Ice-varvet i Salvirola nära Bergamo i norra Italien, har målet med Ice 52 fullt klart för sig –
”Vår nya båt är tänkt för passionerade seglare, som söker kompetenta prestanda och starka upppevelser”förklarar man detta extravaganta koncept.
Hemligheten med båten ligger i den låga vikten, 12,5 ton är 25 procent mindre än för de flesta andra fina prestandabåtar i samma storlek. Vilket varvet har fått till genom att satsa på ett byggsätt som man är ensamt om.
Vakuuminjicering är en metod i tiden, har många fördelar och är bra för miljön - ingen styren kommer ut i luften. Men det speciella med Ice 52 är att först injiceras ytterlaminatet, sedan distansmaterialet och innerlaminatet. Till slut bakar man ihop de tre skalen under värme och får ett lätt, starkt skrov med hög glashalt och ett minimum av vinylester och epoxi i laminatet. För att spara ytterligare vikt, görs dessutom alla skott i kolfiber
LÅGA FRIBORD
Men i ärlighetens namn, för smaksäkra fantaster på segling är det framför allt linjerna som drar med Ice 52. Man behöver varken vara trendig eller designfantast för att begapa pansarkryssarestäven, de relativt låga friborden, den insvängda aktern, den låga överbyggnaden, den långa svarta ruffrutan och de stora rutorna i skrovet.
Att skrovet är i en halvmatt grå nyans, seglen svarta och riggen hög, ökar känslan ännu mer av en ultradesignad, lyxig, snabb kombination av prestandabåt och prestigekryssare, som bara väntar på att man ska komma ombord, ta ratten och börja jubla.
Skälet till att första Ice 52:an har hamnat i Sverige, är att Pelle Norberg, som lett ett antal stora seglingsprojekt, sökte en extraordinär plattform för en ny satsning. Han åkte till båtmässan i Cannes, såg sig omkring bland alla exklusiva 50 - 60-fotare och spanade in Ice 52. Avgörandet kom av linjerna, stilen och av att märket är okänt på våra breddgrader. En ny agentur i lyxligan etablerade sig därmed i Sverige.
För designen av Ice 52 svarar Umberto Felci, känd för många Dufourbåtarna och av varvet ansedd för att vara den bäste. Hans uppdrag gick ut på att ta vara på egenskaperna i varvets 62-fotare och skapa en ny vinnarbåt för kappsegling. Även det lockade signore Norberg, vars plan för svenskflaggade Skidbladner är att totalvinna ÅFOR 2017. Om Ice 52 kan slå Club Swan 50 är frågan som blir besvarad i sommar.
SVÄNGRUM FÖR ALLT
Som ofta på båtar tillkomna i Italien är sittbrunnen fantastisk för både sällskapsliv och hård segling. Bredden och längden på bänkarna gör att 10 – 12 personer kan röra sig utan att trängas på dagseglingar och den goda durkytan ger gastarna svängrum på kappsegling.
På en så här stor båt behövs elvinschar för att sätta och skota seglen. Med alla kontroller på rattpedestalen klarar kapten ensam att komma igång. Det enda gasten behöver göra är att öppna segelbagen och ta in fendrarna. Allt annat kan skötas vid rattarna, tillochmed travaren kan justeras med ett lätt tryck, varpå 90 kvadrat storsegel dras mot lovart ljudlöst.
Innovation är ett måste på nya stora båtar och på Ice 52 finns ett jollegarage i aktern under sittbrunnen. Garaget är självlänsande och har ett vattentätt skott till inredningen. Att jollen halas in på tvären, över badbryggan går att leva med för att slippa ha den på släp.
SKÖN KÄNSLA
Seglingskänslan är skön för själen, rodertrycket är precist, båten behöver bara guidas genom vattnet. Den ligger helt lätt med ett trevligt och tydligt tryck på rodret och svarar perfekt. Därtill löper styrningen lätt, inte ens under press med gennakern, kärvade rodret.
På kryss i 3 - 4 m/sek noterade vi fina 7,0 – 7,3 knops båtfart med 38 - 40 graders vindvinkel –TWA. Rekordet under testet blev sensationella 10,6 knop med 130 graders vinkel. Att susa fram fortare än alla andra i skärgården kändes väldigt bra.
Interiört är Ice 52 som en lyxig italiensk båt förväntas vara – diskret, elegant, finessrik, superbekväm, stmakfull och inbjudande. Vilket inte hindrar funktioner, som ståhöjd för nordbor finns hela vägen fram i förpiken. Inte heller olika nivåer på durken och det stora kylskåpet är inbyggt i pentryt. Två tilltagna toaletter med stolarna placerade långskepps och separat dusch är alltid lyckat. U-soffa om babord, förpik stor som ett hotellrum och två fina akterkabiner gör att man lever som en furste ombord.
Utförandet är tjusigt, med mattlackad ljus teak i jämn struktur genomgående. Skinnklädda grabbräcken sitter infällda i skottet till toalettens hörn och alla luckor är slätt och perfekt inpassade i fronterna.
SMAKFULL SKAPELSE
Genom att göra alla skott i kolfiber kan de täckas med teakfaner. Metoden eliminerar täcklister i taket och gör skotten extremt kraftiga. Vilket i sin tur gör hela båten oerhört vridstark och tyst i sjö, inga dörrar eller luckor kärvar följaktligen.
Priset är högt, i gengäld ger Ice 52 mycket. Seglingskänslan är nätt och racerrätt, farten får prestandafreaks att sånär svimma av lycka. Därtill är detaljutförandet precis så lyxigt och extravagant som man vill ha en italiensk smakfull skapelse.
Starka sidor
- Spännande linjer
- Sagolik seglare
- Extravagant utförande
- Starkt byggd
- Inbyggt jollegarage
[table]
[/table]
Recommended Comments
There are no comments to display.
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now