JHammar 0 Postad 30 Juni , 2005 Min Mercury 125 (-02) har gått fint hela förra säsongen, men efter vintern har det blivit trassel. Tändning på alla 4 cylindrarna uteblir helt enkelt. Jag har sett til att jag har bensintryck in i motorn, men det verkar som om det inte kommer in bränsle tillräckligt för tändning. Premiärturen efter vinterns vila gick helt problemfritt men när jag skulle in till Västervik dagen därpå surnade den till och vägrade alltså starta. Nu har jag läst mig till att sepatar bränslefilter mellan tank och motorhus kan vålla problem på lite nyare Mercury-motorer. Tips, någon? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Merc 0 Postad 30 Juni , 2005 Jag trodde Merc 125 var den bästa 2-takts motorn på marknaden.. Förresten så slår inte den av 2cylindrar på varvtal under 1200 eller nåt?! Byt tändstift Jaa vad vet jag.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JHammar 0 Postad 1 Juli , 2005 Stämmer bra att den bara går på 2 cylindrar upp till c:a 1200, sedan slår de andra 2 till med ett jäkla ryck. Problemet är nog snarare att den inte lyckas tända på de 2 första. Tändstiften har jag kollat och där verkar det inte vara något fel. Kanske bränsletillförseln är otillräcklig? Av avgaserna att döma brinner det men inte tillräckligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JHammar 0 Postad 13 Juli , 2005 Hast du mir gesehen! Lösningen var enkel. Mina båtsmän har konstaterat att överdrivet användande av choke inte är något man bör tillgripa med denna motor. Tändstiften blev genomsura. Inte underligt att tändningen blev halvdan. Motorn mår också bra av att få en del gas vid start, men som sagt, inte choka i onödan. Nu går det som en dans - i c:a 42 knop. :-tackar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser