Gå till innehåll
tisdag 09 september 2025
Gäst Peter

Diesel motorer Renovering

Rekommendera Poster

Gäst Peter

Hej, Om man har en dieselmotor som funkar bra men den kanske har några år på nacken. Något man ser skrivet i tidningar etc är att en motor eller motorinstallation är mogen för renovering eller byte efter c:a 20 år ?. Finns det något bra sätt att kontrollera motorns kondition eller liknande för att veta om något behöver åtgärdas, eller kanske tom. gå så långt som en motorrenovering. I mitt fall är det en 3-cyl Yanmar som går som en klocka med sötvattenkylning. Vad skall man åtgärda eller är det bara att fortsätta fylla på diesel och köra ? Tacksam för era kunskaper och svar på detta inlägg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst hp

Varför börja rota i nåt som funkar? Om du byter olja och filter och håller koll på läckage av både olja och vatten och motorn inte ryker skulle jag aldrig börja skruva. Jag gissar att det inte skramlar om motorn eftersom den går som en klocka.Jag gissar också att du på hösten spolar igenom sjövatten- systemet om du kört i saltvatten. Ett tips är att suga in glykolblandat vatten det sista du gör innan du slår igen för vintern. Det har bra effekt mot rost när den delen står torr har jag hört.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

HEJ! åK PÅ DU ,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Staffan

Hej Instämmer med föreg. talare. Min Yanmar QM 20 22hk, 2 cyl. är 27 år och aldrig rörd invändigt. Har haft sötvattenkylning i 20 år. Det är viktigt för lång livslängd. Yanmar är toppengrejor enl. min åsikt. Kolla spridarna så att de öppnar vid samma tryck, helst inom något kilos marginal. Då går motorn jämnare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...