Gå till innehåll
måndag 01 september 2025

Perfiskare

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Perfiskare

  • Placering
    Kadett
  1. Har själv en HDS 7-M, ihopkopplad med en Radio Ocean 4800. Ser alla mål utan problem. Kolla med stället du köpt prylarna på?
  2. Sjösatte på utsatt tid, men har haft en del trubbel med att få värden för bränsleförbrukningen presenterade i min plotter. Efter lite support från Magnus på Sportmanship har jag nu skjutit i ny mjukvara och en fil som nollställde en del värden. Så idag kunde jag äntligen få in rätt värden i plottern. På tomgång så drar min motor, enligt plottern, 0,51 liter per timme. Det låter väldigt lite tycker jag, men förbrukningen vid marschfart stämmer mot vad jag tidigare mätt.
  3. Har en DF90 my 2010 och har just installerat mitt NMEA-interface. Har dock ännu inte hunnit prova det. Sjösätter imorgon och kommer testa alla funktioner under helgen. Återkommer när jag provkört.
  4. SSRS hjälper alla i sjönöd. De står för ca 70% av all sjöräddning i Sverige utan en enda krona från staten, vilket är imponerande då sjöpolisen, lotsbåtar, kbv, försvarsmakten mfl står för resterande insatser. Dock så hjälper SSRS bara sina medlemmar om det inte är klassat som sjöräddning. Jag tycker att alla som vistas till sjöss borde vara medlemmar, då detta hjälper SSRS att hålla båtar i operativ status, och besättningarna utbildade den dag då man verkligen behöver hjälpen.
  5. Helt rätt. Men många tror att man är i sjönöd när motorn lagt av etc. Sjönöd är man enbart i när det är fara för liv. Och det är först då andra är skyldiga att assistera om det kan ske utan fara för det egna fartyget eller de ombordvarande enligt sjölagen. Tycker man inte att detta är tillräckligt bör man teckna medlemskap i SSRS så får man hjälp långt före det gått så långt.
  6. Kolla denna manual: http://www.comstedt.se/manualer/pdf/seastar/seastar_19.pdf Tror att det klarnar då. Själv luftade jag systemet idag och det blev som en ny styrning efter det. Lycka till!
  7. Under dagens sök efter saknad kanotist utanför Nynäshamn var KBV287 med däcksbåt/rib, KBV002 Triton med däcksbåten KBV498 samt undertecknad med privat båt engagerade. Troligen var det KBV498 som du förväxlade med en vanlig fritidsbåt. Det är iofs en Marine Partner 1000, som jag inte tror det finns så många av i skärgården. Det går inte heller att undgå att den hör till KBV, se bifogad bild.
×
×
  • Skapa nytt...