Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

Rackarberg

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    8
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Rackarberg

  • Placering
    Kadett

Mina båtar

  • Båtens namn
    Habbiak med naggen
  • Bild

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. ABC. Ja det är nog det enda sättet att få klarhet. Nu har jag tvättat däcket noggrant så om det berodde på att gelcoatytan var kontaminerad med något, intorkat salt eller något medel som innehöll syra t.ex. så får jag nog inte samma effekt igen. Jag ska hur som helst sätta i landströmmen och mäta på metalldelar för att se om jag får något utslag. Hokuspokusteorier behöver en skjuts framåt ibland så de inte glöms bort och dör ut.
  2. Vad det än var så är det ett mysterium, tyvärr så har jag ingen bild för jag lyckades till sist få bort missfärgningen. Abnet fungerade inte, rubbing fungerade inte, våtslip fungerade inte, oxalsyra fungerade inte heller, men Biltema snäckborttagningsmedel fungerade däremot utmärkt, troligen innehåller den en annan typ av syra, alternativt högre koncentration. Inga av de båtar som ligger runt om hade problemet. Anledningen till att jag misstänker någon form av galvanisk aktivitet är att jag satte i laddströmmen några dagar och såg inget förrän duggregnet kom en natt. Det var en missfärgning i gelcoaten, ingen beläggning, om det varit en beläggning så borde det gått att gnugga bort det med rengöringsmedel, rubbing eller våtslip vilket inte fungerade. Dessutom så var missfärgningarna metalliskt silvergråa norrskensskyar flammigt spridda över däcket, mest närmast relingslisterna av aluminium, på båda sidor av dessa. Nu när det visade sig gå att åtgärda med snäckborttagningsmedlet så är problemet löst för min del. Det är nästan så man börjar tro på teorierna om oral galvanism och annat hokus pokus 😄
  3. Jag har råkat ut för något egendomligt. Båten står på land. Jag kopplade in landströmmen för att få laddning till batterierna över natten. Ett lätt regn föll på natten. På morgonen när jag kommer till båten så är hela däcket täckt av en flammig gråsilvrig hinna. Det ser hemskt ut. Hinnan går inte att tvätta bort med vanliga medel, Abnet o.s.v. Och den är näst intill omöjlig att polera bort, speciellt där det är halkskyddat. Frågan är nu om jag kan ha råkat ut för galvanism p.g.a. 230V landströmsinkopplingen där metall från relingslisten har avsatt sig på däckets gelcoat via hinnan av regnvatten? Det går en relingslist av aluminium runt hela däcket. Har mitt däck blivit galvaniserat? Jag ska till båten strax och testa att tvätta med oxalsyra, om inte det fungerar så får jag testa med saltsyra eller i sista hand lackera om hela däcket. Kan 230V installationen vara felaktigt (g)jord?
  4. Min båt stod på land förra säsongen och är väl lite torr kan jag tänka.. Den har en Yanmar diesel med rak propelleraxel. När jag vrider på propellern nu när båten står på land så kärvar axeln väldigt, det låter "torrt". Är detta något att oroa sig för? Behöver jag smörja axeln innan sjösättning? Lagren är väl vattensmorda så de kanske lossnar när båten kommer i sjön?
  5. sy_Alice Jag ska till båten på tisdag och sätta sågen i sittbrunnsdurken. Vad använde du för verktyg? Jag såg att du först tog upp hål med en hålsåg så den metoden tänker jag stjäla. Radien på luckas hörn är 50 mm och hålsåg finns som 51 mm, blir ju perfekt. Men vad har du sedan använt för att kapa upp de raka sidorna med?
  6. Tack sy_Alice! Det var en innehållsrik och lärorik tråd. Min lucka är ungefär likadan fast lite större, jag har förstärkt locket på den genom att plasta fast metallvinklar med epoxy (svårt att se på fotot för jag har bäddat in allt detta i ljusisolering, luckan ska ju sitta ovanför motorrummet). Min sittbrunnsdurk är stabil som den är så jag kommer inte att förstärka den med någon plåt, bara ersätta en del av balsan med epoxy en bit in under kanten i uppsågade hålet runt luckan så som Peter_K föreslagit. Tror du inte att anledningen till att durken inte känns stabil är att det kommit in fukt i balsan så den separerat från laminatet? Då blir det svampigt och sviktar. Det är enkelt att fixa genom att borra små hål och pressa in lamineringsepoxy som härdar och stagar upp golvet. Så gör man med sandwichdäck som är fuktiga, här är en video som visar hur det går till: https://hamnenplay.solidtango.com/video/150407-batfixarskolan-anders-almen-epoxi-i-dack
  7. Jag ska såga upp ett hål för att montera en inspektionslucka i sittbrunnsdurken på en segelbåt av glasfiberplast. Durken är av samma konstruktion som däcket, sandwichlaminat med balsa i mellanrummet. Jag antar att det är ganska vanligt att man monterar skylights och luckor i däcket. Hur skyddar man och tätar den frilagda däckskanten, något tätmedel typ sikaflex eller silikon? Luckan fästs med genomgående rostfria smala genomgående bultar längs kanten runtom. Dras dessa åt så lär väl laminatet runt luckan klämmas ihop? Så kanten runt hålet kanske borde förstärkas, hur görs det, epoxi eller polyester/glasfiber, eller något annat? Det gäller ju att göra rätt från början så man slipper göra om det senare. Båten är en Smaragd från 1987.
  8. Här är ytterligare en nybliven ägare. Jag hittade segelmått på webben: http://fareastsails.com/orders/2600703palterje/2600703palterje.html Min båt är komplett, jag kan ta ett foto på beslaget. Jag har en nyare modell med aluminiummast. Det är en travare med en fästskruv och en ledad fyrkantig metallpinne som ska in i ett hål i änden på bommen. Travaren sitter i rännan på masten och kan skjutas upp till önskad höjd och låsas fast med skruven, därför så är nog inte måttet på seglet så kritiskt, plus minus någon decimeter funkar säkert. Hälsningar Björne
×
×
  • Skapa nytt...