-
Innehålls Antal
86 -
Gick med
-
Besökte senast
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av Anderssonjorgen
-
Tackar för era svar! Zewe, även om kontakten inte är bra, är jag helt galen om jag använder den i sommar och låter den bli utbytt i höst när jag tar upp båten? Det finns många olika typer av elintag av landström, finns det någon du föredrar? Anders, kontakten sitter monterad på båten vilket innebär att när man väl har satt i kontakten är ju stiftet helt skyddat. Det finns ingen ström på kontakten om man inte stoppat i kontakten och när det är gjort är den ju helt skyddad. Det kommer inte att vara ett utstickande metallstift med 220 V oskyddat. Weekender23, hur gör man för att reda ut om båten är svensksåld eller inte, har du någon idé om hur? Fortfarande novis... Hur ska jag ta reda på om båten redan är utrustad med jordfelsbrytare? Var ska jag leta? Jag vet i alla fall var laddaren finns och den ser helt spritt ny ut (se bild, knappt ett dammkorn...) /Jörgen
-
Lägger in en bild på landströmskontakten också. /J
-
Hej! Hjälp en novis... Jag har en Sea Ray 230 Sundancer och undrar om det bara koppla in landströmskabeln på 220 V? Bifogar bild på elcentralen. Tackar på förhand! /Jörgen
-
Hej på er alla sjömän! Köpte en Searay 23 fotare i höstas. Det är vår första båt och hon kommer att sjösättas de närmaste dagarna. Så himla spännande! Båten är utrustad med kyl och en spritplatta i köksavdelningen. Nu till frågan: Vad ska jag fylla skafferiet med? Vilka konserver behövs? Bröd som tål lite fukt? Vilka verktyg behövs (omnia-ugn, grill osv)? Kryddor? Någon som har något smart sätt att fästa grillen på pulpiträcke? Älskar att grilla med kol.... Vi gillar mat och matlagning så det känns lite trist att bara ha Ravioli och liknande i skafferiet. Självklart måste Bullens pilsnerkorv finnas i alla fall... Vi kommer att vara ute en helg i taget.Möjligen några dagar upp till en vecka i rad. Skulle vara kul att få råd om ett båtskafferi som grund. Tackar på förhand! //Jörgen
-
Tack alla för era svar!!! //Jörgen
-
Solpaneler. Hur många watt behöver man? Jag vet inte hur man beräknar åtgången av ström. Om man laddar batterierna genom att ha båten på tomgång, är det bättre än att skaffa solpanel? Har beställt solpaneler från Clas Ohlsson med batteriregulator. Panelerna har en laddeffekt på 80 W. nån som kan berätta hur man beräknar för att veta hur mycket energi man gör av med? skulle vara bra att veta ungefär hur mycket var skild egendom drar i ström. Typ en TV, LED/LCD, kylskåp, bilstereo, lampor Tackar på förhand!! /Jörgen
-
I helgen eller nästa helg tänkte jag montera ekolodsgivaren som följde med plottern som följde med när jag köpte båten. Det är en Garmin 421s. Vad måste jag tänka på när jag borrar hål i båten? Tacksam för alla svar!!!!
-
Grattis!!! Kollade bilderna, riktigt vacker båt! Jag förstår precis hur du känner det. Vi köpte vår första båt i höstas. Den har inte varit i sjön i min ägo så jag längtar så otroligt mycket... Vi köpte en Sea Ray 230 Sundancer 1995. Den har bara gått knappt 400 timmar enligt besiktningsmannen. Under vårt letande inför båtköpet tittade vi på en Crownline. Den var lite mindre och lite äldre än din men jag tyckte det verkade vara en väldigt bra båt. Nu får vi längta tillsammans. Allt blir roligare om man gör saker tillsammans! //Jörgen
-
Hej Andréas! Stort tack för hjälpen! Då ska jag kolla i sommar om den fungerar till mitt nuvarande ekolod. Har en Garmin 421S. //Jörgen
-
Hej! Jag fotade lite i min nya båt. Det är min första båt så frågan kanske är korkad men jag skulle så gärna vilja veta om det är nån som har koll på vad bilden visar för puck? Det är den belysta delen Tack på förhand! //Jörgen
-
Hej! Vi köpte en Sea Ray 230 Sundancer från 1995 som vår förstabåt i höstas och har lite funderingar inför våren. Skulle vara grymt tacksam för lite hjälp. Vi köpte båten i höstas och har aldrig sjösatt den. Båten var vinterkonserverad och klar när den levererades. Finns det någon vänlig själ därute som skulle kunna berätta vad jag ska tänka på inför sjösättning. Se mig som den nybörjare jag är... Vi har en båtplats på en båtklubb i Mälaren. Hjälp mig med massor med tips och råd inför min sjösättning. Med vänliga hälsningar Jörgen
-
