Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Pend

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    24
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Pend

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. 24:e april åker hon i, då blir första turen från Åkersberga till Slagsta Marina
  2. Tack för snabb feedback, nu skall boken om Mälaren införskaffas och stödmedlemskap i Strängnäs ordnas. Kan dock inte undanhålla tankarna om Hassan och Strängnäs
  3. Hejsan nu när man ordnat med en snipa så funderar jag på om någon av Mälarens båtklubbar har stödmedlemskap så att det går att vara medlem i en båtklubb utan båtplats för att ta del av och hjälpa till på deras klubbholme? Har tidigare haft båt i Dalarna, Faluns segelsällskap och där som medlem för 400:- om året så fick man nyckel och tillgång till både dass, hus och bastu på deras ö samt en mycket trevlig gemenskap. (Med som utan båt, med båt kostar bryggplats också) Nu ligger jag i Fiskarfjärdens båtklubb (Sätra) och de har ingen klubbholme/ ö dessvärre. Eller är det så att Mälaren har på tok för mycket båtar för att det skulle vara möjligt?
  4. Den är 7.8m tydligen och tillverkades i Kungsbacka, ~3m bred. Har sett tre stycken av den här modellen men fortfarande inget "modellnamn" så att säga
  5. Tack för alla svar! Så det är halvfabrikat från Göteborg. Okänd tillverkare men desto mer jag kollar desto mer liknar den Johnson 24 på skrovet men överbyggnaden är annan. Kanske är det en Johnson 24 med annan överbyggnad hmhm
  6. Funderar på att köpa en Motorseglare som benämns som Västkustsnipa från -82 med MD3B. Hittar dock inga fler båtar som liknar denna då jag googlar, kanske finns det någon här som har mer koll än Google ?
  7. Så har sommaren gått. Sålde min husbåt då jag skulle flytta, köpte mig en roddbåt, bytte ut den mot en med motor och sedan blev det en Ryds Natica 6.3 kabinbåt. Nu så är de sålda och en ny båt funderas det över, det som saknades på kabinbåten var en liten ruff att sova i. Så då halbade följande två Halvplanande båtar på önskelistan, någon som har erfarenhet av dem och kanske haft samma fundering som jag? Vi är 4 varav 2 små barn, båten kommer mest användas av mig i Mälaren. När det gäller både Saga och Biam så finns det tydligen 2 modeller av varje. Saga bytte inredning -78 och namn senare till 23 och finns både med och utan HT. Biam finns också som Sollux 700 De är för mig väldigt lika båttyper men jag skulle vilja ha lite hjälp med vilken som är att föredra (har inte åkt i någon eller ens varit i någon av dessa båtar, dock läst lite och tittat på bilder.) Alla åsikter uppskattas Pristaket är kring 100'
  8. Tack för synpunkter 4-bladig både för bra styrrespons samt för att få upp den i plan. 13" solas Amita får nog bli ett försök med, såg att propellertrim sålde solas. De får sig ett besök i morgon, tack för hjälpen !
  9. Så har husbåten blivet utbytt mot Ryds Natica Det sitter en originalpropeller på som har en pitch på 17", med den toppar den 17-18 knop och varvar ca 3.500 vilket är helt galet förstås. För att få den att varva 5.500 varv skulle jag gå ner till 12", men så vill jag också ha 4-bladig propeller (toppfart är inget som jagas. Då skall den ner 1" till men det finns inte var jag kan se. Lägsta Evinrude har är en Rouge på 13" (4-bladig) Solas Amita 4 har också en på 13" https://www.marineparts.se/propellrar/aluminium/pa-produkter/propeller-alu-4-blad-13-25x13-60-140-hk-sol1413-133-13/ Men skulle motorn få jobba för hårt med den också så 3-bladig är enda alternativet? Som ni förstås är min kunskap inom detta område väldigt dålig så alla synpunkter mottages tacksamt!
  10. Tack för dina synpunkter, gillade skrovet när jag provkörde en igår, men med en gammal 2taktare utan trim så blev det ändå inget köp. Får se om jag ångrar mig, det blev till slut en Ryds Natica med en Evinrude e-tec motor.
  11. Goddagens båtkunniga. Har nu haft en roddbåt och sedan en husbåt och därefter en roddbåt igen. Men nu har jag fått båtplats i Mälaren och har en budget på Max 90' och vi är 2 vuxna och 2 barn i åldrarna 4 samt 7 som skall bruka flyteryget. Vilken skulle ni förespråka av dessa? Rydsens fördel ser ut att vara en socialare båt genom att hela båten går att öppna upp, mindre motor behövs och är mer sidostabil. Utterns fördel är att den ser ut och vara mysigare, gå mjukare i vattnet (mer tungdriven) samt att det går att sitta under tak (har åkt en del ryds camping och den var takhöjden okej i, Uttern ser dock skrämmande låg ut. Alla åsikter tas emot med stor tacksamhet!
  12. Tack för alla tips gällande motorn, gällande kostnader för att ha båt så är det alltid mer än man tror Passaralla hade en akter som jag till slut inte kom överens med gällande disposition. Så nu har det med er hjälp blivet aktuellt med att se över motorn med min bror som är kunnig. Så i helgen bär det av att för att kolla på Uttern 760 samt en Sea Bella, båda snipor dock inte halvplanande men dispositionen verkar fylla mina idag ställda behov Glad påsk på er alla och tack igen
  13. Tack för utförliga och snabba svar, nu har jag fått mer information av försäljaren och även broschyren via jpg Det är inget hemmabygge utan såldes som halvfabrikat, försöker jämföra denna med alternativen ex, ht eller snipa i liknande prisklass Men man blir bara galen och förvirrad! Att det skall vara så svårt
  14. Efter båtmässan så började önskan att införskaffa en ny båt skapas Jag är inte ute efter något fartmonster utan en båt för dagsutflykter och lite fiske Hittade en båt på Blocket som lockade min tanke att ha en social akter och även möjlighet till ett krypin i fören och i trivsamt materail Men det är tydligen ett hembygge med en md21 motor, så nu undrar jag om det är ett vettigt köp för en som inte kan något om deiselmotorer eller inombordare för den delen http://www.blocket.se/vastmanland/Passaralla_MD21_75_hk_inkl_NY_boggietrailer_45600391.htm?ca=6&w=2
  15. I början på 2000 talet var det båtbrist och nu när vi är fler individer är det ett överskott på båtar så visst ligger det en sanning i det hela. Jag var också på båtmässan och visst är det massor av människor som i tanken tycker att det är trevligt med båt, men från intresse sedan till verklighet är det också en bit Men det är lite samma som med sommarstuga - 80 talet väldigt populärt, idag inte lika efterfrågat. Man är helt enkelt för upptagen med allt möjligt så tiden räcker inte till. Kör man inte 20 timmar i snitt per båtägare enligt någon statistik så förstår man att underhåll och puts inte står överst på listan
×
×
  • Skapa nytt...