Gå till innehåll
tisdag 23 juni 2026

Jone

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    3
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Jone

  • Placering
    Landkrabba
  1. Om man tolkar lite så låter det som du vill ha plats, ligga ute några dagar och ha en hyfsat rolig seglare:) Och kan du tänka dig att lägga 100-150k så föreslår jag: Joker alternativt en billig ballad, sen finns det en massa kloner som ÅH30 och Möre 30. Även B31 kan funka bra om de är i bra skick. Fördelen med dessa båtar är att de ofta kan vara i mycket bra skick och ordentligt utrustade för en lagom summa pengar. Dessutom får du bra utrymme både för manskapet och för stuvning och riktig toalett för barnen. Sen seglar ju dessa bra med. Sen kan man ju aldrig välja bort en Maxi68, hitta en fin och kör den ett år och byt upp dig om du blir ordentligt biten. Dom har en stabil prisbild om du får tag i en välskött. Senast ändrad av Jone | 11 augusti 2010 | 14:32
  2. Menar du vattenlinjen eller själva maxi-randen som går öven fönstren? -Vattenlinjen är det bara att stripa och måla om innan nästa iläggning. Färg finns på hjertmans eller biltema om man vill köra ekonomiskt. -Maxi- randen finns att köpa hos maxispecialisten som klistermärke. Så om din är målad så slipa lätt och måla över med passande färg(däckfärg i maxi-kulör) och köp nytt klistermärke på ovannämnda. Hjertmans har råd om passande färg.
  3. Jag och min sambo köpte en Maxi 68 som vår första segelbåt och har haft många fina timmar i den. Anledningen till att det blev en Maxi 68 är bla att det är en stor liten båt med mycket plats i båten, lättseglad och säker samt att den var inom våra ekonomiska ramar. Våran Molly var rikligt utrustad med solpanel, plotter, jolle med motor, ny utombordare, ombyggd mycket välskött inredning, ny sprayhood, bomkapell och mycket mer. Har segelnummer 1175 och är en av de sista båtarna i Maxi68-serien och har fått de tidigare modellernas barnsjukdomar fixade( bla riggen och en för djup sittbrunn). Båten i sig seglar riktigt bra för sin klass och vi har varit 7 vuxna och en hund som mest på henne, vilket gick bra. Stora utrymmen och hyfsad styvmöjligheter. Efter att ha seglat en hel del så har vi upptäckt lite saker vi saknar: inombordare - bättre styrförmåga och inte så meckigt i trånga utrymmen, toalett - hade portapotti men en riktig toalett om man verkligen vill ligga ute, kylmöjlighet - skaffa en solpanel och en kompressorkylbox, rullförsegel - inte nödvändigt men jäkligt bekvämt. Maxi 77 är något större överallt men inte speciellt olik 68:an. Finns modeller med inombordare och riktig toalett. Och den seglar något bättre. Vi tittade också på 77:or när vi köpte 68:an och en av de små detaljer som gjorde att det vägde över till 68:ans fördel var att det är en riktig sprayhood på denna. Sen hittade vi ju vår pärla Molly:) Vad ni skall ha för båt beror mest på er segelvana, antal och ekonomiska förutsättningar samt vad ni vill få ut av den. Vad vill ni? Besvara gärna ovanstående så kan jag komma med lite tips, har ju ganska nyligen gått igenom samma resa som er. Kikar dessutom på större båt för tillfället så jag har väl hyfsad koll på pris-/storleksnivån över m68/77. Senast ändrad av Jone | 10 augusti 2010 | 13:57
×
×
  • Skapa nytt...