Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Ingemarsvensson

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Ingemarsvensson

  • Placering
    Kadett
  1. Nu funkar det! Propellern måste vara i rätt läge för att backväxeln ska kunna kuggas i. När motorn är igång måste man trycka växelnspaken bakåt med konstant tryck, kanske man kan säga att man ska smyga i backväxlen; då går växelstången ner som den ska och kroken hakar i fästet på akterspegeln och motorn rusar inte upp ur vattnet. Inga tampar behövs längre utan det var skit bakom spakarna helt enkelt.... Och jag som var på väg att såga av delar av växelstången, hehe... Man lär så länge man lever.
  2. Hej Bodeln. 'Stora boken om Segling' av Jeremy Evans tycker jag är väldigt informativ, den innehåller alla delar som gås igenom under Förar- och Kustskepparintygskurserna och även annan information, exemplevis om vilka båttyper som finns, seglingsteori, lite kappseglingsregler och hur man lägger till vid bryggor i Medelhavet. Boken är ingen lärobok och har inget frågehäfte med svar men om man gillar att läsa och inte tycker distanskursens texter är så roliga och motiverande så lär man sig nog mer genom att läsa boken. Jag fick min som present och har aldrig sträckläst den men tittar ofta i den, som en uppslagsbok typ. Annars kan du ju kolla upp den här länken som jag googlade fram, vet ingenting om innehållet: http://www.navigationsakademien.se/default.asp?loc=Distanskurser&LgTitle=Läs via internet - Förarintyg&kurs=Fintyg&RgTitle=Steg 1 av 4: Anmäl dig här All teoretisk inlärning måste varvas med praktik så vilken distanskurs du än väljer, försök diskutera frågeställningar och prova det du läser praktiskt med någon kompis som har båt eller på båtklubben eller varvet eller på nätet eller i busskön eller.. Senast ändrad av Ingemarsvensson | 11 maj 2011 | 20:45
  3. Hej, Jag googlade hjärtstock och hittade denna länk, hoppas det hjälper något iallafall: http://www.sailguide.biz/forum2/viewtopic.php?f=3&t=5502&start=0 Saludos / Ingemar
  4. Tack, Stickan. Det där såg rätt avancerat ut. Jag får väl rycka lite till i växelstången innan jag lämnar in motorn...
  5. Någon skrev att ytan på den torkade skinkan blir hård; jag bläddrade i en kokbok idag om hur man gör sin egen krov och där stod det att man skulle lufttorka korven i ett ombyggt kylskåp för bästa resultat... Låter som överkurs tycker jag men intresserade kan ju alltid kolal efetr begagnade små kylskåp på Blocket! Lycka till med torkandet av skinkor (det där lät fel...)
  6. Under seglats fäller jag upp utombordaren (Yamaha 5, en två-taktare från början av 80-talet) för att den inte ska sänka farten. Inga problem där. När jag sedan fäller ner motorn i vattnet igen hakar inte kroken i sitt nedre fäste på akterspegeln utan jag måste slå en tamp runt hela apparaten för att inte motorn ska fälla upp sig själv då jag backar. Problemet fanns redan förra året då jag köpte båten. Vid närmare granskning ser jag att kroken, som sitter fast i riggen och som är spänd med en fjäder underifrån trycks upp ca två centimeter av en pigg som jag förstått är växelstången, som sitter under kroken, vertikalt, inuti riggen. Det går att rucka på växelstången, som sticker upp ur ett hål men det går inte att trycka ner den. Vore stången bara en centimeter kortare skulle kroken haka i sitt fäste. OBS - när jag backar åker hela motorn med propeller och allt upp ur vattnet så växelstången sjunker inte som den ska. Vad göra? Jag vill helst slippa tampen denna säsong. Måste jag lämna in hela klabbet till någon som kan motorer? Tacksam för svar. Senast ändrad av Ingemarsvensson | 04 maj 2011 | 16:20
×
×
  • Skapa nytt...