Ockelbo_DC21 0 Postad 19 Augusti , 2016 Motorn dör, förkopplingsmotståndet blir glödhett, går inte att ta i, och motorn dör. Kan någon hjälpa mig. Fått tips om att det kan vara tändspolen som lagt av och överhettats. Jag ska nu köpa ny tändspole och prova det, men vilken? Har varit inne på Biltema och tittat, finns rätt många. Kan jag plocka bort förkopplingsmotståndet när jag köper ny tändspole? Har någon något tips? Vad ska jag tänka på när jag köper? Motorn är en AQ170. Tackar på förhand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 499 Postad 19 Augusti , 2016 (redigerade) Börja med att kolla brytarspetsarna och byt/justera vid behov. Om den spole du ersätter denna med har förkopplingsmotstånd så skall detta användas, annars kan du ta bort det. Förkopplingsmotståndet alltså bytas till det som hänger med spolen det gamla skall bara användas med den spole du har idag. Kopplingen är sådan att: a. En ledning med + 12 V då och endast då tändningen är påslagen är kopplad till förkopplingsmotståndet. b. En ledning med + 12 V då och endast då startmotorn är aktiverad är kopplad direkt till +-anslutningen på tändspolen, dit även andra änden av förkopplingsmotståndet är inkopplat. Om den spole du köper inte skall ha förkopplingsmotstånd, så skall du koppla bort och isolera ledning b. och koppla ledning a. direkt till spolens +-anslutning. Redigerad 19 Augusti , 2016 av guestsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ockelbo_DC21 0 Postad 22 Augusti , 2016 (redigerade) Tusen tack, Guestsson. Nu går motorn, kört den i 20 minuter nu så det var säkert tändspolen. Redigerad 22 Augusti , 2016 av Ockelbo_DC21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 23 Augusti , 2016 Av ren nyfikenhet bara vilken tändspole köpte du? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser