Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Almo

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    11
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Almo

  • Placering
    Kadett

Profile Information

  • Plats
    Västra Götaland

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Mycket smart funktion! Överraskande att det görs 33 fots Sea Ray utan midcabin, visste jag inte. Förbrukning har diskuterats flitigt i olika forum här, men har det någon större betydelse i den stora konkursen som ett båtägande består av?
  2. Japp, det var Nimbus jag svarade på i inlägget innan som saknar genomgång till badbryggan. Sea Ray har såklart det och har väl nästan haft det i alla tider då Amerikanarna tar för vana att lägga häcken mot bryggan för att bekvämt gå i land via badbryggan. Jag tror helt klart att du kommer bli helnöjd med din Sea Ray, innerst inne hoppas man ju att en större båt även gör att familjen kan njuta av de mindre bra sommardagarna då man har lite utrymme inne i båten att vistas på också. För det priset i annonsen är det nog omöjligt att hitta något bättre än Sea Ray, lägger man på lite mer kan man fantisera om Nimbus, Fairline Targa eller Bavaria Sport... om man inte bryr sig om bränslekostnader så håller jag med att searay verkar vara en bra båt men oftast dubbla bensinare drar en hel del bränsle, som jämförelse drar en Nimbus 28 dc med 1xTamd41 1,5-1,6 l/nm det gör driften billigare! Ok, intressant! Vilket körfall, som medel över säsongen? Vår nuvarande båt mätte jag upp till exakt 1.6 liter /nm på en hel säsong, då har vi enkel V8 och en 7.6 m båt på ca 2 ton. Vår motor har dock förgasare, med modernare insprutningsmotor går förbrukningen ned, men då verkar det ju inte vara någon större skillnad mot dieselmotor. Vi kollar ju som sagt på enkelmontage och bränsleförbrukning är nog det som kommer sist på priolistan men det är såklart intressant också. I min egen mening så är det nog omöjligt att räkna hem några besparingar på att köpa dyrare dieselmotorer om man inte är på sjön i professionellt syfte. (eller råkar ha tillgång till diesel på något vis)
  3. Inombordare medger lite tystare gång (jämfört med äldre utombordare, nyare utombordare kanske är lika tysta som inombordare?) Dessutom är det ofta billigare att reparera inombordare om det är typ V8 el B20. De är nog oftast billigare att försäkra en båt med inombordare också. Sen kan du få en mycket bättre badplattform där bak, det är nog fördelarna. Sen är det ju fördelar med utombordare också, enkla att ställa in över vintern om man har garage t.ex.
  4. Japp, det var Nimbus jag svarade på i inlägget innan som saknar genomgång till badbryggan. Sea Ray har såklart det och har väl nästan haft det i alla tider då Amerikanarna tar för vana att lägga häcken mot bryggan för att bekvämt gå i land via badbryggan. Jag tror helt klart att du kommer bli helnöjd med din Sea Ray, innerst inne hoppas man ju att en större båt även gör att familjen kan njuta av de mindre bra sommardagarna då man har lite utrymme inne i båten att vistas på också. För det priset i annonsen är det nog omöjligt att hitta något bättre än Sea Ray, lägger man på lite mer kan man fantisera om Nimbus, Fairline Targa eller Bavaria Sport...
  5. Jag tror definitivt Sea Ray är närmast till hands att upfylla de önskemål jag listade. De är ju tyvärr en aning plastiga och lurviga inuti, har man tur hittar man någon som har fått teak-golv ditsatta. Och sötvattenkylning. Bavarian känns som en Sea Ray med plasten utbytt mot trä i inredningen och såklart lite modernare linjer. Tyvärr hamnar den ju lite högre i pris än budgeten men å andra sidan ligger 80-tals Nimbusen på samma prisnivå om man jämför med att köpa en Bavaria i Tyskland... Du har rätt, 29an har targa även på 90-talsmodellerna! Och dessutom är den vänd åt "rätt" håll om man ska vara petig. Och i princip allt annat jag listade (förutom dörr till midcabin). Tack för tipset!
  6. Jag tror definitivt Sea Ray är närmast till hands att upfylla de önskemål jag listade. De är ju tyvärr en aning plastiga och lurviga inuti, har man tur hittar man någon som har fått teak-golv ditsatta. Och sötvattenkylning. Bavarian känns som en Sea Ray med plasten utbytt mot trä i inredningen och såklart lite modernare linjer. Tyvärr hamnar den ju lite högre i pris än budgeten men å andra sidan ligger 80-tals Nimbusen på samma prisnivå om man jämför med att köpa en Bavaria i Tyskland...
  7. Det är ju helt klart en jättebra båt med några mindre nackdelar som relativt litet kök och ingen genomgång till badbryggan. Den är ju designad på 80-talet och det märks både på gott och ont, men faktum kvarstår att den kostade runt 400 000 på 80-talet, hur länge kommer priserna ligga över det 30 år senare? För ett stort antal svenska segelbåtsmärken har ju priserna "normaliserats" under senare år, frågan är när det ska hända för Niimbus?
  8. Frågan har säkert ställts otaliga gånger men nu vill jag ha den senaste informationen från 2015: Vilken är den bästa båtmodellen i 27-29 fots storlek som har singelmontage, separat dinett, helst midcabin med egen dörr, bra layout i sittbrunnen med soffor mittemot varandra bak? Dessutom vill jag ha targabåge med kapellet snyggt integrerat i bågen och eventuellt möjlighet att trolla fram en solbädd även om just det är överkurs. Har kollat runt mycket och hittat dessa egenskaper hos många båtar men inte än hittat en båt som har alla egenskaper på samma gång, är det omöjligt att hitta? (om man bara vill lägga max 300 000 i köpesumma vill säga Tacksam för alla spekulationer, tips, drömmar som kan delas med sig av. Nämnde jag att den helst ska vara snygg också hehe. Vi har kollat runt och noterat följande: Bavaria Sport: Uppfyller det mesta men kör med dinett fram av någon anledning = bädda upp och ned varje natt för de som inte sover i midcabin Sea Ray: Hade targabåge men slutade med det under hela den period som motsvarar vår budget, dvs 1989 - 2005 någon gång.... Fairline: Vägrar singelmontage Wellcraft 26/28: Konstig lösning med soffor diagonalt mittemot varann bak i sittbrunnen, är det för att inte båten ska luta när alla sitter runt bordet?? Doral: För svår att hitta i sverige Bayliner: Har några modeller som uppfyller allt, men det är ju bayliner?? (ska man förlåta allt de gjort innan 2000?)
  9. Mitt resonemang var att eftersom ytorna kapslas in av all pannsten så blir det ju mindre rost på dem Jag tror att du har rätt i alla fördelar du nämner men min motor är 25 år och har fortfarande inte rostat sönder eller slitits ut, vi kör ju bara 20-50 timmar per säsong även om man är ute så ofta man kan under sommaren så frågan är hur stort problem det är egentligen att ha sjövattenkylning ur slitagesynpunkt. Förbrukningen är ju intressant ur ett teknikperspektiv men gissar att besparingen motsvarar några drinkar på närmsta sjökrog efter en säsongs tuffande i högre drifttemp. Jag tänkte själv att det är skönt att veta att min motor mår bra invändigt om jag gör en konvertering men samtidigt har jag aldrig hört talas om någon motor som rostat sönder pga sjövattenkylning, är det någon som har något exempel får de gärna beskriva detta!
  10. Gammalt ämne, funderade själv på sötvattenkonvertera efter att ha fått nys om en billig begagnad värmeväxlare som passar till min motor. Men den stora slutsatsen som alla verkar ha missat i denna tråd är väl: Om det nu bildas pannsten på alla inre ytor pga allt salt som fälls ut så är väl det inre rostandet ett minoritetsproblem? Då är det endast den smidigare vinterkonserveringen som skulle motivera en konvertering men det verkar behöva balanseras mot ett antal risker som gör att jag väljer att låta bli iaf i mitt fall... Väljer att vänta med sötvattenkylning till nästa båt som införskaffas med detta som standardinstallation
  11. Hej har kikat lite på en Four Winns 205 Sundowner från 1991 med OMC 5.7 V8 och OMC-drev. Undrar om nån vet om det är vanliga Cobradrevet eller King Cobra på den båten? Har blivit avrådd från drev.se att köpa om det är King, men efter att ha kollat runt rätt mycket verkar det som att vanliga Cobradrevet är helt ok så länge det är med röda växelvajern som inte tuggar upp drevet. Detta är ju en 91 så vid det laget borde OMC hunnit åtgärda deras problem som uppstod under senare hälften av 80-talet med deras drev pga just växelvajern. Är även tacksam för tips angående den motorn, enligt den information jag fått ska det inte vara några speciella bekymmer med den. Mvh Alf
×
×
  • Skapa nytt...