magdan 0 Postad 10 September , 2010 Hej Jag har en Maxi Magic med VP2001 diesel inombordare (från1989) med segelbåtsdrev 120s (eller 110s) monterad med fast 2-bladig propeller, och till detta har jag 2 frågor/problem. 1. Jag lägger i växel när jag seglar för att inte propellern skall snurra och påverka växelhuset som jag läst kan ge överhettning och konsekvenser pga. för dålig smörjning. Grejen är att när jag lägger i backen så snurrar inte propellern men när jag lägger i växel framåt så snurrar propellern när jag seglar, vilket jag inte tycker att den borde…? Varför gör den det? Detta utgör inget egentligt problem men är lite märkligt… 2. Mitt egentliga problem är att både när jag legat med backen i och seglat och när jag primärt har backat så är det väldigt trögt att få ur växeln. Det går lite lättare att få ur växeln när jag kört framåt men även här är den väldigt känslig för minsta fart och jag måste stå absolut still för att få ur växeln. Detta går ju bra i vanliga fall men blir ett problem om man skulle få bråttom någon gång och verkligen måste få ur växeln och bromsa t.ex. Kan detta vara ett slitageproblem? Är det en justeringsgrej? Eller oljerelaterat? Någon som har några erfarenheter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser