Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

Matte3100

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    13
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Matte3100

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej. Har varit på jakt efter en bra lyft/darvit till min ribb som väger ca 150 kg. Surfade lite på nätet och hittade denna. Har någon testat den och går den att köpa i sverige. http://prodav.net/ Med vänlig hälsning, Matte
  2. Hej. Ska transportera en Bayliner 285 från Kroatien. Är det någon som känner till en bra transportör. De jag har talat med vill ha 50 Tkr men man borde kunna komma ner betydligt i pris. Båten ska till skåne. Med vänlig hälsning, matte
  3. Hej. Har två d3 190 från 2007. Vet man bara om hur de ska servas och dess barnsjukdommar så tror jag inte att det är några problem. 1. Se till att ha den nyaste programvaran 2. Smörj armen som öppnar turbon, vanligt fel att den kärvar 3. Se till att dieselfilterna sitter hårt, inte med handkraft 4 se till så att oljeeöret är fixat, vibrerar av. Annars går dom som klockor. Om någon vet andra problem vänligen fyll på i inlägget
  4. Hej. Har också problem med min. Den funkar ibland men oftast så står den på tom tank. När jag är ute och kör så kan den ibland reagera för att sedan trilla tillbaka till läget tom tank. Volvo penta mätare från 2007. Vet någon vad det kan vara. Med vänlig hälsning, Matte
  5. Matte3100

    DPS Drev

    Hej. Har två DPS drev som jag vill plocka av inför vintern. Har aldrig gjort det tidigare. Har med ljus och lykta försökt hitta en detaljerad beskrivning på nätet hur man går till väga utan framgång. Vet någon var man kan hitta detta på nätet eller om det är någon vänlig själ som gjort det tidigare som kan skriva en beskrivning. Tack på förhand
  6. Matte3100

    Drev

    Hej alla Har två D3 190 som för övrigt är fantastiskt bra motorer, lätta att serva och går som klockor. Till dessa har jag två DPH drev och mina frågor är. Hur ofta ska man byta bälgar? Vad ska göras vid upptagning förutom att göra dom rena från snäckor. Ska dom våtslipas och målas på hösten eller våren? Hur ofta ska oljan bytas? Är det något annat man ska tänka på och finns det någon instruktion hur man monterar bort dreven själv. Har varit runt på många forum utan att hitta någon. Har Ni andra tips tages dessa emot tacksamt. MVH Matte
  7. Hej. Min tankmätare har slutat och fungera och jag undrar hur mycket min båt drar distansen, har aldrig själv kollat upp det och det vore tråkigt att få stop mitt i öresund. Har dubbla d3 -190 och min båt är en bavaria 32 ht.
  8. Hej När jag styr åt styrbord så är det ett stort motstånd och jag får ta i ordentligt, däremot mot barbord går det jättelätt. Har kollat så att oljenivån är ok. Vad kan det bero på?
  9. Hej Jag hällde inte på för mycket utan nivån låg strax ovanför min nivån i expansionskärlet. Tryckt måste också blivit för högt för expansionventieln måste ha öppnat för jag hade lite glykolblandat vatten i kölsvinet. Öppnade locket på expansionskärlet när den var varm och det var tryck i systemet, d.v.s. det pös. Någon som vet. MVH Matte
  10. Bytade glykol i höstas i mina båda VP D3. Båda motoerna startade och allt fungerar som det ska. När jag varvar upp motorerna så ökar vätskenivån i mina expansionskärl till över max samt att det bubblar. Är det någon som vet varför? Tömde glykolen via en nippel, enligt instuktionsboken och fyllde påden nya glykolen i expansionskärlet. Med vänlig hälsning, Matte
  11. Dieselbakterier är nog ett växande problem. Läser man inlägg på Maringuiden och även andra forum så verkar det som om många av de medel som används i tankarna inte har någon verkan över huvud taget. Även de magnetfilter som finns menar många är hocus pokus. Som jag förstår så är det den varma fuktiga sommarluften som kondenserar till fritt vatten i tanken och då börjar det växa om man har RME inblandad diesel. Då jag är tvungen att använda mackdielsel så kan jag få problem framöver. Min tanke är att försöka rena tanken från vatten kontinuerligt på följande sätt. Jag har två motorer och därför två stigarledningar ner i dieseltanken. Innan mitt första filter på slangen från stigarledningarna kopplas en avstängningsventil och innan denna avstäningsventil kopplas ett T-kors. Från detta T-kors kopplas ytterligare en avstäningsventil innebärande att jag kan styra dieseln två vägar från tanken. Samma sak görs på den andra stigarledningen innebärande att man får ett kretslopp från tanken via en dieselpump genom ett separat filer och tillbaka till tanken. Fördelen med detta är ochså att man då vet att inga stigarledningar är igensatta så länge dielsel pumpas genom det separata filtret.. Denna pump ska gå varannan dag under några timmar för att dels rena dieseln och dels samla upp det eventuella vatten som finns i tanken. Hoppas att Ni förstår metoden. Jag vore tacksam för kommentarer innan jag gör själva installationen. Alla detaljer tål naturligtvis diesel. Jag skulle också vilja veta vilket medel som är bra och fungerar. Tack på förhand
  12. Har två D3-190 och har lite almänna frågor då jag har läst om att många har problem med sina motorer. 1. Vilket år började man tillverka marina D3? Min båt är från 2007 och är det så att felen blivit färre med åren? 2. Kan man läsa av motorns serienummer och få fram vilken årsmodell den har?, eller kan man utgå ifrån att den är från 2007 samma som båten? 3. Turbon verkar vara ett stort bekymmer. Kan man själv serva den utan speciella Mek-kunskaper? 4. Vilket luftfilter ska man ha? Jag plockade bort filterna nu i helgen och till min förvåning var det olika filter i de båda motorerna. Ett va gult och av papp och ett var svart med någon form av stålnät. Vissa har testat Biltemafilter etc.. 5. EVC lever ibland sitt eget liv med limpmode mm. Har Ni några tips om var man ska börja felsöka. Köpt båten i Tyskland och saknar felkods översättaren/boken. Vet någon var man kan få tag på den? Övriga tips gällande D3 mottages tacksamt och skriv då inte byt motor. Matte
×
×
  • Skapa nytt...