Gå till innehåll
lördag 13 september 2025
ejemyr

Volvo Penta 100 drev - växeln

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har nyligen köpt en äldre motorbåt med ett Volvo Penta 100B drev, från 2002.

Det gick bra att köra ett tag men nu har drevet börjat hoppa ur i friläge, alltså att jag förlorar framdrivningen och motorn rusar (pga inget motstånd). Det händer när drevet får lite hårdare belastning, dvs. lite snabbt gaspådrag från låg fart, etc. Jag har försökt med att juster kabelns infästning till manöverhävarmen och tycker mig ha kontrollerat att problemet inte sitter i manöverreglaget. 

Någon som har några mer eller mindre välgrundade gissningar om vad felet kan vara och om hur allvarligt det kan vara? Försöka fixa själv eller till varv? Tips på vem som kan vara duktig på sådana här gamla drev, gärna nära Möja? Alternativt norra storstockholm.

Tacksam för all hjälp!

Mvh

Peter Ejemyr

Möja/Täby

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som om du har råkat ut för samma sak som hände mig i helgen.

I mitt fall så var det propellern som hade släppt från propellernavet, dvs. att aluminiumet  och mässingen hade separerat.

Satte på min reservprop och det fungerade utan problem efter det, så har du tillgång till en annan propeller så är det väl värt ett försök.

Mvh.

Rogga

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallo! 

Jag har en båt med aq100 drev å b20 motor. Det är en 70-talare. Jag sjösatte idag och upplevde samma sak som ejemyr beskriver. Fungerade det att byta propeller för dig? Eller någon annan som har förslag på åtgärder?

//Robin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...