-
Innehålls Antal
31 -
Gick med
-
Besökte senast
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av ogopogo
-
Vi har gått från engångsgrill ->Biltemas bärbara cylinger grill till nu en Primus Vidar. Mycket nöjda med Primus Vidar gasol grill, speciellt på båt. Tar 2 min att bli värm, bränslet och tändingen tar mycket lite plats. Behöver bara ha med ett par flaskor så räcker det hela sommaren , behöver inte oroa oss om tillgång till tändvätska och kol. Otroligt lätt och smidig att bära med sig i den medföljande väskan. Jämn justerbar värme. Lätt att rengöra/torka av. Blir snabbt kall och kan packas ner. Nackdelar: Tappar mycket värme om det blåser kring grillen. Är perfekt för 2-3personer, men mer mat än så orkar den inte med då det är bara cirka 2,5kW värme som kommer ur. Första versionen (som vi har) krävde en hel del meck för att den inte skulle rammal isär andra konstiga detaljer MEN samtliga punkter är faktsikt åtgärdade på nya versionen, imponerane uppföljning av Primus. Fungerar iinte om temperaturen är under 5 grader (inget gastryck), men det ska tydligen finnas gas för kallväder. Cylindergrillen från Biltema är kvar på land som reserv, och engångs grillar är horribla, hade de alla fungerat som de skulle hade det varit toppen, men av 10 stycken fungerar nog bara 5.... Vi kör på med Primus, längtar redan.......... Senast ändrad av ogopogo | 14 september 2011 | 08:16 *Stavfel* Senast ändrad av ogopogo | 14 september 2011 | 08:17
-
Tack för era svar! Mycket hjälpsamt. Ser även att jag trots en motorumstvätt har ganska mycket jobb att göra att få det upp till alla er standard Däremot har jag lovat mig själv att SEGLA båten första året, sen ta lite mer icke-kritiska projekt såsom elsystem massa annat skoj.
-
En tratt, som dessutom är trasig ser inget vidare ut! Ska byta till någon form av behållare i helgen. Instämmer i att if it works, don't fix it. Då ser jag till att hålla ett öga på oljekonsumtionen och , naturligtvis, läckage. Någon som har bra tips på behållare? Vilse, du hade någon flaska från en friluftsbutik? Behållare kommer du sättas fast på skottet mot motorutrymmet ovanför vatten linjen, och har hyfsat enkel att fylla på!
-
Ingen läckage alls!Kan vare sig känna eller se att det kommer in vatten. Kan se aningen åtgång av olja i slangen, inte mycket, men lite. Däremot har oljan legat där ett par år (stått på land). Båten är kraftigt modifierad, så jag misstänker att tätningen är nyare än båten (-82), motor från -84. Men eftersom motorn gick 20timmar på en helg (transport) utan några som helst problem eller skillnader på tätningen kanske det bara är att fylla up vartefter med SAE90? Tät, verkar smörjande axelpackning kanske inte är något att göra ett inlägg om, men vill gärna att den fortsätter såhär. Har tillräckligt att göra med båten ändå
-
Hej! Skulle behöva veta hur denna tätning underhålls bäst? Cirka 20 timmar har motorn gått i vår ägo och allt verkar fin fint, men jag skulle vilja byta ut oljan i slangen (stått lääääänge). Är det SAE90 olja som ska fyllas i? Är det viktigt att knacka ut alla luftubblor om man fyller på med nytt? Något annat jag behöver tänka på för att denna tätning ska hålla länge? Tack!!
-
Hej, Har haft både lång och kort rigg på en Stortriss MKII. Motorfästet var nog biltemas fäste för utombordare. Både riggarna gick utmärkt, men jag hade nog valt en långriggad. Stortrissen kan kränga en del vid starka vindar/höga vågor, och det känns tryggare att ha motorn en bit upp då. Fast man kan ju alltid segla istället vid starka vindar......... Mvh Tor
