Gå till innehåll
fredag 13 juni 2025
Gäst peter

hur kollas tändningen på utombordaren

Rekommendera Poster

Gäst peter

tändningen ska stå 17-19grader vid full tändning????? vad menas och hur kollar man

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael

Det menas att du skall ha 17-19 grader förtändning vid full gas. Saknar du markeringar eller liknande att kontrollera emot vilket jag antar att du gör så får du börja med att mäta upp ÖD i sedan räkna tänder i startkransen. Du delar 360 med antalet tänder för att få reda på hur många grader det är per tand. Då kan du räkna dig fram till vart 17-19 grader är o markera detta med en tejpbit som sitter bra på svänghjulet eller kanske en liten snygg färgprick mot en fast markering på lämpligt ställe. Sedan beror resten på om du har CDI eller brytartändning. Brytartändning kan du mäta när brytarna öpnnar med stillastående motor o fullgas. Tänk dock på att ev tändningslås eller dödmansgrepp kortsluter över brytarna så tändningen måste alltså vara på. Se till att ta ur stiften..... Har du CDI med triggerspolar så bör du ha en markering, om inte så ser jag ingen annan lösning än att kontrollera med lampa o motorn igång. Med spolmuff elt tunna så kan du ju då kolla vid tomgång o sedan räkna på startkransen hur mycket han vrider plattan vid full gas. Men är förtändningen elektronisk, dvs inbyggd i boxen så skulle jag tro att du åker på att kolla med lampa vid full gas vilket kan vara lite vanskligt att göra. Se till i såfall att du har markeringarna vända in mot båten. Det finns förhoppningsvis andra sätt att kolla detta på. men jag har aldrig sett några markeringar på mina gamla as till utombordare. Mikael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst peter

tack Mikael för en lättfattad och bra förklarin det hjälper mig och säkert många andra mvh peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mikael

Jag anar en aning ironi i det hela. Det är inte så jäkla begripligt ens för mig som själv skrev det. :-| Jag lider av en yrkesskada (cnc-fräsare) som gör att jag alltid ser alla de möjliga o omöjliga sätt att mäta upp saker på. Sedan kvittar det om det är en tändning eller mekanisk detalj. Att få ner det i ord på ett begripligt sätt till andra personer är en betydligt svårare sak. Kanske tur att jag inte nämnde tanken jag lekte med att utifrån tänderna i startkransen göra en nonieskala som tillåter kontroll i upplösning av en 10 del av delningen av tänderna i startkransen. Eller att klistra på en skala med 1 grads upplösning på svänghjulet. Mikael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...