Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

rivermans

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    11
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om rivermans

  • Placering
    Kadett
  1. Ups mitt misstag! Nu finns inget lösenord. http://cloud.riverman.com/index.php/s/YmtmvfNtwBxt8fy Det är en aningens olika versioner av samma dokument...
  2. Tack för den info. Jag var tvungen att smyga ut i det mörka garaget och kolla. Jag blåste luft i anslutningen på riggen och det kommer ut nere vid en av anslutningarna till impellerhuset. Vilka finesser på en så gammal motor Det är Monark-logan på motorkåpan, men det står Volvo Penta på sidan av riggen och ett nummer 1.246130904 På motorfästet som sitter över akterspegeln så står det Model 3179 samt serienumret samt Nymanbolagen AB, Uppsala, Sweden. 1965-1972 Tillverkades tydligen Crescent Marin 25 / Monark 25 1973-1974 Tillverkades Crescent 25 S / Monark 25 S / Archimedes Penta 252 1975-1976 Tillverkades Volvo Penta 250 / Archimedes 25 S Tydligen i princip samma motor. Så någon bör ju ha någon manual/reservdelslista eller sprängskisser ? Jag har en servicebok för VP140 (Publ. jan 1979) och det verkar vara en del likheter med VP250 som t.ex dubbla impellrar (som sagts tidigare, den ena för länspumpen). Här kan du hitta serviceboken för VP140: http://cloud.riverman.com/index.php/s/YmtmvfNtwBxt8fyHoppas du kan får lite input i alla fall... /Måns
  3. Tyvärr har inte min arbetsvecka blivit av, men i helgen njöt vi hela familjen på en tur runtomkring Mörkö (Södertälje) med besök på Notholmen (Flottans män). Helgen var kanon om än lite blåsigt, fotogenlampan räckte gott och väl för att hålla värmen, tills gasolspis sattes på för morgonkaffe. Det har sin charm på hösten också!
  4. Hej! Vill bara visa uppskattning till dina berättelser, följer med intresse! Jag har visserligen en liten segelbåt, men det är väldigt små utrymmen här också. Planerar att åka ut och jobba en vecka mest för att komma hemifrån (har kontoret hemma) och för att få jobba ifred. Tyvärr saknar vi värmare i båten, men en fotogenlykta med komplettering av gasspisen så brukar det vara okay. Men vi får väl se om jag får avbryta försöket...
  5. Hej! Det där låter intressant, har själv en Mercury 4hk och har gått i tankarna om ett gas-/växel reglage! Har du mer info?
  6. rivermans

