Anton123 0 Postad 3 Augusti Hej! Har en Honda 50 från 1997 som tilten ej funkar på. Initialt klarade den ej att trimma vid högre fart, sen några timmar senare gick de inte alls, den va då fast i upptrimmat läge. bifogar bilder med text så ni fattar vad ja menar i min text. Trimmotorn låter, så den funkar så långt. Tänkte fylla på olja och då även byta olja så tog jag ur manuella reglageskruven och tänkte kolla oringar etc men det var nog dumt för nu lyckas jag inte bygga tryck på tilten. Satte i manuella reglageskruven igen. Prövat fylla på via påfyllningsskruven, stänga den igen, pumpa upp och ned med motorn manuellt, fylla, massor med gånger om igen, ger inget. Prövade fylla upp till kanten via reservoarlocket i upptiltat läge, då går motorn inte att få ned, eltilten går ej upp eller ned. prövade fylla max via reservoarlocket i nedtiltat läge för att sakta manuellt tilta upp motorn, gav samma effekt som innan att den fastnar uppe sen när ja skruvar på locket och tiltknapprn hör inget. de enda ja kan tänka mig är att de är luft under eltilt motorn som ja ej kommer åt. får ej upp locket vid tiltkolven eller skruven vid tiltkolven, är det där jag måste fylla på eller va är det för fel? tips mottages tacksamt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 318 Postad 4 Augusti (redigerade) Hej Lossa ingenting av de delar du har markerat på översta bilden. Den manuella sänkningsskruven behöver man oftast bara lossa 1/2–1 varv max. Det finns inga som helst original reservdelar till denna powertrim & tilt, såvida ingen Hondaverkstad ligger med NOS delar på hyllan. Knappt några eftermarknadsdelar heller. Luftar gör man genom påfyllningskruven, se anvisningar i din instruktionsbok. Är det du som har bytt pumpmotor? För den är eftermarknadsdel, troligen AIP. Är hela PTT kass så är det bäst att försöka få tag i en komplett PTT från någon Hondaverkstad eller utombordarskrot. Mvh Pär Redigerad 4 Augusti av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anton123 0 Postad 4 Augusti 3 hours ago, Mercury_44XS said: Hej Lossa ingenting av de delar du har markerat på översta bilden. Den manuella sänkningsskruven behöver man oftast bara lossa 1/2–1 varv max. Det finns inga som helst original reservdelar till denna powertrim & tilt, såvida ingen Hondaverkstad ligger med NOS delar på hyllan. Knappt några eftermarknadsdelar heller. Luftar gör man genom påfyllningskruven, se anvisningar i din instruktionsbok. Är det du som har bytt pumpmotor? För den är eftermarknadsdel, troligen AIP. Är hela PTT kass så är det bäst att försöka få tag i en komplett PTT från någon Hondaverkstad eller utombordarskrot. Mvh Pär Motorn byttes av tidigare ägare. jag har försökt lufta genom påfyllningsskruven som sagt, men får ej upp trycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 318 Postad 4 Augusti Hör du att hydrauliken jobbar eller snurrar bara motorn? Vad är det för färg som är målat på nedre delen av PTT? Har den varit angripen av korrosion och allvarligt skadad? Går den ner när du trycket på "DOWN"? Eller måste du sänka med den manuella sänkningsskruven? Har du hällt i för mycket olja? Vad är det för olja? //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anton123 0 Postad 4 Augusti 1 hour ago, Mercury_44XS said: Hör du att hydrauliken jobbar eller snurrar bara motorn? Vad är det för färg som är målat på nedre delen av PTT? Har den varit angripen av korrosion och allvarligt skadad? Går den ner när du trycket på "DOWN"? Eller måste du sänka med den manuella sänkningsskruven? Har du hällt i för mycket olja? Vad är det för olja? //Pär Tror jag bara hör motorn, dock hört att den varit belastad under felsökningens gång. Kan kika igen senare. jag har just köpt båten så vet inte historiken, men ja de verkar va något skyddslager i alla fall. den går ned av sig självt med manuella reglageskruven helt åtspänd, märker ingen skillnad med/utan down knappen om ja försöker hålla emot. kört biltemas transmission atf dextron 3g. Jag har testat att överfylla den och få håller sig motorn uppe i alla fall, men knapparna gör ingen påverkan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 318 Postad 4 Augusti Man skall absolut inte överfylla ett PTT-system, det är ett system med hydrauliskt tryck om än lågt tryck så kan ventiler, tätningar mm skadas. Som jag skrev tidigare finns det inga delar, varken original eller eftermarknad till PTT mer än pumpmotorn. Vill man få tag på andra delar så gäller det att ringa runt till alla Honda utombordar-verkstäder och höra om de har NOS delar på hyllan. Alternativt söka på alla säljsidor som eBay mfl. Japanska tillverkare brukar inte tillverka nya delar speciellt länge efter det att de gått ur produktion. Mycket vanligt med korrosionsskador på äldre Japanska utombordare och har någon försökt laga med metallepoxi eller liknande kan PTT-enheten vara körd. Då får man försöka leta upp en komplett PTT-enhet. Om du tar ett foto på motorns typskylt så man kan läsa motors typbeteckning och serienummer så kan jag kolla om nyare passar samt länka till en reservdelskatalog för din motor. // Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anton123 0 Postad 4 Augusti 9 minutes ago, Mercury_44XS said: Man skall absolut inte överfylla ett PTT-system, det är ett system med hydrauliskt tryck om än lågt tryck så kan ventiler, tätningar mm skadas. Som jag skrev tidigare finns det inga delar, varken original eller eftermarknad till PTT mer än pumpmotorn. Vill man få tag på andra delar så gäller det att ringa runt till alla Honda utombordar-verkstäder och höra om de har NOS delar på hyllan. Alternativt söka på alla säljsidor som eBay mfl. Japanska tillverkare brukar inte tillverka nya delar speciellt länge efter det att de gått ur produktion. Mycket vanligt med korrosionsskador på äldre Japanska utombordare och har någon försökt laga med metallepoxi eller liknande kan PTT-enheten vara körd. Då får man försöka leta upp en komplett PTT-enhet. Om du tar ett foto på motorns typskylt så man kan läsa motors typbeteckning och serienummer så kan jag kolla om nyare passar samt länka till en reservdelskatalog för din motor. // Pär Ok ja det låter rimligt.👍 Ska va: honda bf50lrtd BAXe101091 1997 Snäll du, tack👍 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 318 Postad 4 Augusti Här kommer länken: https://www.megazip.net/zapchasti-dlya-lodochnyh-motorov/honda/50-9110/50-19591/bf50ax-579974 Reservdelarna finns med i katalogen men det är inte säkert att de finns i verkligheten. Du kan leta upp den del, kopiera eller skriva av delnumret och sedan googla och se om du får någon träff. Vissa reservdelsbutiker i Sverige har en sökfunktion där man kan skriva i ett reservdelsnummer och sedan söka, finns delen original eller eftermarknad visas detta i sökresultatet. Se ex. nedan: https://www.marinshopen.se/product/powertrim-motor/hon36120-zv5-821 Men söker man på pumpens reservdelsnummer, så finns inget... Därför kan det vara lönt att kolla eBay m.fl. om det finns delar där. //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser