Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

JOG_27

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    8
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om JOG_27

  • Placering
    Kadett
  1. Hej Jag har en Nasa BM-1 ligger och väntar på att bli installerad. Jag har funderat på hur mycket strömshunten egentligen tål. Jag skulle vilja leda all ström genom shunten på väg till minus på batteriet, men då går även startmotorns ström genom shunten. Min Yanmar 2GM20 har en startmotor som är märkt 1KW vilket ger en märkström på 83A (1000/12). Startströmmen på en elmotor generellt brukar ligga på 4-5 ggr märkströmmen när man direktstartar. Detta leder till att jag under några sekunder i start ögonblicket lastar shunten med dryga 400A. Kommer shunten att hålla i längden? Ni som haft era batterimätare några år nu, har ni några erfarenheter? Har ni installerat med startmotorn för sig eller har ni med den genom shunten? Hälsningar Janne
  2. Vi har köpt ny båt där det sitter en gasolvärmare som inte fungerar. Jag tycker att det känns bättre med en fotogenvärmare än gasol, jag tror jag skulle ha svårt att sova med gasolvärmaren igång. Därför började vi leta efter en begagnad Wallas 1800B som har en enkel konstruktion som man kan reparera själv. Jag fick tag i en på blocket där bränslepumpen saknas. Orginalpumpen tror jag är bra mycket dyrare än en universialpump från tex. biltema. Jag har för mig att jag har läst på något forum hur många centiliter orginalpumpen ska ge om man lossar bränsleröret från brännaren men hittar det inte nu när jag letar. Är det någon som vet? MVH Janne
  3. Jaha Bhemac, det verkar som du kan se in i framtiden. Nu står jag där och behöver en ny pump till min Wallas. Har du bytt pump och i så fall vilken har du använt? Jag misstänker att köper man en pump med för stort flöde och tryck kan man råka ut för att värmaren flödar över och för liten brinner den väl inte som den ska. Vore tacksam om någon med erfarenhet av detta svarar på min fråga. MVH Janne
  4. Hej! Problemet löst. Filtret var igensatt. Jag hade inte förstått att det satt ett filter i den avlånga skarvhylsan efter pumpen. Tack för hjälpen. MVH Janne Gustavsson
  5. Tack för alla tips! Skruvade isär värmaren igen för att se om den var igensotad, jag blev osäker hur det egentligen såg ut med förbränningsluften. Brännaren var inte igensotad. Jag kände även efter att det blåste från fläkten för förbränningsluften, där kännde man att det blåste i alla fall, svårt att avgöra hur mycket det blåste. Provade även att vända och - på fläkten, medföljd att den slutade blåsa helt. Jag funderar på om veken drar upp fotogen som den ska eller om det är förbränningsluft fel. //Janne
  6. Hej Jag har precis köpt en Wallas 1800B till vår Becker 27. Provade den först utan värmeslangar ute på gården, den tände (röda lampan lyser) men den gav knappt någon värme. Skruvade isär värmaren, packningarna vid glödspiralen var trasiga och veken var hård. Köpte en servicesats med nya packningar glödspiral och veke. Mätte in veken enligt instruktion. Köpte en ny dunk fotogen dyrt på Sea-sea för att vara säker på att det var rätt bränsle. Startade värmaren nu monterad i båten: -Vid 12grader temp i båten ger den max 20grader ur värmeslangarna efter ca en timmes drift. Någonstans läste jag att den skulle ta upp tempen minst 40grader (delta T) under drift. -Ur skorstenen kan man höra att den brinner lite försiktigt och det luktar bränd fotogen men ingen rök eller sot. -Pumpen tror jag funkar därför att det kommer tillbaka bränsle i returslangen efter varje pumptag pumpen gör. När jag hade isär värmaren kikade jag särskilt efter om den kunde läcka luft till förbränningen jag tätade lite med silicon där jag kunde se läckor men nu tror jag den är tät. Det blev mycket text hoppas ni orkar läsa. Har ni några fler idéer eller kan jag ha förbisett något? MVH Janne Gustavsson
  7. Hej Jag fick en fin överraskning idag när jag skulle titta till båten. För övrigt en Becker 27. I förpiken var innertaket ( lackad mahognyplywood) alldeles ludet av vitt mögel. Jag vet att det kom fram lite vatten i somras i kanterna på innertaket när det regnade, så antagligen är det något beslag på däcket som läcker. Min plan var att ta ned innertaket och skruva loss alla beslag på däcket och täta med ny sikaflex, men nu känns det som projektet kanske blir lite större. Jag har några frågor till er som har lite mer erfarenhet av gamla båtar: Däcket tror jag kallas sandwichkostruktion, ytterst ett lager plast sedan någon form av fyllningsmaterial och till sist ett lager plast innerst mot ruffen. Om vattnet har letat sig in i ruffen borde även fyllningsmaterialet i taket tagit åt sig vatten. Hur gör man för att torka och förhindra att mögelangreppet fortsätter i fyllningsmaterialet? Ska jag behandla med något inuti ruffen när jag har innertaket nere, måla eller tvätta med citronsyra eller dylikt? Hälsningar Janne
  8. Hej Jag har letat lite efter ett bra fäste till sittbrunnen på segelbåten för en Ipad eller motsarande android (Samsung Galaxy kanske) men hittar inget självklart. Finns det någon som har ett bra tips på det? Hoppas någon av elektronikjättarna finns med på Allt för sjö i vår så man får klämma och känna lite på appar, fästen och strömförsörjning. Vi har köpt en Becker 27 där all elektronik endera slutat fungera eller är så gamla att de behöver bytas. I teorin skule en surfplatta kunna ersätta det mesta då vi använder elektroniken som komplement till papperssjökort. Hälsningar Janne
×
×
  • Skapa nytt...