Jump to content
Saturday 16 October 2021

adamlindh

Medlemmar
  • Content Count

    7
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About adamlindh

  • Rank
    Kadett
  1. Hej, Har ett 290 DP drev där det är trögt att lägga i backen, och ännu trögare att lägga tillbaka till neutral. Läste runt på forumet och förstått att det kan vara reglagekablarna som behöver bytas. Dessa lossas bakom kåpan på drevet om jag förstått rätt? Hur vanligt är det att själva gasreglaget spökar? Med vänlig hälsning, Adam
  2. Hej, Jag har hydralstyrning på min Marieholm Concorde, 120 Hk evinrude hänger i aktern. Utan belastning, med avstäng motor fungerar den utan problem. Men med lite belastning så blir det extremt trögt åt ena hållet, och otroligt lätt åt andra. Man får ta med båda händeraför att gira babord, medans ratten girar sig själv åt styrbord. Medveten om propellerna åverkan, men hur löser jag detta om en justering av skeddan inte ger något resultat? Och vad jag har för mig så ska man väl kunna släppa ratten med hydralstyrning och den ska inte röra sig. Gir åt babord så hackar det lite, kan det vara luft i systemet? Alla tips, tankar och ideer är välkomna! Stort tack på förhand. /Adam
  3. Hej! Jag har en en Evinrude 120 hk 1992. När jag vrider på nyckeln så snörrar bara startmotorn, (den ska ju "åka upp" och greppa svänghjulet), tar jag upp den manuellt så orkar den inte dra runt svänghjulet. Batteriet är fulladdat. Någon som har haft samma problem? Är det batteriet eller startmotorn som börjar lira på sista refrängen? Mvh Adam
  4. Hej! Jag har en en Evinrude 120 hk V4 från 1992 som fungerat toppen hela sommaren. Nu mot slutet av säsongen har den börjat strula lite. Den startar och så, men oavsett om den är varm eller kall, så dör den efter ett tag eller så fort men ger gas. Känns verkligen inte som att den får bränsle, pumpen på bränsleslangen är då halv tom. Pumpan man upp igen, så går den en stund till, sen samma sak igen. Bytte slang, pump, tank och anslutningar. Upplever då att den går ännu sämre med den nya tanken. Har testat båda. Vad kan problemet vara? Bränslepumpen? Enligt instruktionsboken ska den sitta vid VROn, hittade ingen där... Någon som har någon idé? Tack på förhand! /Adam
  5. Tja! Tänkte att jag skulle ta tag i mitt lilla elproblem i båten nu. Det är min Marieholm ac 20 med md1b. Till alla lanternor, ruffbelysning samt 12volts uttag, har jag ström, det har jag mätt samt testat. Problemet är att jord kablarna är ur funktion, på alla lampor. Jordar jag externt så funkar det kalas, men jordkablarna som är dragna fungerar inte alls. Det känns som om att alla jordkablar är dragna till någon central som kolapsat eller glappar? Kan det vara så? Känns annars väldigt konstigt att det skulle vara samma problem på alla lampor. Mvh Adam
  6. okej.. Yes det är en dynastart och motorn är från 76.. Tack för alla tips, ska kolla upp det!
  7. Tjena Jag har en marieholm ac 20 med volvo penta MD1B. När jag skulle starta den nu i våras som lät det ett klonkande/snabbt tickande ljud ifrån en liten box där massa kablar går in i, sitter i styrbordsfacket bakom gasreglaget. Motorn gick inte igång själv utan man var tvungen att jälpa till med att veva. Jag tänker mig att detta kanske kan vara någon form av laddningsregulator? Köpte nytt batteri för att utesluta den punkten, men klonkandet/klickandet kvarstod. Motorn gick fortfarande inte runt utan vev. Någon som vet vad detta är för fel? Är det laddningsregulatorn eller vad det är som har gett upp? /Adam
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy