Frega 0 Postad 5 September , 2006 Jag köpte min Finnmaster 5300 Open i våras och här är mina intryck hittills. Jag har inte kört båt så länge så det blir inga expertkommentarer. Plus: Båten planar väldigt snabbt med den motor jag har (F80 Yamaha) och det sker väldigt lugnt och städat. Tycker att den tar både med- och motsjö fint. Båten är väldigt lättrimmad. Styrningen känns trygg. Har kört fullastad och det har känns tryggt utan några förändringar i hantering av båten. Känns inte som om man behöver 100hk (max för denna båt). Många fack att stoppa undan saker. Kapellet (standardutrustning) har mycket ljusinsläpp, inga problem att få upp. Många ställen att hålla sig i (känns tryggt). Priset. Kapell och alla dynor är standard (samt stång för vattenskidor). Minus: Känns inte lika trygg när vågorna kommer från sidan, har en tendens att dyka (speciellt om man är ensam och således har den mesta tyngden på en sida). Är ingen expert men det kan bero på att båten är relativt smal jämfört med andra båtar med samma längd. Dock har jag kört i ganska stora vågor ute på havet. Jag är 1.81 lång och skulle önska lite större utrymme mellan ratt och stol när man står upp och kör. Svårt att placera GPS/Ekolod, lite plats vid fören utan att skymma instrumentering (bästa är nog att fästa den i ramen). Skulle kunna vara lite bredare. Saknar skyddande fack för kartan. Plastrutor (eller vad det nu är för mtrl), glas håller bättre och är lättare att hålla ren. Summa sumarum tycker jag att det är en gedigen båt och jag är nöjd det första året. Det är väl i stort sett bara några småsaker som nog har att göra med priset som man betalat. Men som helhet tycker jag att det är en prisvärd båt. /Frega Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser