Jump to content
Thursday 19 May 2022

Misil

Medlemmar
  • Content Count

    7
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Misil

  • Rank
    Kadett
  1. Nu har jag ingen laddning från motor, har en liten utombordare. Jag har dock en CTEK laddare, som jag dock eg aldrig behövt än, men under laddning mha den är det inga problem alls. Bör tilläggas att med startmotor till motor skulle jag inte dra denna via regulator, vilket avhandlats ett antal gånger tidigare - detta pga den höga snabb strömförbrukningen. Allt fungerar bra även om solpanel ej laddar, upplever, ta i trä, inte ett problem än. Enligt inbyggda amperemätaren (dock något oexakt) varit upp i 7A och det är inga problem. När jag lusläst instruktioner etc tolkade jag det som att reguatorn bör klara 15A innan automatsäkringen slår ifrån - detta återstår dock att empiriskt bevisa. Hoppas du eller någon annan har iaf lite hjälp av inlägget!
  2. Har en NC15 och kopplad all förbrukning via denna (av praktiska skäl ej Wallas, mest för att få snyggare och enklare kabeldragning). Ser enligt ovanstående argument samt bifogade trådar ingen anledning att göra annorlunda. (Om man inte har ex startmotor eller annan hög förbrukare). Fakta; 24fots segelbåt med lanternor, innerbelysning samt GPS. I tagen att montera kyl nu (kompressormatad). Varit uppe i som mest 6A med belysning, GPS samt under dammssugning (lånade av en större båt - drog bevisligen åtminstone 4-5A)
  3. Håller med ovanstående, varit med om ASU som tolkar solcellsladdning som om det är laddström varför den går på max -> laddar ur batteribanken. Tog mig lång tid att förstå detta. Borde ju iaf vara lätt att testa - koppla ur solcellerna, går den ändå?
  4. Hållit på tättat en misil utan väsentlig framgång, oklar läckage. Den småläckte dock enbart, vid extrem sjö. Inte vid spolning av däck eller regn. Tätade då alla genomföringar, byte tätningslist runt luckor samt tätade rutor. Min nuvarande är dock tät (hittills..) Vid lättare läckage är alltid karamellfärg i vatten en höjdare - lätt att spåra, ta bara ut ev tyg som kan färgas. Visserligen vattenlösligt men onödigt jobb.
  5. Tack för alla åsikter! Tror nog att det kommer gå ihop, iaf med CTEK laddare med möjlighet att snabbt och smidigt ladda de dagar man för ovanlighetens skull ligger vid brygga. Tipset att CTEK fanns i olika utförande ex marint var helt nytt och otroligt värdefullt - rör mig mest i bilkretsar sedan tidigare när det gäller 12V el. Såklart är marina serien direkt dyrare. Har en 51W Naps solcell, Naps NC15N regulator, monterar solcellen på NOA stång i aktern, fastskruvad i motorfästet för utombordsmotorn då jag saknar pushpit. Har som sagt två styck 70Ah battierer till bank. Nya frågan, som säkert avhandlats många gånger förut - min erfarenhet är att koppla ihop två batterier, som garanterat har olika kapacitet gör allt annat än optimerar laddningen. Båda batterierna vill man ju dock kunna ladda på ett smidigt sätt, både genom regulator/solcell samt CTEK - drömmen vore ju även att dra ström ur bägge, inte behöva byta mellan med följden att i princip ladda ur ett batteri i taget. Skiljerelä? Är det ett alternativ? Batteriseparator? De jag sett har helt klart överkapacitet, de flesta är >100A. Alla tips mottages tacksamt! Billiga lösningar premieras...
  6. Sant, min erfarenhet av solcellspaneler är; låg kontinuerlig effekt. Så att räkna med 50W in, - 15W (GPS 526) -45W (ex Waeco kylbox, som dock ej går hela tiden.) -div lampor/lanternor. Så enkelt går det ju inte räkna, vore kul att veta om någon annan har liknande lösning och ev erfarenheter? CTEK laddaren skulle ju kunna hålla upp laddningskapacitet så länge man ligger vid brygga - så då borde det inte vara något problem, Zafir 100 ligger ju på 7A så då kan man ju frysa ölen, tända alla lampor och ändå få lite över till laddning.
  7. Hej! Har en liten segelbåt (Misil II) utan inombordare, således ingen generator. Nu hålle rjag på bestycka den med mer utrustning - och undrar hur jag får en rimlig ekvation. Ström in; Kikar på A-kvalitets solcellspaneler på ca 50-60W, planerar monterar på NOA ställning med riktigt bra regulator. Vidare en CTEK Zafir 100 för laddning vid bryggan/gästhamnar. Har två st marinbatterier på tot 130Ah ( i nuläget äldre batterier, troligtvis kraftigt reducerad kapacitet) Ström ut; GPS, kikar i nuläget på Garmin GPSmap 526, ett alt är ju en handhållen batteridriven enhet för att spara ström - åsikter? Skulle vilja montera ett mindre kylskåp i förlängningen, förståt att den isf är kompressordrivet som gäller, tips montages tacksamt! Skulle denna solcellspanel klara driva GPS samt kylskåp, finns det utrymme för mer? Stereo? Om minus hur mycket, hur många dagar kan jag räkna med att ligga ute?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy