Gå till innehåll
onsdag 14 maj 2025
Gäst Ante A

Läckande bensintank - Bayliner 2455

Rekommendera Poster

Gäst Ante A

Hej! Jag har ett stort problem och det är att jag tror att jag har hål i min bensintank. Båten är en Bayliner,2455, årsm:89. Mitt problem ligger i att jag inte vet hur jag enklast ska få ut tanken, kan någon ge mig tips? Mina alternativ är att plocka ut motorn och sedan ta ut tanken den vägen eller att såg upp under stick-kojen. Om jag väljer det senare alternativet, kan jag få ut tanken hel den vägen? Är det någon som har exakta mått på tanken? Bör man byta hela tanken eller kan det räcka med att svetsa igen eventuella hål? Jag har ytterligare ett problem och det är att det är ca 70 lite bensin kvar i den, hur lyckas man tömma tanken på bästa vis? Jag är även orolig över om bensinen frätit i skrovet, hur bör man gå tillväga för att få bort lukt etc? Om det blir aktuellt med ny tank, finns det någon återförsäljare i Sverige eller i vilket material bör den göras? Enormt tacksam för svar! //Ante

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enklaste är att såga upp golvet i midcabinen. Plocka bort trappan in till kabinen och ta ut tanken via vanliga ingången. Bensinen bör du kunna få ur genom att använda en slang (hävert). Ta kontakt med ett bra plåtslageri och be dom bygga en ny tank i rostfritt efter måtten på den gamla tanken (1,5mm ss). Laga inte den gamla tanken utan se till att få en ny tillverkad. Jag kan nog fixa bilder på ett likadant jobb som du nu skall göra, säg till om du behöver det!? Mvh PJ

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Ante A

Hej PJ! Kanon om du har exempel.. Jag är enormt tacksam om du kan skicka bilder till mig!! Ska dra igång på lördag. antes_bayliner@hotmail.com //Ante

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, jag skall jaga rätt på dom! PJ

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Ante A

Tackar... Gruvar mig lite eftersom jag aldrig gjort något dylikt! Känns förjäkligt eftersom jag tänkte sjösätta om en vecka... Vet du föresten vad det är för skillnad på en 2450 och en 2455?? Bara nyfiken! //Ante

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok Ante jag hittade vad jag sökte. Båten som Lou (killens namn) bytte tank på är en 2655-89 men det spelar nog inte någon större roll för dig. http://p076.ezboard.com/fbocwebfrm26.showMessage?topicID=14.topic Scrolla längst ner på sidan så har du artikel 1 till 4. 2450 och 2455 är nog kort o gott samma båt. Lycka till och jag vill gärna veta hur allt går! Mvh PJ

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

2450 tidigare modell än 2455 (innan 87 om jag minns rätt). Skiljer främst exteriört. Tycker personligen att 2450 är snyggare... Annars är PJ´s idé/förslag om bensintanken absolut den smidigaste. Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stämmer nog rätt bra.....2450 har större rutor på däck! Jag tycker 55:an är snyggare LOL. Mvh PJ

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur går det Ante? Riva i morgon lördag? Mvh PJ

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Ante A

Hej! Har nu (igår, lördag) fått upp tanken. Men vilket jobb!!! I fredags sågade jag upp golvet, var mycket svårare än jag tänkt mig, pga. alla reglar. Tanken låg alldeles precis intill kanterna och det var jättemycket glasfiberväv runt balkarna. Jag tror nästan att de gjutit fast tanken med det :-) Tillverkarna verkar då inte tro att man skulle behöva byta tank någon gång. I går med mycket bök och hjälp fick jag upp tanken tillslut. Fick dock bryta bort bakre väggen mot första länspumpen samt såga ut mer ur golvet till stickkorgen för att kunna lyfta tanken. Var inga problem att få ut den genom ingången. Mycket riktigt var det hål i tanken, vid nedre/undre svets-skarven i tanken. Ska nu bara få tag i en kille som kan svetsa en ny tank. Skulle kunna gå att bara byta botten, men jag vet inte om jag vågar chansa.... Skrovet under tanken var väldigt blött av bensin. Skrovet har mjuknat pga. detta. Tänkte låta det torka upp (om det går) och sedan lägga dit nytt glasfiber. Tagit bilder, tänkte lägga ut dem här snart!! Håller er underrättade. Tacksam för tips och idéer!! //Ante

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Maila mig bilder, jag vill ha!!! Mvh PJ

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Ante A

Hej på Er! Här kommer bilder, tog tyvärr bara två men jag tycker de beskriver ganska bra. Bara att maila om ngn har frågor! //Ante

post-0-1394234274,7969_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Ante A

Nästa bild....

post-0-1394234274,8516_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst gass

Får du iordning på båten riktigt inför sommaren??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst JJ

Hej, läste ditt inlägg och blev lite orolig, har oxå en amerikansk daycruiser av årsmod. 94 och den senaste tiden har jag märkt av bensinlukt inne i ruffen. Har en liten nedsänkning i ruffen som mäter ca 0.5 x 0.5 m och här har det varit lite fuktigt ett par gånger och sist luktade det en hel del bensin.......!!?? Hur märkte du att det var tanken som läckte? Lukt? Mvh // JJ

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

JJ åk inte en sekund utan att ha uteslutit bensinläckage eller fixat dito! PJ

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst JJ

Hej igen, tänkte bara höra om någon har ideér på hur man ska undersöka detta på enklaste/bästa sätt? Eftersom tanken är så gott som inplastad även på min båt kan man endast se den bakre delen av tanken då man lyfter bort motorkåpan men resten av tanken är väl dold.... Kanske inte finns något annat sätt att kontrollera om tanken är hel än att såga upp golvet?? Fy faaaan vilka konstruktioner! :mad: Är också nyfiken på vad en ny tank kan kosta på ca 100 liter? //JJ

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Ante A

Hej du! Kan bara säga att det enda alternativ du har är nog är att såga upp golvet. Jag hade lukten från i höstas och trodde det kunde bero på en massa andra saker.. tills en kille med en bayliner sa att det troligen var tanken som läckte. Det var inget direkt stort hål i tanken men läckte gjorde det. Svårt att säga pris beroende på vart du bor. Jag ringde runt till säkert 20 olika svetsare i Sverige och fick tag i en på min ort som hade ett hyffsat pris. Du får nog räkna med minst 5' iallafall. //Ante

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Ante A

Jo, jag har fått ordning på båten. Att såg upp golvet samt få upp och ut tanken var värst... Att få dit den nya och att lägga igen var inga problem. Det går ganska snabbt bara man ligger i :-) Fick i båten i början av juni.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...