Gå till innehåll
söndag 28 april 2024

GustavKarlsson

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    44
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om GustavKarlsson

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. välldigt gammal tråd men om problemet kvarstår så, JA det kan synas på stiften om det kommit in vatten och då brukar det vara som en vit sörja på stiften men det är inget säkert kort det kan finnas vatten i oljan ändå testa att starta motorn och spruta startgas runt skarven får du någon annan ändring på varvtalen så kan det vara så att packningen är kass men inte häller det är helt säkert utan det bästa är att rycka isär toppen och kolla
  2. ja okej jag får kika på det. vilken hemsida är det ? vad tror ni om iden att ersätta den med en spole från något annat om vi tänker rent funktionsmässigt nu och inte på hur jag skall få fast den osv ?
  3. Det är väl både och dedära jag är 18 snart 19 år och har haft 3 olika båtar 2 lite mindre och en lite större nu och jag har 2 av dom kvar och nu när man ser isen börjar lossa lite försiktigt så är det ju som att man nästan vill ut och hacka ett stort hål så man får i båten och kan komma igång med putsandet på både motor och båt så nej jag tror inte det kommer dö ut !
  4. här är en bild på spolarna kanske inte bästa men om någon vet får ni gärna berätta vad det är för Volt in på spolen och även UT
  5. Tjenare! nu när våren är här blir man extra sugen på att damma av den gammla motorn och hoppas på en mycket bättre sesong än förra. Motorn gick bara på 1 cyllinder i slutet av sesongen och det gjorde att jag inte kunde vara ute nästan något... och efter att ha mätt tändspolarna kan jag mäta avbrott i den vars cylinder inte går och jag har även testat att byta plats på spolarna och problemet flyttas vidare alltså är det spolen som det är fel på men att hitta en ny till en så gammal motor känns helt omöjligt så nu undrar jag om jag kan ta någon annan form av tändspole typ från moped.. gräsklippare osv ja ni fattar ! Tacksam för idéer och svar Mvh Gustav Karlsson
  6. ja nu står det ganska still, vart nere med startgas och både sprayat i cyllindern utan efekt tände inte ens vad jag kunde höra, sedan testade jag att starta motorn på andra cyllindren och sedan spraya runt alla skarvar osv på den cyllen som inte funkad, runt förgasare och även i förgasaren, spraya jag i förgasaren blev det ungefär samma efekt som att chocka den alltså att den dör
  7. Du har så rätt insuget är riktigt stort, jag ska testa detta med startgas låter ju väldigt smidigt ! återkommer efter helgensbravader ! Mvh Gustav
  8. jag gjorde en snabb test ikväll och öste på bensin genom hålet till tändstiftet och cyllindern gick då igång och gick på båda, bra mycket längre än vad det borde på den lilla mängden jag faktiskt öste på, så teorin blir väl att det är skit nån stans på vägen efter förgasaren alternativt att den tar tjuvluft någon stans
  9. har nog hittat felet eventuellt hehe klantigt att inte kolla så att det kommer fram soppa på båda cyllindrarna
  10. kunde inte komma underfull med mätningen så jag fick upp en ny ohmmeter och åkte ner och mätte om, 9,5kohm på den som går till fungerande cyll, och andra spolen är fortfarande OL
  11. jag är med på hur du menar ! antagligen fick jag ett helt rubbat mätvärde ska ta med en annan ohm meter hem imorgon och testa! jag utgår iallafall att en spole är hel testar o växla dom när jag har tid så märker vi ju om felet flyttar på sig, isf så är det ju fel på spolen annars får man ju börja pilla innan spolen !
  12. det är ju sant, men med tanke på att ena cyllindern går att köra på så måste ju den spolen vara okej, bästa är nog att testa o skifta spolarna och se så om felet blir kvar isåfall är det ju tändspolen som är kass
  13. ja jag ohm mätte och den undre (fungerande) fick jag 950kohm och på den övre OL då mätte jag mellan jord och tändkabeln samma sätt på båda men den cyllindern som inte går får jag OL ohm. Hade lite dåligt med tid idag för att greja så nästa gång så får jag ta med lite startgas å ösa i cyllindern så kanske det går utesluta om det är bränsle eller tändfel låter detta som en ide? Senast ändrad av GustavKarlsson | 22 april 2012 | 15:58 Senast ändrad av GustavKarlsson | 22 april 2012 | 15:59
  14. ja då va man på plats vid datorn igen , vart nere en stund nu och kollat på det till min förvånan har jag nu gnista på båda stiften, men tänkte ohm mäta ändå i den cyllindern som gick fick jag motstånd, i den som inte funka men endå ger gnista fick jag oändligt hmmm, va ute o test körde men gickändå bara på ena cyllindern...
  15. Tjenare ! med tanke att den går på 1 cyllinder jämnt å fint hela tiden och det bara är en förgasare så har jag svårt att tro på trotteln, jag har inte kollat om tändkabeln oxiderat men regnet verkar vänta ett par timmar så ska ner en sväng snart och kolla lite på det ! återkommer senare med resultat
×
×
  • Skapa nytt...