar en ni blir nöjda med
  8. Fick ett nytt tips idag angående mitt problem... Å skriver det här ifall någon har ett liknande problem... Att ena tändspolen är sprucken så det kommer in fukt å kortsluter... När sen motorn blir varm så torkar det upp å den börjar gå på alla 3 cylindrar... Kan det vara nått kanske... Ska åka å kolla upp det imorgon...
  9. Ja nej så stor skillnad ska det ju inte bli av vatten... Då kan nog tyvärr inte ja hjälpa dig mer... mvh
  10. Hej! Vet inte riktigt hur båten ser ut men det kaninte vara så att den tar in vatten i någon typ av dubbel botten? Om du nu har liggande i vattnet hela tiden? Båten blir ju mycket tyngre då och går inte lika lätt som den gjorde vid provkörningen. Mvh Peter
  11. Det ja märkte på min lite äldre HTC när ja provade eniro på sjön så var det just det med solen å skärmen... Får prova på min nyare HTC XL när ja får tillbax den från reperation... Har även läst att just Iphone å Ipad är väldigt bra i solljus annars... Men kommer kanske inte upp i samma kvalite som en plotter ändå...
  12. Ja det kanske är en Ipad 2 man ska titta på ist för plotter då... Då blir väl tanten nöjd när hon får en större grej hon kan pilla på oxå... Haha Är det någon direkt nackdel att ha en ipad ist för en plotter?
  13. Du tycker det funkar bra... Ja var oxå lite inne på det för då har man ju användning av den året runt... Fundera oxå på eniros gratis app... Har provat den lite i telefonen men där blir det så litet... Eller har du något bra app som funkar och är tillförlitlig?
  14. se där ja... Någon som vart före ja...
  15. Ockelbo-Ht-16

    Ålder

    Kanske verkar underligt, Men när ja sitter här å läser å skriver med alla kloka å hjälpsamma männsiskor (och ibland spydiga) så börjar ja fundera... Hur gamla är dom egentligen... Själv är ja en 83:a Å börjar alltså ja närma mig 30 års krisen... Vore kul om några ville bjuda på sin ålder även om det inte har någon som helst betydelse... Bara av mest nyfikenhet Men får ju sina aningar när man läser hur folk skriver... Kul å se om man är i närheten... Mvh Peter
  16. Vad säger man Alla är vi barn i början Men det kanske är bra å börja med en båt på 5 meter å lära sig än att skaffa en 7-9 meters med en gång Så är iaf min filosofi... Dock finns ju drömmen om en stor båt i framtiden...
  17. Ja var in på 2 båtställen å Jula idag... Hann inte titta så mycket men det på Jula lägger ja nog ner iaf... Kändes väl litet och ålderdomligt... Ja ekolod hade ja ett i den gamla båten så där vet ja iaf vad ja vill ha på ett ungefär... Djup (givetvis) haha å vatten temp... så där är det väl bara ett som har det å känns rätt... Gps plotter får man nog gå på samma linje... Det ska väl kännas rätt å bra när man plickar på dom... Sen är det säkert inte dumt att ha ett sjösportkort med utifallatt något skulle hända... Även om dom visar fel på 50-100 meter Mvh
  18. Ja det är precis så då min också... Denm möpar vid gas å åker man på tomgång så hör man hur den tänder till en gång på alla sen möpar den igen åsså kanske den tänder 2 gånger i rad på alla... Smäller nästan till... Sen helt plötsligt så går den som aldrig förr... Var ute å fiskade igår å låg still på ett ställe i kanske 3 timmar, men efter den nerkylningen så gick den direkt... Läste någonstan på forumet här att man kunde kolla hur lång gnista det blev med en skruv... får nog ta å leta efter den å kolla vad det står... Tack alla
  19. Ja nu kan man skämmas lite, Hade min far å en kompis med ut idag å vi kom nog fram till att den inte tänder på alla tre cylindrar i början... Men den kommer igång efter puttrandet på tomgång... Konstigt nog... Är det någon som vet hur eller om man kan mäta upp tändspolarna? Å i så fall hur... Mvh
  20. Tack för trevliga å bra svar... Ett sjökort får ja nog skaffa mig då å träna in mig på, Ifall det lägger av... Man är så inställd på att allt bara ska funka så står man där sen som ett fån å inte hittar någonstans Men det med färg håller ja nog med om att det känns lite mer 2012 Men ska in till Kd imorgon å kolla lite på Hjertmans, Eftersom dom inte vet vilka givare å bränsletankar som passar ihop Tycker dom borde veta sånt på en båtaffär som säljer båda grejerna... Men då kan man ju iaf klämma å känna lite mer
  21. DEt på Jula är ju iof ett lowrance... Och det är väl ett ganska bra å känt märke... Men är nog en gammal modell som dom köpt upp ett lager av... Ja har en lite Ht båt som vi ska ut i Vänern med ibland... Inga långresor lr vecko utflyckter... Annars har ja den i en liten insjö där plotter ej är nödvändigt... Utan mest ekolod... Plottern ska ja mest ha när vi ska ut i vänern så man hittar hem och dit man ska
  22. Novice som man är... Vad är ett båtsportkort? Vilket pris ska man lägga sig på... Mellan tummen å pekfingret... Jula har ju ett kombinerat svart vitt för ca 3000:- Men det känns ju som slänga pengarna i sjön... Kanske mest för att det är jula som säljer det...
  23. Låter som du ska hämta båten å lämna in någon annanstans... Eller iaf få en rejäl rabatt! Fy f-n för sånna klåpare! Mvh
×
×
  • Skapa nytt...