Gå till innehåll
lördag 16 augusti 2025
Vaster

Propeleraxel/växelhus problem Suzuki DT-50 1984

Rekommendera Poster

Hej alla

Jag håller på med en stor renovering av min Uttern 510 HT samt då också motor.

Huvudorsaken till att jag rivit motorn är att jag behövde reparera avgasröret på den.

Detta var inte det lättaste men nu sitter det ett prima på plats.

Impellern är bytt men vid bytet av impellern så slets växelföraren ur sit säte nere

i växelhuset. Detta medför då att jag måset riva växelhuset............:-(

Det som jag har problem med är att få bort själva kransen/pluggen som sitter innanför propeller.

Den som är instucken i riggen och som centrerar axeln

Den delen som är markerad i den bifogade filen.

Hur sitter den fast???? har tillverkat ett specialverktyg om den är gängad. men icke....

Har testat avdragare icke det heller.

Brukar dessa sitta fast så man måste bruka våld?

Kan dock ej tyda om det är gängat eller ej gängat på sprängskiss.

Tacksam för hjälp!!!

post-10022411-1394237129,5196_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

jag vet inte om du löst problemet men ska försöka ge lite råd.

själva dysan kan va rätt knölig att dra ut ,på det växelhuset jag rev isär(Suzuki 25Dt) tog jag så grov kätting som gick att få ner och öppnade den sissta länken och hakade tag i vingarna inne i dysan.

sätt fast dom två kedjorna i avdragaren där armarna i vanliga fall sitter och dra sedan mot probelleraxeln,värme är tricket gasolbrännare från utsidan ,var tålmodig och spänn lite i taget att knacka lite snält med en plasthammare är bra men bara snält, snart ser man en liten glipa börja öppna sig,

mistänkte också att det skulle va nån gängning men icke ,huset är slätt invändigt och två skruv att lossa. vet dock inte om det är detsamma för dt 50.med tanke av bilden du bifogar verkar det va samma lösning som på 25/30 dt alltså inga gängor.

Beställ komplett packningssats det kommer du inte ångra.

Det här klippet är bra.

Bara o dra!yes

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lagerhållaren får man oftast inte bort hel på en äldre motor.

Kan glädja dej över att det går att få växelföraren på plats igen utan att riva lagerhållaren, gjorde så här på min mariner 100hk-92. Med växelhuset bortmonterat från motorn, ta tag i drivaxeln och håll emot sammtidigt som du vrider på proppaxeln, du hör när ''fjädern'' inne i växelhuset blir avlastad, när det är gjort ligger växelföraren fri, du behöver inte vara orolig att den trillat ur då den endast kan röra sej i ett begränsat utrymme, går det inte att skaka lös den så att den syns uppifrån sett kan du spraya eller hälla i aceton eller liknande så du får bort den feta oljan som eventuellt kan göra så växelföraren klibbat fast.

När du sedan ser växelföraren kan du antingen peta den centrerad med nåt långt smalt eller försöka få på växelaxeln direkt.

Detta tog mej ca en kvart att få på plats, så det finns hopp!

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...