    Mercury 4hk

    Jag lånar den här gamla tråden. Har kollat upp skillnaden mellan 4 hk och 5 hk Mercury 4-takt (årsmodell 2001 och nyare) och finner att det bara är huvudmunstyckets öppning som skiljer dem åt: 4 hk -> #58 5 hk -> #65 Sedan så ska blandskruven vara lite olikt inställd: 4hk: 2-1/8 /- ½ varv 5hk: 1-1/2 /- ½ varv Tänk på att årsmodellerna 1999 och 2000 har flera skillnader och jag bedömmer (som amatör!) att det inte är lämpligt. Jag har inte provat detta ännu eftersom jag haft andra problem och vill utgå från en välfungerande 4hk innan jag provar byta huvudmunstycket. Jag kan återkomma med resultat när jag provat, om någon är intresserad? Senast ändrad av rivermans | 17 augusti 2011 | 22:46
  7. Uppföljning igen: Nu är problemet löst! Det visade sig att grenröret från förgasaren till cylindern hade spruckit på undersidan (syntes inte). Det var där luften smög sig in! Jag upptäckte det när sprickan blev större upp till förgasarfästet. Det förklarar varför det snarare blev sämre med ny packning och rätt monterat. Ett nytt grenrör så var det bara att justera in förgasaren på nytt och motorn går som en klocka! Om någon som jag söker information om liknande problem eller behöver justera förgasaren så beskriver jag det här: På denna länk http://www.boats.net/parts/search/Merc2/Mercury/4 (4-STROKE)/0P401000 & Up/Carburetor/parts.html finns det en bild som visar delarna med ett nummer som jag hänvisar till. Enligt verkstadshandboken ska förgasaren justeras enligt följande: 1. Skruva blandningsskruven/lågfartsskruv (Skruv 5) tills det tar stopp (inte för hårt bara lite lätt). Skruva sedan tillbaka 3 varv ( /- ½ varv) 2. Starta motorn och kör sedan sakta/tomgång med växeln i. Skruva in tills varvtalet börjar minska. Skruva då ut 1/4 dels varv och sedan lite ospecifikt: and adjust for best performance. Justeringarna ska naturligtvis göras när motorn är varm. Justera sedan tomgången: 1. Dra åt tomgångsskruven (skruv 2) ökar motorvarvtalet och tvärtom om du skruvar ur skruven så minskar varvtalet. Motorn ska gå i 1300 rpm i friläge och 1100 med växel i. Vet någon hur man kan mäta varvtalet på ett smidigt sätt? Nu har jag bara gått på känn... Senast ändrad av rivermans | 17 augusti 2011 | 22:22
  8. Jag fortsätter felsökandet. Köpte nya packningar till förgasaren och upptäckte då att man tidigare har satt ena packningen fel. Båda packningarna ska sitta mot motorblocket med en plastdistans emellan. Men av någon anledning satt ena packningen på andra sidan vid luftintaget. (När jag gjorde förgasarrengöringen så fotograferade jag isärplockningen för att få ihop det som innan - helt fel mao!) Bra tänkte jag, här har vi kanske felet....men så lätt var det inte. Nu måste jag köra med choken ungf. halvvägs, tidigare problem kvarstår men det är ett h-lv-te att finjustera blandningen med choken för att hindra att motorn stannar! Min oprofessionella gissning är att man tidigare har justerat förgasaren med felaktigt monterad packning och därför får jag nu sämre resultat med rätt monterad packning... Alltså är jag tillbaka på ruta ett! Hur som helst vad tror ni om denna checklista? 1. Kontrollera tändstift om det blir svart eller vitt (dvs fet eller magert) 2. Undersöka bränslepumpen (byta hela? renovera, byta membran?) 3. Utifrån tändstiftkontroll göra justering av förgasaren. Förresten hur kan man kontrollera bränslepumpens funktion? Någon som vet hur en Mecury 4hk, 4-takt årsmodell 2005 ska justeras? Jag har ännu inte gett upp hoppet om en problemfri motor denna säsong! Ha det!
  9. Jag har ett gammal Primus kök (modell enklare) som fungerar bra, men om jag sätter på en reduceringsventil så fungerar den inte alls. Min amatörgissning är att spisen är dimensionerad för att användas utan reduceringsventil och om en sådan används så blir trycket för lågt. Kommer att följa din tråd och se vad du får för svar - men prova annars utan reduceringsventilen för att se vad som händer.
  10. Hmmm...fortsätter mitt funderande och hoppas att någon vänlig själ har lite idéer. När jag skruvade loss förgasaren tyckte jag att packningen såg bra ut men kan det ändå vara den som spökar och tjuvdrar luft? Lästa någonstans om ägare av samma motor med två olika årgångar hade problem att fabriken inte dragit åt skruvarna som hållar fast förgasaren. Symptomen var väldigt lika mina. Jag vet dock att skruvarna är åtdragna, men kanske packningen är dålig trots att den ser okay ut så ligger det nära till hands. Finns det någon som vet hur man kan justera förgasaren och försöka hitta en blandning som passar?
  11. Hej! Jag har en trilskande Mercury 4hk, 4-takt årsmodell 2005 som har svårt att hålla varvtalet (speciellt i tomgång) samt tjuvstannar ibland både på tomgång och i max gas. Naturligtvis brukar det ske mitt i farleden eller vid tilläggning :-( Upptäckte idag att motorns varvtal ökar med gaspådrag upp till start läge därefter ökar inte varvtalet märkbart. Motorljudet låter som det blurrar men eftersom det är min första säsong med motorn så har jag aldrig hört hur den här motorn låter normalt. Upplever ibland beteendet som om jag hade choke hela tiden. Tidigare var det hopplöst att starta motorn men det har blivit kanon efter en isärplockning av förgasar och rengöring i ultraljudstvätt. Nu startar den alltid på första knycken - ett problem mindre! Kan tänka mig att förgasaren ger fel blandning (för mycket bränsle?). En annan känsla som i bland kommer är att den tänder fel och därför tidvis får ojämn gång. Tank, bränsle, olja, tändstift och bensin bytte jag i samband med rengörningen av förgasaren. Finns det någon med några idéer på vad som kan vara felet (och kanske tom en lösning)?
×
×
  • Skapa nytt...