Gå till innehåll
onsdag 22 oktober 2025

pacmyc

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    25
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om pacmyc

  • Placering
    Fänrik
  1. Till största delen använder jag en excenterslip med 40 papper. Jag har även kört med vinkelslip och flapdisk men den avverkar lite för mycket material lite för snabbt, och jag tycker det är svårare att slipa jämnt med den. Excenterslipen är mer kontrollerad, och dammet fångas upp bättre med en ansluten dammsugare. Försökte hålla dammsugarmunstycket i närheten av flapdisken också men det gick inget vidare, det blir lite för bra fart på dammet med vinkelslipen.
  2. Toppen, nej inga fler frågor (just nu) Tack Pär!
  3. Jag har nu kommit en bit på vägen, men har en ny fundering. På två andra ställen i kölen ser glasfibern lite annorlunda ut när jag slipar i den. Det ser ut som att den skiktat sig i olika lager, och när man slipar i det så lossnar det större tjock åt gången än på andra delar av skrovet där glasfibern ser "normal" ut. Är detta slarv från tillverkningen eller har det hänt med tiden? Bör detta slipas ner tills jag ej längre ser dessa skiktningar, eller kan jag plasta ny matta på det som det är?
  4. Jag tänkte för att återställa den ursprungliga tjockleken och garantera ett vattentätt skydd för glasfibern, så att nya repor inte går igenom lika lätt. Men om det inte är nödvändigt så slipper jag mer än gärna! (Vill inte heller slarva med tanke på allt jobb jag redan lagt ner på att slipa bort ALL gammal bottenfärg). Precis vad jag ville höra Sen har jag en sista fråga inför mitt inköp. Vad bör jag använda för att få bästa möjliga skydd, "självpolerande" bottenfärg (t.ex. biltema art. 30-600), eller hård (t.ex. biltema art 30-644)?
  5. Toppen fint. Håller på att sätta ihop en inköpslista. För att sammanställa (baserat på tråden och mina egna tankar / tolkningar); Småskador & repor i gelcoat: Ev. polyesterspackel + topcoat övermålning. I detta fall känns det som att topcoat lagret blir tunnare än på övriga ställen. Är det ett lternativ att köra gelcoat/topcoat spackel direkt istället (t.ex. biltema art. 30-132)? Lite djupare skador: Polyesterspackel med glasfiber + topcoat övermålning Större skador: Laminiera med polyester + matta. Topcoat övermålning. Bör jag även bättringsmåla med ett lager topcoat över hela skrovet där det tidigare var bottenfärg? Ungefärlig materialåtgång, kan 1 kg räcka? Är det nödvändigt att slipa ner till 1000 papper efter topcoat? Om jag nu ska lägga ett lager på hela skrovet och det ändå ska målas över med bottenfärg? Målet är en funktionell och hållbar lösning utan allt för mycket abrete. Utseende är ej viktigt.
  6. Av någon anledning kan jag inte redigera föregående inlägg. Blev fel med skissen (blev 3 istället för 2). De nedre två är alltså samma.
  7. Tack för utförliga instruktionen Pär. När hålet är täppt och jag börjar laminera, har det någon betydelse för hållsfastheten om jag gör som på den övre eller den undre skissen nedan? (Det svarta strecket är skrovet, och varje färg är ett lager glasfiberväv). Jag antar att du hade den nedre skissen i åtanke eftersom du skriver "börja med en mindre bit och lägg sedan större och större".
  8. Jag gav upp idén att behålla något att plasta emot, ville få bort all den blöta och dåliga glasfibern. Så jag slipade lite till. Nu är all dålig glasfiber borta (så vitt jag kan avgöra). Den återstående glasfibern känns torr och flexar inte när jag pressar mot den. Det som är kvar bakom hålet tycks vara något mjukt distansmaterial. Trycker jag på det så droppar det vatten från det. Kommer lämna det på tork nu. Tror ni jag kan laminera upp skadan med den fasning som jag nu har slipat, eller behöver jag slipa ner mer runt om?
  9. Ja, skadan är i stäven, d.v.s. mitt under båten ca 1.5-2.0 m från akterspegeln. Jag lyfte upp fören nu så dyvikan i aktern är lägsta punkt. Jag tror faktiskt att den låg så hela vintern också. Det har inte kommit ut något vatten än, ska kika imorrn bitti om det fuktat något. Min fuktmätare visar ca 40% mitt i skadan, jämfört med i en torr träbit som den visade 14%. När jag mätte i glasfibret på några andra ställen gav instrumentet ingen indikation alls, så nu har jag lite referens att gå på iallafall. Jag ska slipa upp lite mer kring skadan imorgon. Åter igen, tack för all hjälp.
