Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

f_palsson

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om f_palsson

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej, Har en GM 6.5 turbodiesel (MarinePower). Den har på sistone stökat lite med glödningen. Idag glödde den en gång och sedan inte mer under hela eftermiddagen (står på land och ville testa glödningen eftersom det strulat). Normalt göder den låt säga 5 sekunder och är stilla 10-20 sekunder. Därefter stöd-glöder den igen någon kort sekund. Detta upprepas tills motorn startat (och kanske därefter också, jag vet inte). Det är ett relä som har fyra kablar in (undantaget matningen från batteriet och utgången till glödstiften). Se bifogad bild. 1. Jord 2. Tändning (eller glödning om styrningen kommer från annat ställe?) 3. Återkoppling från utgången (dvs från kabeln till glödstiften) 4. Startmotor Jag har mätt allt inkommande och det verkar helt rätt, men reläet drar inte då tändningen slås på. Jag undrar dock över några saker: a. Används "returen" i pkt 3 ovan för att mäta temperaturen på stiften på något vis (resistansen ökar ju med tempen)? b. Eller är reläet troligen bara styrt av tid? Verkar osannolikt då den inte glöder då motorn är varmkörd. c. Finns det risk att reläet inte drar om ett gäng stift är avbrända eller har kortis? Egentligen är detta mest en fråga för att försöka förstå mig på detaljerna. Enklast är väl att prova att byta reläet. :-) Är det någon som kan svara på frågorna i pkt a-c?
  2. Låter snarlikt. Skillnaden är att min motor inte ens gick igång alls halvvarm. Skulle det kunna bero på att det ligger en STOR blåsa vid pumpen så att den inte klarar att suga fram någon diesel alls? I sådana fall skulle tempförändringarna efter en timmes vila göra så att blåsan pressas bort från pumpen. Ni som troligen vet bättre: Är det rimligt? Om ja, vad gör man för att lösa det?
  3. Hej, Har en MarinePower (dvs marinkonverterad) GM Turbodiesel V8 på 6 liter, med intercooler. Den är det jag antar är normalsvår att starta kall. Tar någon eller några sekunder på startmotorn efter att den glött färdigt. Nystart relativt omgående efter att motorn blivit varm är inga problem. När den svalnat 1 timme efter att den blivit ordentligt varm så kan det krävas några extra sekunder på startmotorn, men den kommer alltid igång till slut. Längre vila kan likställas med kallstart. Häromdagen försökte jag starta efter 15-20 minuter vila. Då fanns det inte en tendens till tändning alls. Provade ett tiotal gånger kanske fem sekunder varje gång. Tvärdött. Motorn gick runt, kanske något långsammare än vanligt, men marginellt i sådana fall. Efter många startförsök är det klart att det går långsammare. Efter ca en timme då batteriladdare hämtats (dock ej anslutits), gjordes nytt försök. Motorn startade galant. Är det någon som har en teori om vad som händer, så att jag vet var jag ska börja leta?
  4. Fick ni det att fungera bra? Det finns en massa varningar på nätet om att man ofta får problem med Lowrance HDS om man inte har en Lowrance AIS. Exvis på http://www.panbo.com/archives/2012/06/ais_over_nmea_2000_the_shame_sheet.html Vad har ni enheter? Är det en HDS 1:a eller 2:a generationen? Var är det för AIS?
  5. Min Marinepower turbodiesel V8 är mycket lättstartad då den är kall. När den är varm (dvs från stopp till den har svalnat ca 30 minuter) glöder den inte, vilket gör att det tar upp till 10 sekunder (i värsta fall) att dra igång den. Jag tycker detta är för länge. Om inte annat kommer startmotorn ge upp till slut om den får gå så länge ofta. Några frågor: 1. Hur avgör glödningsreläet om det ska glöda eller ej? a. Finns det en tempgivare? b. Används glödstiften för att mäta på något sätt? 2. Borde det gå att justera något för att den ska glöda lättare vid start utan att den glöder under körning? 3. Kan det innebära problem om man alltid glöder då tändningen slås om från nolläge till tändningsläge, även då motorn är varm? Finns det någon som har bra koll och kan förklara läget för mig? Tack på förhand. / Fredrik Senast ändrad av f_palsson | 17 juli 2011 | 10:42
  6. Hej, Vad ska man använda på kontakter som blir utsatta för saltdimma från havet, exvis kontakter till instrument som inte är monterade i båten då den inte används, flatstift som sitter i utomhusmiljö osv. Det finns lika många rekommendationer som människor känns det som. * Traditionellt kontaktfett * Batteripolfett * http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ovrigt/Kontaktskydd/ * http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ovrigt/Vaseline-Spray/ * http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Ovrigt/X5-Multispray-Marin/ Vad välja? / Fredrik
×
×
  • Skapa nytt...