Gå till innehåll
fredag 26 april 2024

fippe1

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    218
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

3 Neutral

Om fippe1

  • Placering
    Kommendörkapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. En uppdatering. tänkte det kan vara intressant för andra som söker sig fram. Renoverade och ultraljudstvättade förgasarna, monterade en likriktare med regulator för att få en lägre toppspänning. har sen kämpat med felsökning för att komma till en lösning på mitt problem. den gick tillslut iaf helt ok upp till 4000rpm där den sen började klippa tändningen. så toppfarten blev bara dryga 23 knop. Fortsatte felsöka och testa mig fram. tillslut så bestämde jag mig för att byta powerpacket för att utesluta det. nu går den äntligen som den ska. toppar strax över 30knop. varvräknare lever fortfarande sitt egna lilla liv så jag vet inte vilket maxvarv den har. Så powerpacket kan ställa till det och bete sig lite märkligt när det inte fungerar som det ska.
  2. En liten uppdatering om ngn annan skulle få samma problem. Det som orsakade felet va i mitt fall flera olika "problem" det va låg oljenivå, en ventil som va trasig, och flera dåliga o-ringar, och fdå menar jag verkligen dåliga, dvs 40% av en o-ring saknades till "kolven" för höj och sänking. Det va förvånansärt enkelt att få isär allt och byta tätningarna. Beställde en oringssats från USA och två nya ventiler. Och nu funkar den igen.
  3. Hej i vårsolen, Va till båten idag för att fixa ilte inför sjösättning och uppäcker då att powertrim fungerar endast åt ett håll. Pumpmotorn går när jag använder reglaget för både höj och sänkning, men jag kan endast hissa den, inte sänka. Det är helt stumt nedåt. använde mig av skruven för manuel sänkning och då sjunker den ner så fint så, dock så kom det olja genom hålet, vilket jag tolkat det som att det inte ska göra. Allt fungerade i höstat, så jag misstänker att det är något fel i hydrauliken nu när den stått hela vintern. Någon som har kunskap och kan ge mig en riktning i vart jag bör börja. Motorn är en Johnsson från 90 eller 91 på 70 hk med VRO (dock bortkopplad)
  4. Ska kika på det. Tack för tipset. återkom gärna med hur det gick med regulatorn du kikat på. har också kikar på samma.
  5. Bytte ”laddningsregulatorn” utan resultat. den laddar fortfarande +16V vilket resulterar i att plottern inte går att starta för att spänningen är för hög. har lyckats läsa mig till att det är tydligen så konstruktionen är, dvs att det är inte ngn regulator utan en likriktare. min fråga blir då, hur gör jag då för att inte batteriet ska laddas med så hög spänning? någon form av regulator vill jag ha för att skona all elektronik från överspänning.
  6. Ska kika på det så att inga kablar ligger dumt. har beställt nytt startrelä, laddningsregulator och tre renoverings kitt till förgasarna. när det kommit så ska jag göra en ordentlig genomkörare av alla tre och montera regulator och relä i hopp om att den kommer avhjälpa de problem som jag stött på hittills.
  7. Ska skaffa mig renoveringskitt till förgasarna å göra rent dem ordentligt. ang överhettning så larmade den inget. summern funkar då den tjuter till när man vrider på nyckeln. bytte impellern å den gamla va rätt ok, lite böjd med hel. det är bra tryck i kylningen och motorn blir inte onormalt varm heller. den stod på tomgång en bra stund och kunde fortfarande ta på motorn utan att den va varm.
  8. Ska skaffa en varvräknare till den för att se hur mycket den faktiskt varvar. vro pumpen på min motor är urkopplad, då är det ju oklart om allt står rätt till. jag ska börja med att köpa en ny likriktare då den laddade 16.8 Volt. sen ska jag provköra den lite mer. vill inte köra den ngt mer innan den är bytt. har ingen lust att mer saker ska gå sönder.
  9. Plockade av förgasarna igår, eller iaf två av dem. den översta såg helt ok ut invändigt. Inget som såg direkt igensatt ut. satte ihop den igen och monterade tillbaka den, startade motorn för att se om det blev ngn skillnad. ingen direkt märkbar skillnad. Begränsade lufttillförseln till en förgasare i taget genom att sätta handen för, för att på så vis se om det förändrade motorgången ngt. ingen skillnad på de två övre förgasarna, när jag täppte igen för mycket så dog motorn, men i övrigt, Ingen skillnad. däremot den nedersta, då började motorn gå jämnare och varvtalet gick upp markant. Nu rev jag ner den nedersta (hoppade över nr 2) skruvade isär den och mkt riktigt, här såg det inte lika bra ut. ventilen i botten på flotörhuset som är till högfartsmunstycket, va ganska igensatt. gjorde rent förgasaren så gott jag kunde och monterade tillbaka den. startar motorn och den går jämnare nu. lägger i växeln och gasar med båten fortfarande förtöjd. jo då nu så, nu är det mycket mer kraft i motorn. åker ut på provtur. har en ganska lång bit ut innan jag har fri fart. märkte då när jag låg i 5knop att den fortfarande gick lite oroligt. rätt vad det va så började båten accelerera utan att jag rörde gasen. jag tänker att den