Hej! Är det någon av er som har erfarenhet av Safe-Skeg? http://www.almhults-marinprodukter.se/produkter/safe-skeg-2216140 Min skedda har fått mycket stryk och undrar om jag ska investera i Safe-Skeg eller om jag ska försöka hitta någon som kan svetsa dit en ny skädda? Om jag ska hitta någon som svetsar en ny skedda, vad ska jag tänka på då? Jag har båten i Västmanland och tar gärna emot alla tips. Jättetacksam för svar!!! //jörgen
-
Tack för svaren! //Jörgen
-
Hej! Någonstans på nätet har jag sett en ritning på hur man bygger en ramp i aktern på båten för att därmed kunna ta med en rullstolsbunden på båtturen. Tyvärr hittar jag inte den sidan. Jag har sett en som byggt en egen konstruktion som var smart. Jag skulle bli jätteglad om någon kunde hjälpa mig då min son hamnat i rullstol efter en trafikolycka. Hälsningar /Jörgen
-
Hej! Någonstans på nätet har jag sett en ritning på hur man bygger en ramp i aktern på båten för att därmed kunna ta med en rullstolsbunden på båtturen. Tyvärr hittar jag inte den sidan. Jag har sett en som byggt en egen konstruktion som var smart. Jag skulle bli jätteglad om någon kunde hjälpa mig då min son hamnat i rullstol efter en trafikolycka. Hälsningar /Jörgen
-
Hej. Jag har nyss köpt en Sea Ray 230 Sundancer. När jag gjorde en jämförelse mellan i princip alla bolag som tillhandahåller båtförsäkringar så var Svedea överlägset billigast. Jag kontaktade även Insplanet för att få hjälp med att jämföra. De ringde upp mig och sa att de i princip alltid rekommenderar Svedea. En viktig sak i sammanhanget är att Svedea sköter sig när man behöver hjälp.Deras skadereglering är jättebra enligt Insplanet. //Jörgen
-
Tjena! Jag vill bara säga att jag tycker den här tråden är kanon! Problemet är att det är svårt att söka information, kan vara jag som gör fel... Jerhed, kan inte du starta en båtklubb för amerikanska båtar? Det kanske finns en men då har jag inte hittat de Är en helt ny båtägare, köpte en Sea Ray 230 Sundancer från 1995 för exakt en vecka sen. Jag kommer att behöva alla tips och råd jag kan få. Hälsningar Jörgen
-
Tjena. Jag är helt ny båtägare. Köpte båt för exakt en vecka sen så jag har inte så mycket egen erfarenhet. En sak jag hört ska fungera riktigt bra är att skaffa en larmadapter. En diod som blinkar rött. Det brukar ofta räcka för att buset eller skithögarna ser sig om efter andra alternativ. Vet inte själv om det funkar men det är ett billigt tips. Helst skulle man vilja minera vägen fram till båten så the bad guys bara helt och hållet elimineras... Hoppas du slipper dom i framtiden! //Jörgen
-
Hej! Jag är supertacksam att ni tagit er tid att besvara mina funderingar. Det lutar åt att det blir Sea Rayen på grund av priset helt enkelt. Jag har tittat på båda och Maxumbåten är något trivsammare på många sätt men den kommer tyvärr att hamna över gränsen för den budget vi satt upp för båtköpet. Som sagt, tack för hjälpen! Hälsningar Jörgen
-
Hej! Detta är mitt första båtköp och jag behöver all hjälp jag kan få... Dessutom är det lite bråttom. Nu har jag en Sea Ray 230 Sundancer från 1995 och en Maxum 2400 SCR från 1999 på gång. Jag tror jag kan få båda för 180 000 kr. Någon av dessa båtar kommer jag att köpa nästa vecka. Nu behöver jag lite insperation från er, vilken ska jag välja? Båda båtarna är i väldigt fint skick. Sea Rayens motormätare visar att båten bara gått knappt 400 timmar. Jag har ingen uppgift hur många timmar Maxumbåten gått. Men man kan väl inte lita på att mätaren på Sea Rayen är utbytt för att visa mindre timmar, eller? Tackar på förhand! Hälsningar Jörgen
-
Hej mina vänner! Har hittat en läcker båt p. å Blocket, en Sunseeker 23 DC Midcab. Vad jag förstått är det en engelsk båt, kan dom bygga båtar...? Har aldrig hört talas om Sunseeker, är det nån som vet nåt om båtarna? Kan engelsmän bygga båtar? Länken till båten jag kollat på är:http://www.blocket.se/vi/35328066.htm Tackar på förhand! /jörgen
-
Hej! Har tittat på en Crownline på Blocket som jag är intresserad av. Är det nån av er som har erfarenheter av en sån båt? Har kollat en del på nätet men det finns inte så många båtar av den typen så det är svårt att få en klar bild över vad det är för kvalitet på den. Här är länken till båten: http://www.blocket.se/vi/35330001.htm Supertacksam för hjälp! /jörgen
