Gå till innehåll
söndag 28 april 2024

Nyman_666

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    4
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Nyman_666

  • Placering
    Landkrabba
  1. Är väl att hålla utkik hela tiden tills något passligt dyker upp som verkar välskött och hoppas på det bästa. Finns ju en massa båtar med utombordare också som antagligen är lättare att vinterförvara och kanske lättare att serva. Men ska man ha kylskåp och liknande i båten så kanske dom har lite väl trötta generatorer för att driva allt i båten. Och när båtarna börjar komma upp i 6,5-7 meter i längd så är väl de mesta utrustat med inombordare.
  2. Visst är det så! Är relativt händig och har skruvat både på mopeder, mcn, och bilar förut så ska väl inte vara så stora problem att skruva v8 heller. Är bara rädd för att hamna ut för en motor som inte är annat än problem. För de första så vågar man ju inte åka längre vägar och för de andra så handlar det ju om pengar. Men säger ni att de kan vara helt okej grejjer så kanske de är värt att ta en titt på båten och provköra. Garantier finns ju aldrig på gamla motorer.
  3. Så oberoende om den är söt eller saltvattenkyld så är de inte någå vidare pålitliga grejjer om dom är från slutet på 80-talet början på 90-talet? Man slipper väl rosten men dom är väl slitna ändå? Har nämligen en båt på spåren som har en 5.0L v8 från 1991 som har varit sötvattenkyld hela sin livstid. Topparna är planade och ventiler är bytta. Drev, propeller och avgaslimpor är utbytta år 2009. Båten är för övrigt i schysst skick och inom ramarna för vad jag har råd med för tillfället. Båten är en Bayliner 2155 från -88. Båten kommer antagligen att köras typ 20-40 timmar per sommar av mej. Har skärgården nära så kör inga långa sträckor. Kommer ja få en båt med konstanta problem eller en någålunda pålitlig båt om jag gör affär? Är de bara att glömma och vänta på någon båt med ny motor som är litet körd eller kan man få en schysst motor trots åldern? Klart nya insprutningsmotorer är att föredra men det jag kör under sommaren är som sagt dom där 20-40 timmarna. I år har de kanske bara blivit 10 timmar (Har bara haft en vecka semester).
  4. Hejsan! Har för tillfället en mindre HT båt och är på jakt efter aningen större grejer. Har kollat lite på Finnsport 650, Flipper 700, Belmar 755 och en massa mindre jänkare med v8or och midcabin. Har läst igenom en massa trådar angående jänkar v8or men är fortfarande lite osäker pga att jag bara ägt utombordare. Det är väl så att v8orna oftast rostar sönder före dom är slutkörda fast man har servat dom regelbundet och kört i saltvatten? Hur är t.ex. en v8 från slutet av 80-talet om den har varit sötvattenkyld från första början om motorn är renoverad för övrigt? Borde ju inte vara risk för problem med blocket isf? Och hur är det med dreven, dom är knappast evighetsgrejjer heller fast man servar dom och byter bälgar osv regelbundet? Skulle vara tacksam för svar fast denna fråga kanske är ställd många gånger. Men better safe than sorry.
×
×
  • Skapa nytt...