bobbo77
Medlemmar-
Innehålls Antal
7 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm bobbo77
-
Placering
Kadett
-
Gör gärna en skiss som du kan ha som förebild för hur du vill att resultatet ska bli och tänk dig in i hur du skulle göra vid ev fiske och utflykter och vad du kan tänkas ta med dig, samt hur det skall förvaras.. lycka till du har en bra båt att bygga vidare på mycket nöje
-
kölen är en järnköl och det kan krävas mer än lite spackel jag har renskrapat hela kölen på min och primat epoxybehandlat och täckt med ny bottenfärg om inte sikat mellan köl och skrov bytts någon gång så är det nog dax.. även om påmastningen är lätt så kan det finnas ett antal små tips som är bra att ta med sig om det ska gå smidigt är man två personer och man är förberedd kan det gå på 15-20 min att masta av o på båten. räkna med att värmaren kanske behöver bytas då dessa ärjar sönder om den inte använts på ett tag. i övrigt en trevlig båt låter som om värdet skulle ligga på ca 90-120k lycka till
-
MkI an är den tidigare varianten med lägre ruff och oftast skotskena på rufftaket medans MkIIan har en annan lösning med skot i sittbrunnen och skjutbar rufflucka dessa båtar blev populära under 70-80 talet, då man kunde beställa ett skrov och sedan bygga mycket själv (=billigt) standarden varierar mycket en del båtar är 100%hemmabyggen med billiga och snabbdbyggda material medans en del beställde båten komplett och fick allt färdigbyggt. det förekommer dock exemplar som är riktiga pärlor och som är helt perfekta. jag har en själv och gillar att de är så stabila och robusta men de har en smal sittbrunn så båten kan seglas av en person dock kan det bli trångt om man är fler detta pga IOR reglerna som båten är byggd efter. se upp med kölinfästningen och skarven mellan skrov och köl, även roderinfästningen kan glappa ibland samt om foamen har släppt i rodret(skruva fast rattlåsningen och rucka på rodret) ingen rörelse skall förekomma. kolla även elen och motorn ( förekommer flera alternativ) riggenär sällan ett problem masthead med genomgående mast (be om att föregående ägaren är med vid första påmastningen) trevlig nätt dam med fina former.
-
jämför man ström med flödande vatten så kan du göra en liknande jämförelse volt = antal liter vatten Ampere = hur snabbt du vill att vattnet ska rinna Om du vill att 12liter vatten ska passera en öppning på ca 3mm så kan du inte kräva att det går så fort vill du däremot att 12 liter vatten ska passera en öppning på 50mm så går det relativt fort det samma gäller battterier du kan tömma ett batteri på 12v relativt fort om du har en tillräcklig tjock kabel... så frågan är vad du vill mäta??? hur många volt(L) du har kvar eller hur lång tid det tar tills du har tömt dem(A) (mäts oftast i Ah=amperetimmar)
-
Har hittat en bra projektbåt men undrar vilken modell det är för att göra fler efterforskningar och kunnande om båten
-
har dragits med samma problen i min faryman visade sig att det var bara att slipa till kuggarna på drevet i startmotorn så att de lättare glider in mellan kuggarna på svänghjulet när kugghjulet på startmotorn slår till mot kuggkransen måste hjulet kunna slida in mellan kuggarna och sedan driva runt hjulet mitt tips är om nu hjulet är bytt så fetta in svänghjulet lite genom att ta en pesel med fett och sedan rotera motorn med startveven tills hela kuggkransen är insmord men ta bara så mycket fett att det blir som en hinna för mycket är inte bra heller kolla också kolen som sitter längst bak i startmotorn så att de fjädrar tillräckligt lätt i sina hållare rost där kan få kolen att nypa och då går inte startmotorn runt längre lycka till