behöver finjustering av förgasarna för att gå lite jämnare på låga varv. kommer ut till nästa fartbegränsning 7knop. accelererar för att se om det finns ngn knuff i motorn. å den finns där. Ngt tvekande ibland. Efter en liten stund på smäller det till, å låter som när man slår till en plåttunna. Attans, jag hade missat att öppna luftskruven på tanken, så pumpblåsan va typ platt och det va vakuum i tanken så den hade sugits ihop, där av smällen i tanken. skönt att veta att det är bra sug i bränslepumpen iaf 😁 kommer ut på fjärden och kan nu testa ordentligt. jodå nu händer det grejer. Kommer upp i plan och den går fint. den går mycket mjukare i vattnet nu än tidigare. den stampade mer i vattnet nu. kan ha att göra med att jag både höjde motorn typ 5cm mot förra motorns placering då den satt lite lågt, och att jag har möjlighet att trimma denna motorn. Så var det dags för fullgasprov. kommer upp i strax över 20 knop, då börjar den bluddra och gå ojämnt. ingen aning om varvtalet vid fullgas. min tanke där och då, va att den kan behöva finjustering av förgasarna. Sen när jag kom tillbaka till bryggan då kom tanken på att undra om det är elektronisk varvtalsbegränsning på dessa motorer, där den klipper tändningen vid maxvarv. ngn som vet om så är fallet? hur mycket ska de varva som mest vid WOT?
  10. Ingen skillnad med nya stift, testade med startgas vid full gas och båten förtöjd vid bryggan, det blev bra fart på motorn då, den varvade upp direkt och kändes mkt piggare. plockade bort den svarta luftburken och konstaterar att det är massa bensin i den, verkar som att det typ ”flödar över” händer inte heller så mkt när jag skruvar på den fjäderbelastade skruven. sen vad är det för slang man ser?
  11. Jag kan lägga till efter att jag vred på det röda vredet, som vad jag precis lyckats läsa mig till är manuell choke så dog motorn direkt.
  12. Skrev en tråd för ett tag sen om min mercury 700 som kastat in handduken efter att den fått för lite olja. (Båten är en flipper 510ht) bestämde mig för att införskaffa en ”bättre” begagnad motor för att kunna få åka lite båt den här säsongen. Köpte mig därför en Johnson 70hk från 91 som stått ett par år, men som enligt utsago blivit väl skött med service och utbytta delar. gjorde kompprov kontroll av olja i växelhuset, samt generell översyn av motorn. när jag gjort alla kontroller jag kunde göra på plats kände jag mig rätt trygg i att det skulle vara ett bra köp. glad i hågen satte jag igång och riva ner allt till den gamla motorn, dit med den nya. börjar med att det bara klickar i reläer för startmotorn när jag vrider på nyckeln. vilket jag trodde va en tillfällighet, men det verkar vara nått knas där med. startmotorn är ny och funkar klockrent vid tvingad matning. (Tips på vad som kan va fel tas gärna emot) när allt är på plats så provstartas iaf motorn och den startar, låter pigg svarar bra på gasen med det lilla gashandtaget. åker å införskaffar ny impeller för att vara på den säkra sidan. byter den och åker med båten till sjön. den startar fin, men går nu lite oroligt på tomgång, tycker att motorn skakar mer än den gjorde på land. puttrar iväg från bryggan, och konstaterar att det finns ingen ork, jag kommer upp i max 7 knop. Trött, less och frustrerad gör jag några små tappra kontroller utan verktyg för att se om jag kan hitta ngt direkt. det jag konstaterade va att när jag plockar bort tändkablarna på de två undre stiften så ändras inte motorgång något nämnvärt. den översta så är förändringen mer markant. det är ungefär som att den går på alla cylindrar men bara ibland på de två undre. När jag satte tillbaka tändkabeln på de två undre stiften (tog bara bort en kabel i taget) så var det som att den hoppade igång direkt, men nästa tändsekvens så va det tillbaka på samma som innan. min teori är antingen tändstift som är kassa, gnista finns på alla kablarna. eller så är det förgasarna som är igenkleggade efter att ha stått. tänkte införskaffa nya stift imorgon som en första åtgärd. Funkar inte det. Så har jag en tanke om att, om jag gasar 3/4 och när den nått sitt Max i det tillståndet den är i nu duscha in startgas i förgasarna. om detta hjälper, dvs att den accelererar mer, så borde jag ha ett bränslerelaterat problem. då är det isf förgasare eller bränslepump. är jag helt ute å cyklar i mina resonemang? vad mer kan vara fel?
  13. Blir till å försöka hitta en begagnad motor kring 60-70hk nu är det här min första båt med utombordare, så jag har ingen aning om vad som är skäliga priser för en begagnad motor. har ingen lust att betala runt 20000kr för ett problem till. alla tips och fallgropar välkomnas därför mycket tacksamt. vad bör jag tänka på? om jag fattar saken rätt så är det en lång rigg jag ska ha iaf. göra kompprov vid eventuellt köp och kolla oljan i växelhuset (dock ingen garanti då den kan vara utbytt) Några speciella märken och årsmodeller man bör undvika?
  14. Känns ju lite si å så med å köpa en begagnad motor för 20 000kr är ju mycket pengar för ngt som man inte kan testa så enkelt.
×
×
  • Skapa nytt...