  10. Fint. Jag har nu bestämt mig för att köra med polyester som flera av er rekommenderat. När jag skulle slipa bort typ den sista spackelkakan så stötte jag dock på ett nytt problem. Glasfibern var mörk och fuktig under spacklet. När jag pressar med tummen mitt i så bubblar det ut lite vatten ur små sprickor som inte syntes tidigare. Jag slipade ner lite djupare (ca 5-10 mm), och det var fortfarande mjukt och blött. Slipar jag djupare så går jag nog igenom, så vill fråga er även om detta först. Ni har varit grymt hjälpsamma! Måste all blöt glasfiber bort? Bör jag fortsätta slipa (kör med vinkelslip + flapdisk) tills all mörk och våt glasfiber är borta? Hur mycket runt skadan borde jag ta bort?
  11. Tack för svaret. Det börjar klarna lite för mig. Skulle du valt att laga skadorna på bilderna med matta? Jag tänker bl.a. på den lilla skadan på sidan av båtten. Skulle du slipat ner ett större område i gelcoaten runt den först, eller bara klippt till några små bitar väv som är så stora att de precis passar in i det uppslipade området? Skulle du slipa bort ALLT gammalt spackel först för att utesluta att det är epoxy-baserat?
  12. Tack för riktigt utförligt svar @Boanjohan. Blir lite rädd för att börja med epoxyn nu (även om jag har halvmask och diskhandskar på mig) och känner att polyester varianten känns tryggare. Men, det finns några gamla spacklingar kvar (vet ej hur djupa dom är), som jag inte vet om dom är av epoxy eller polyester. Det är inga glasfiber i det spacklet. Så kanske är tvungen att köra epoxy ändå, eftersom du säger att jag inte kan lägga polyester på epoxy spackel. Om jag förstår dig rätt så ska jag inte "måla gelcoat", utan endast topcoat?
  13. OK, så den långa härdtiden för polyster gäller enbart om man ska måla epoxy ovanpå? Om man kör gelcoat + topcoat så kan man göra det betydligt snabbare menar du? Om jag går på din linje; 1. Spackla upp skador med glasfiberspackel, t.ex https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/bilspackel/glasfiberspackel-langtradig-054-l-2000048199 2. Måla Gelcoat, t.ex. https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/bilspackel/glasfiberspackel-langtradig-054-l-2000048199 3. Måla Topcoat, t.ex. föregående produkt tillsammans med https://www.biltema.se/bat/batvard/gelcoat/paraffinlosning-60-ml-2000045083 Är det så du skulle ha gjort? Reolig rek. torktid / härdtid mellan dessa? Hittar inget på nätet men står säkert på förpackningarna, får kolla i butiken. Eller även använda polyester + glasfibermatta? Anser du att skadorna på bilderna är tillräckligt stora för att det ska behövas? Jag tycker alltid det är svårt att få glasfiberväv att lägga sig bra när man tvingas plasta från undersidan (har ingen möjlighet att vända på båten). Det blir lätt små luftfickor.
  14. Hej Christer. Jag fick liknande frågor av IngemarE i början av tråden. Utifrån det jag läst har jag kommit fram till; - Epoxy är vattentät och brukar rekommenderas under vattenlinjen. Bl.a. enligt produktbeskrivningen på https://www.biltema.se/bat/batvard/epoxi/lattvikts-epoxispackel-2-x-500-ml-2000042332 . - Polyester måste såvitt jag förstått härda och torka i ett anral veckor innan man kan måla över med epoxi primer. Om dessa punkter inte stämmer så använder jag gärna polyester, då jag redan har massor hemma (använder det till bilkarosser osv) samt är betydligt billigare än epoxy. Men jag har ingen lust att vänta till slutet av sommaren innan jag kan bottenmåla båten och slänga den i sjön.
  15. Tack Pär. Jag menade inte att vara otacksam för ditt svar. Jag var mest nyfiken på om det fanns någon kemisk/vetenskaplig orsak till att inte använda epoxi vid glasfiberlagning. Hoppas någon som läser tråden och gjort en liknande epoxy-reparation kan komma med personliga erfarenheter.
×
×
  • Skapa nytt...