Gå till innehåll
tisdag 22 juli 2025
Edestig

KAD 300 startmotor och cirkulationspump problem

Rekommendera Poster

har alltid talat mig varm om de VP jag har haft till mina båtar, bensin som disel ... men nu börjar undra ... har just nu en KAD 300 (2005) och den har gått som en klocka ... tills nu. I våras la startmotorn av och vips va jag 5000 fattigare ... nu blir det inget båtåka av på ett tag då cirkulationspumpen till sötvattnet plötslig la av (typ 5000 till). Är det någon annan som har råkat ut för detta bara efter 7 år eller är detta ett vanligt problem på KAD 300?? Den AD41 (1993) som jag hade i hur många år som helst hände ingenting ... den bara gick och gick ... nån som har en synpunkt på detta? Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det kallas synpunkt direkt då jag inte har någon erfarenhet av detta, dock så får man ju känslan av att Penta är så stora och vet att de som huvudleverantörer till en hel del båttillverkare och detta skapar en trygghet som gör att dem har tappat greppet om kvaliten som är det viktigaste för kunderna, dem vet så att säga att dem har kunder än då, och förmodligen tjänar dem väl stora summor på reservdelar och då får kvaliten inte vara för bra???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sätter fart på denna tråd igen efter ca 1 år.

Nu har det hänt igen. Cirkulationspumpen gick sönder igen, den höll bara ca 30 motortimmar. Det är axeln till pumpen som sjuvas av och jag förstår inte varför. Ringer jag VP så säger dom att dom inte känner till något problem alls med cirkulationspumpen och när jag försöker reklamera pumpan så säger dom att vi ska titta på detta men det kommer att ta lång tid m a o är jag mycket tveksam till om jag kommer att få rätt trots att det har gått mindre än ett år och garantin borde gälla.

Men frågan är ... varför går axeln av? En teori är att det blir vakum i vattensystemet och att pumpen går torr. När sedan vatten kommer fram till pumpen igen blir det ett tvärt motstånd och att detta gör att axeln sjuvas av.

Är det någon som har någon teori tro??!! och hur ska jag agera mot VP??

Mvh, Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...