Gå till innehåll
onsdag 14 maj 2025
Gäst

Koppla signalhorn

Rekommendera Poster

Gäst

På targabågen sitter två signaltutor och dessa ska kopplas ihop med strömbrytare samt, såklart, med säkringen. På elpanelen finns en brytare som heter Horn och här kommer frågan; för en som lämnar bort allt som inte ingår i den sk egna kompetensen finns ändå ett intresse att lära sig mer och eftersom vår mekaniker ligger på sjukhus med blödande magsår så blir det ju en möjlighet att jag gör saker och ting själv... Det som inte dödar, härdar...

Någon som kan ge lite enkla råd... Allt är framkopplat så det skall bara till lite pedagogiska instruktioner smiley

Senast ändrad av Seari | 18 maj 2012 | 22:48

post-10019769-1394237072,0733_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Om tutorna är för 12v och du har ett 12v-system så ska dom paralellkopplas.

Du ska alltså dra upp (om inte det redan finns) en minusledare, till vilken bägge tutornas minusterminaler kopplas.

Du ska ha en ledare till brytaren. På andra sidan av brytaren ska ledaren dras upp till tutorna, där den förgrenas, och ansluts till tutornas plus-terminal.

såg nu att allt var framdraget .

Du monterar ringkabelskor (troligen) på ändarna vid ena tutan och ansluter dessa. sen gör du två snuttar med kabelskor i bägge ändar som du kopplar mella bägge tutornas plus respektive minusterminaler.

Vet du hurdana tutor  du har?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

12V och två tutor ihopkopplade på rack till en... ja du fattar :-)

De är ihopkopplade rött till rött och svart till svart; dvs röd kabel (som ska ner i evigheten) går till två röda och svart kabel till två svarta (på tutsidan).

Kontakten sätts på -sidan; så långt rätt... I hope. jag har inte öppnat brytaren (shit; brytare men en säkring samtidigt och alltså inte det som skall användas för tutans skull eftersom det är en separat knapp vid styrplatsen.

Oj, nu rör jag till det...

Senast ändrad av Seari | 18 maj 2012 | 23:29

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Beeblebronx

Det låter rätt :-)

Hoppas det låter ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Stort tack, nu jäklar ska det tutas ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Öppnade säkringspanelen och herregud så mycket kablar, fick en chock...

Säkringen ser ut som följer och om jag nu fattat det rätt så är de grövre kablarna de som kommer från batterihållet. Kan det vara så att de mindre kablarna är en gammal installation av ett signalhorn vars kablar kanske klippts och blivit förseglade. Är det här som de två kablarna från signalhornet skall in för det finns ju inga fler options.

Finns dessa säkringar att köpa idag?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Beeblebronx

Jag tror att den röda kabeln är plus-matning in i brytaren och de svarta till höger (de med gul kabelmärkning) är där hornens plus-kablar ska anslutas.

De två terminalerna i mitten kan vara för strömbrytarens belysning.

Men allt är gissningar från min sida, du skulle behöva en multimeter för att verifiera http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Testinstrument-och-Elektronik/Digital-multimeter-15133/

då skulle du kunna med voltmätarinställningen kunna mäta mellan röda kabeln och batteriets minuspol och se om du gar spänning där.

sedan skulle du kunna mäta vid högra anslutningen om du  har spänning när du trycker på brytaren, i så fall kopplar du tutornas plus där. tutornas minus går direkt till batteriets minus, eller till en minusplint.

Jag hoppas att jag skriver för krångligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Ursäkta omskrivningen men jag känner mig lite som den hyperintelligenta professorn som försöker klura ut hur han ska steka sitt ägg...

På din fråga om du skriver för krångligt så kan jag avfärda detta; alla ord och bokstäver är helt begripliga men när jag sedan sätter samman dem så blir det...rörigt.

Skämt åsido, jag har faktiskt en multimeter i båten så jag ska checka upp detta på måndag.

Thanx!

post-10019769-1394237073,7006_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...