Jump to content
Sunday 19 May 2024

MackeNo1

Medlemmar
  • Content Count

    33
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About MackeNo1

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hej, Som rubriken lyder.. Är det någon som vet om kapell och bågar från en Uttern 510 HT går att flytta över till en Uttern 520 HT? Vore suveränt om någon visste detta /Marcus
  2. Blev en tur ner till Kläcken igår, en ö som ligger precis i mynningen där Dalälven möter Östersjön. Vi var två barnfamiljer med fyra vuxna och fyra barn på 4-7år. Båtens storlek och planlösning var helt perfekt och motorn visade sig lika stark som jag hade på känn, 30 knop med full båt
  3. Stämmer nog bra att det utrymmet är tänkt att vara vattentätt vid en eventuell påkörning. I min båt saknas gummipropparna men det är inte så konstigt på en båt som är över 30år gammal... Skulle kännas bra att få lite ventilation där nere med tanke på hur fuktigt det är även utan pluggar, får se hur jag gör med det... Idag blev det äntligen lite gjort. Kapellröret och rörfästena kom igår och jag var förbi båtbutiken och Biltema för att inhandla lite grejer, bland annat samma typ av kapellstöttor som jag lämnade tillbaks tidigare. Så först skruvade jag dit ett fäste i aktern och ett fäste i fören som kapellröret ska sitta i, fästet i fören monterade jag lite på sidan för att kompensera sidförskjutningen av bordsfästet. Tanken är nämligen att använda bordsbenet som hållare för den främre kapellstöttan, så ställningen får mer stadga vid blåst. Sedan blev det till att bock rör för första gången någonsin, men eftersom jag satte rören på plats innan jag böjde dom var det inga konstigheter. Borrade hål i kapellstöttorna för att få dit en t-koppling, letade efter en i metall men hittade ingen så det får bli plast tills vidare. Nästa steg blir att montera krokar i relingen, skära till presenningen, placera öljetter på lämpliga ställen och sedan försöka få ett bra spänn i den för att förhindra att vatten lägger sig på fel ställen när det regnar.
  4. Tack, inte så exklusivt men lagom nivå för en småbarnsfamilj Kan jag vika ihop bordet är det absolut ett alternativ att förvara det längs skrovsidan under passagerarstolen.
  5. Den var riktigt smidig, får helt klart klura på det igen
  6. Har tänkt tanken. Men fästet för bordsbenet lär sitta mitt på skivan och då går det ej att dela..
  7. Hade tänkt flytta tillbaks skåpet en bit för att få plats med bordet och eventuellt en dyna. Går att flytta det 9cm och ändå få plats med knäna när man sitter i stolen bakom skåpet. Dock sticker bordet upp en bra bit ovanför skåpet och det är inte direkt snyggt. Skymmer inte sikten för den som sitter i stolen men vackert är det inte... Finns dock dåligt med andra platser att ha det på, vill inte ha bordet monterat om man kör i vågor för då kommer det säkerligen att lossna. Vill inte heller ha det som solbädd då det är i vägen och man kommer att kliva på det hela tiden. Tar man bort skåpet helt så skulle det gå att hitta en lösning ganska lätt, men vill ha skåpet kvar för förvaring. Kommer antagligen att använda det gamla slitna som mall för att göra ett nytt i vinter. Tips på hur man kan lösa förvaring av bordet på ett bra sätt?
  8. Dags för en uppdatering igen.. Hade hoppats på att kapellröret skulle hinna komma till helgen, men så blev det inte. Har istället monterat bord idag och börjat planera för att flytta skåpet och passagerarstolen en bit bakåt för att göra förvaringsplats åt bordet framför skåpet. Siktar på att fixa det imorgon eftermiddag då vi ska ut med båten på förmiddagen. Mätte ut vart jag ville ha bordet, gjorde ett litet kontrollhål för att se så djupet var minst 5cm och körde sedan med hålborren. Upptäckte att materialet ändrade sig efter några centimeter, slutade borra och bröt bort det jag borrat. Visade sig att det går en förstärkningsvägg mitt i skrovet, som tur är slutade jag i tid och den skadades inte. Flyttade hålet några centimeter åt sidan, så nu sitter det inte helt centrerat men det är inget som påverkar användandet alls. Kapade till bordet och det blir perfekt för en fikastund när man är ute och åker. Gjorde nya hål för stagen och ska även tillverka ytterligare ett stag, så bordet kommer att kunna användas som solsäng också. Imorgon blir det som sagt till att anpassa inredningen för att få en lämplig plats att förvara bordet på när det inte används. Tänkte även byta ut ratten, men tänkte höra om det är någon som har erfarenhet av att byta ut ratten på Uttern 510? Trodde att det skulle sitta en mutter under utternmärket på ratten, men det gjorde det inte. Lär man ta bort dom fyra rostiga skruvarna som sitter under konsollen eller hur gör man? Tänkte också höra vad ni tror om att förbättra ventilationen i dubbelskrovet? Träet i durken jag sågade upp var rejält fuktig, samma sak nere i dubbelbotten. Så även om det inte fanns vatten där var det mycket fuktigt, inte så konstigt med tanke på det minimala ventilationshålet som man ser längst upp på bild två. Sugen på att sätta ett ventilationsgaller i fören och ett i aktern för att få lite luftgenomströmning, är det en dålig idé? Kör man på sten så det går hål i botten förstår jag att det kan vara dumt, men samtidigt finns det ju ändå en öppning i aktern där vatten kan rinna fram för att ösas bort + det lilla hålet i fören. Så helt vattentätt är det inte ändå..
  9. En liten uppdatering.. De vita kablarna som gick synligt runt hela båten är nu borta och hålen efter kabelhållarna är nitade. Det stora hålet där kablarna kom upp genom relingen är täckt med en aluminiumplatta som jag klippt till och nitat på plats. Är bara borstad aluminium just nu men det är mycket möjligt att jag lackar den vit i samma veva som aktern på båten ska lackas. Beställde 6m aluminiumrör idag och hoppas att det hinner komma hem innan helgen, beställde även rörhållare som ska skruvas fast på relingen. Slänger upp några före- och efterbilder.
  10. Nej, vad är en spiralfjäder och hur används den? Tänkte be en kompis som är rörmokare om hjälp, men det kanske är stor skillnad på att böja kopparrör och aluminiumrör?
  11. Som väntat blev det inte mycket gjort i helgen. Men har bytt knappen för trim och till i reglaget så nu fungerar det perfekt. Hann med en snabb provtur på förmiddagen idag och det gick hur bra som helst. Gamla båten gjorde knappt 22 knop med bara mig i och fick kämpa för att komma upp i planing med hela familjen i (mig, frun och två barn på fyra och sex år). 30 knop var inga problem idag och den känns riktigt stark så vi kan säkert åka två familjer med bra marschfart. I veckans ska jag försöka hinna få bort kablar och snygga upp efter alla hål som syns nu när hardtop och inredning är borta. Beställa rör till kapellet står också på att göra listan.
  12. Har funderat på en länspump, men väljer nog ändå omaket med att konstuera ett kapell. Då behöver jag aldrig fundera på om pumpen och batteriet gör sitt jobb när det spöregnar. Dessutom får man ett skydd mot sol och fågelskit
  13. Ingen dum idé. Men eftersom vi åker så korta svängar och bara i sol och badväder så skulle det inte riktigt vara värt arbetet med tanke på hur lite det skulle användas. Har inte varit med om ett enda regnoväder under dom fem år vi varit ute Lägger i en liten presenning i båten så får dom krypa in under den om vädret vänder fort
  14. Tack för alla kommentarer och tips, alltid kul att veta att det finns nån som läser det man skriver. Nitade hela skarven runt båten idag. Törs nog lova att jag har en av Sveriges mest välnitade Uttern 510 nu Lät dom gamla nitarna sitta kvar och knackade ut toppen på dom så dom låser mot däcket, sedan satte jag nya nitar mellan alla originalnitar, så nu ska man inte behöva vara orolig om det går lite vågor. Va dessutom in till Gävle och hittade på Gävle fiskeredskap som visade sig ha ett riktigt bra utbud av båttillbehör. Bland annat kan dom ta hem hela sortimentet från Seasea, så nu ska jag mäta upp hur mycket aluminiumrör som behövs och sen blir det till o beställa därifrån. Har köpt en 180g presenning på 3x5m som ska användas som utprovningsmall så får det bli en 400g sedan. Tyvärr är hela helgen uppbokad med andra förpliktelser, men ska försöka komma upp i skaplig tid imorgon så hinner jag förhoppningsvis byta trim/tiltknappen och eventuellt ta en provtur också.
  15. Efter det senaste dygnets regn och blåst kan jag konstatera att överdragen från Jula och Biltema ska lämnas tillbaka och att stöttorna inte fungerar så bra som planerat. Har haft en stor och tung presenning över båten, liggandes på stöttorna och till viss del säkrad med spännband. Trots det så har den lättat så pass att stöttorna vickat, det i sin tur gjorde kapellet slappt vilket innebar att det tog vind och vred sig på båten. Tror istället att jag ska montera rörfästen, köpa aluminumrör som jag böjer till och sedan lägga en kraftig presenning över som jag fäster i relingen på båten. Ska se om det finns någon järnhandel i Gävle som har rätt typ av rör, annars får jag beställa här: http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Dackutrustning_Skruv/Kapell/Kapellror/ALUMINIUMROR_18_13MM_6,3M?id=01823 Där finns även alla möjliga typer av fästen för kapellrör, så det ska nog gå att snickra ihop något. http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Dackutrustning_Skruv/Kapell/Kapellbeslag Prio 1 just nu är att nita ihop skrovet så jag kan lägga i båten och ta en provtur utan hardtop, har ju bara åkt i den en gång och det var den korta provturen vid köpet. Har en ny knapp för trim/tilt funktionen som ska monteras också, som det är idag så fungerar det när man trycker på motorn men inte när man använder reglaget. Så förhoppningsvis ligger felet i knappen i reglaget.
×
×
  • Create New...