Gå till innehåll
onsdag 19 november 2025

andersrydstrom

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    23
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om andersrydstrom

  • Placering
    Kadett
  1. Tack för svar. Det skulle i så fall innebära att hjulen ska stå på ca 60+ 20 cm djup? 60 är djupgåendet och 20 kölens frigång över mark när båten står på vagnen. Tyvärr funkar inte upptagning på annan plats då tomten är för brant för att dra trailer och båt på. Mvh Anders
  2. Tar mig friheten att hänga på denna tråd då jag åxå funderar på en Albin 57 som jag kan dra upp på tomten vintertid. Någon som kan säga hur djupt trailern måste ner för att båten ska kunna dras upp på trailern? Jag har ganska långgrunt......... / Anders
  3. Bra tips, tack. Såg att biltema har ett förlängningshandtag för under hundralappen. Såg också att samma firma sålde träkilar som kanske går att klämma in på yttersidan av akterspegeln. Ska prova det också för att sänka riggvinkeln ytterligare.
  4. Hej, Har just köpt en Ryds 465 med en evinrude 15 hk utombordare. När jag kör båten ensam slår den våldsamt trots att jag trimmat ner riggvinkeln maximalt. Lite märkligt tycker jag då denna båt/motorkombination är orginal. Jag funderar på att flytta upp motorn på akterspegeln men det finns bara ca 1 cm att spela med och det ställer till en del med det monterade motorlåset.. Någon som har liknande erfarenheter/tips? MVH/Anders
  5. Den ser rätt trovärdig ut, eller............? Undrar om plastdelarna tål bensin som rengöringsvätska. http://www.kjell.com?item=40491&path=714500000,734000000 MVH/Anders
  6. Då kan det definitivt vara värt ett försök! Hur funkar en ultraljudstvätt egentligen? /MVH/Anders
  7. Ja, det skumma är som du säger att skiten verkar finnas efter filtret i högtryckspumpen. En teori är ju att jag bara flyttar runt skiten inne i spridarna när jag sköljer dom. Du sa tidigare att de egentligen skall tvättats i ultraljudstvätt. Såg en firma som sålde små ultraljudstvättar för ca 3000:- Något att ha tro ? /Anders
  8. Hej igen. Några frågor till på denna tråd. Har idag gjort rent spridarna igen i bensin eftersom motorn återigen degraderat till 31 32 knop och dålig gång. Hyggligt resultat idag också. 35 knop bra acc och jämn gång efter rengöring. Skiten kommer ju uppenbarligen från högtryckspumpen och jag undrar om någon vet: 1. Kan man avgöra vilken injektor som blir igensatt genom att lyssna på ljudet eller liknande? 2. Med båten på land kan jag tänka mig att få bort dränerinsskruven på ånseparatorn och med hjälp av gängad nippel slang och tratt skölja ur ängseparatorn och därmed filtret i högtryckspumpen. Nån som tror på det ? Att riva allt för att få loss ånseparatorn känns mycket. /Anders
  9. Min teori hur skiten kom in är nog att det faktum att jag inte drånerade ånseparatorn som man ska i höstas att motorn stod ute i vintras i minus 25 nog kan vara boven. Jag antar att det i ångseparatorn finns packningar etc som kan frysa och släppa fragment. Låter det troligt?
  10. Just nu känns det så bra att jag inte vågat provköra båten mer...........Tänk om den cloggar igen direkt............ I morgon blir det vatteskidor! Tack för all hjälp ! /Anders
  11. Yes! Idag åkte jag återigen 38 knop och motorn varvare/accade som den ska. Jag konstaterade först att dräneringen till ångseparatorn tyvärr var omöjlig att nå, i alla fall hängande över motorn med båten i sjön. Jag demonterade i stället injektorerna och badade dessa i bensin och försökte skölja ur dem så gott det gick. Hade det inte varit för att jag sumpade den lilla plastdistandsen som sitter vid tredje föstskruven vid tryckregulatorn, så skulle denna operation gått på mindre än en timme. Nu fick jag lägga ytterligare några timmar på att leta plastdistans. Jag hittade den inte och löste detta tillfälligt med en trave teflonbrickor. Har beställt en ny från yamaha center för den nätta summan av 180:- Man upphör aldrig att förvånas över priserna på båtgrejor...... Jag körde bensinen jag använt för rengöring genom ett kaffefilter och visst, där fanns en del jox. Förmodligen ditskickat från högtryckspumpen som jarb var inne på. Vi får se hur länge denna rengöring räcker. Det lär väl finna mer som skall ut........... Om någon vill ge sig på att rengöra injektorerna så får jag citera kristoffer å Almedals var försiktig med de 3 plastdistanserna som sitter på bränsleskenans fästskruvar Jag räddade bara 2. Jag lär återkomma när det blir stopp nästa gång. Vet någon föresten hur man får loss filtren ur injektorerna? Om det överhuvudtaget går. /Anders
  12. För regnigt för båtmek idag. Skall hålla utkik efter en transparent slang från ångseparatorn om vädret tillåter i morgon. Kollade med varvet beträffande bränsletrycksmätning. Enligt Kristoffer på Almedals båtvarv mäter man bara bränsletrycket på tomgång. När man sen drar på och injektorerna öppnar försvinner trycket. Hur som helst visade hans mätning att trycket var OK. Han var inne på att injektorn eller åtminstone injektorn filter skulle bytas. tyvärr mindes han inte var han satt den felandeinjektorn efter rengöring. Han brukar flytta en felande injektor till ny plats... Min plan nu är att töma ånseparatorn och kolla hur soppan där ser ut att ta loss injektorerna och vittja filtren i dessa. /Anders
  13. Jag kollar med varvet i morgon hur de mätte bränsletrycket. Hur tömmer jag ångseparatorn? Bränsleslangen försvinner ju in bakom paketet med insugningsrör efter filter nr 3 och jag har svårt att se men jag antar att separator/hp pump sitter där. Finns det serviceböcker att hitta på nätet ? Jag har hittat till både yamaha snöskotrar och till MC men ingen till utombordare. /Anders
  14. Nej inget vatten mellan båtbottnarna. Inte heller beväxt skrov, även om det är just så det känns. Har idag även kollat det tredje filtret, det som sitter på slangen efter bensinpumpen. Några flugskitar fanns det men inget som påverkar flödet. Rengjorde filtret utan effekt. På fakturan från varvet står det uppmätning bränsletryck och sen rengöring spridare. Jag förutsätter att bränsletrycket var okej eftersom man sen gick vidare till spridarna och inte gav sig på högryckspumpen, eller ? Duger det med en manometer för däcktryck för att verifiera bränsletrycket eller behövs special-manometer? jag antar att mätningen skall ske vid maxpådrag? /Anders
  15. OK, jag skall se om man kommer åt pickupen. Båten har ju fast tank som ligger lite illa till.... Skall även se om jag kan hitta filtret före högtryckspumpen som var på tal tidigare. /Anders
×
×
  • Skapa nytt...