Gå till innehåll
tisdag 14 maj 2024
rikardz

Vevlager i MD21

Rekommendera Poster

Hej,

Som jag tidigare skrivit skar min motor efter 3 dagars båtägande. Jag är total nybörjare när det gäller båtar ås det råder stor förvirring om vad man ska göra.

En mekanier har undersökt motorn och konstaterat att vevlagrena är kass, kolvarna går att trycka ner en bit sedan klickar det och de rör sig ner 1,5 mm extra. Troligtvis oljepumpen som lagt av, eventuellt olje pickupen.

Nu står jag i valet och kvalet, renovera, köpa nytt eller köpa en begagnad motor. Vad bör man göra och vad rör det sig om för pengar?

Mvh Rikard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr har MD21:orna inget vidare ryckte och har dom därtill rasat så vete hum hum ifall det är någon större idé att lägga mer pengar på dom. Men det är ju alltid ägaren som bestämmer. Ifall du skall behålla båten bör du nog överväga att byta till en 22:a i stället.

 

Jag vet att L S Karlssson i Göteborg har ett par begagnade 21:or, men dom vill nog inte sälja motorerna). Troligen har han också 22:or liggande.  Faxa Leif och fråga så får du både vettiga svar och priser, (ringa är nog uteslutet för han har en telefon fastvuxen i örat). fax 031-24 97 84 lycka till/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Nitro,

Jag skickar ett fax till Leif och ser vad säger. Är det MD 22 du menar? Visste inte att det fanns en sådan motor.

Jag har fått tipps om en ny Lombardini som alternativ, har någon andra förslag på vettig ny motor som kan få upp båten i marschfart 7-8 knop? Båten är en Nimbus 26.

Mvh Rikard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, det är en Perkins, jag har för mig att det var någonstanns kring 57 hk på den. mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...