Smuggler17 0 Postad 8 Augusti , 2006 Hej! Jag letar efter en ny prop till mitt vp280 drev. Nu har jag en 14x21 L och jag tänkte byta till något högre stigning - klarar den 14x23?, motorn varvar ur som det är nu. Var hittar man propellrar som inte kostar en hel förmögenhet? Finns det förresten stålprop att köpa till mitt drev? Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wellcraft19 1 Postad 9 Augusti , 2006 Vad har du for motor? HP, rek max varv, etc, etc? Vad jag vet sa ar det ont om stalprops till Volvos aldre drev (280/290/SP) men aluminium props ar ganska billiga. Kan nog hitta en for ca $180 i USA. Om nagon har annan info, toppen! Dock, vill du vara saker pa ratt storlek, ak till en renommerad propeller shop dar du verkligen far testa dig fram med olika diameter/stigning innan du koper. Sok pa forumet. Finns massor av rekommendationer i aldre postings. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Smuggler17 0 Postad 9 Augusti , 2006 Tack för svaret. Jag vet inte riktigt vad motorn heter - men det är marinvarianten av volvo B230. Kompletterad med lite bonntrim så den kanske lämnar runt 150hk? Rek maxvarv 5800rpm, men den varvar 6000 om jag håller fullt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wellcraft19 1 Postad 9 Augusti , 2006 Du maste ha en lattdriven bat. Jag har samma motor block men Volvos AQ171C, dvs Volvos sista (och starkaste) in-line 4 cylnder engine. Den skall ge 167hp. Jag kor med en 14x19R men skulel troligtvis kunna ga upp till en 14x21. Har annars nagra 15- och 16-tummare jag borde prova en dag liggandes i garaget. Det sagt, om motorn inte ar gjord alltfor mycket med sa ar det troligtvis en AQ151A. Den skall ha maxvarv pa ca 5,500 rpm och max crusing speed, ca 5,300 rpm. Du kan ga till www.volvopenta.com och ladda ner produkt bladet for just den motorn, bor aven finns owners manual dar. Vill du ha tillgang till sprankskisser, ga till: http://www.dougrussell.com/partscatalog/volvo_omc/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser