Gå till innehåll
lördag 27 april 2024

Toss

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    38
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Toss

  • Placering
    Fänrik
  1. Ska ta och göra så! En fundering jag hade, skulle det funka att koppla förbi bränslepumpen och prova att köra med en trycktank placerad i höjd över motorn? För att se om det är bränslepumpen som felar?
  2. Ja, eller lite mer än 3000 är det nog. När jag kör den på land och enbart gasar med frigasen( eller vad det heter), så går det bara varva till drygt 3000. Det är ju först när jag kör med växel i som den går att varva mer, och jag är lite osäker på vid vilket varvtal motorn dör. Men känslan är att den får tillräckligt med soppa när den går lite lugnare, men att det inte räcker till vid hårdare körning. Därefter mycket svårstartad, kan göra några små tändningar som om den tog det sista bränslet i förgasarna.
  3. Nej, provade det förut när jag var ute, och den dog i alla fall.
  4. Hej! Har ett problem med min Yamaha 70 hk 2t från 1990. Motorn går som en klocka mellan tomgångsvarv och ca 3000 rpm. Men så fort jag ger på mer så tvärdör den. Därefter är det lögn att starta upp motorn igen. Lyckas starta om motorn med en hel del startgas, och efter en stund så börjar den gå på eget bränsle, lika jämnt och fint som innan. Tycker själv att det känns som ett bränsleproblem, men lyckas inte lura ut något svar själv. Någon som har några tips eller idéer, dessa mottages i så fall mycket tacksamt!
  5. Ska hänga på en liten trollingmotor på min båt och har en fråga med anknytning till detta? Finns det mindre utombordmotorer (4-8 hk) som kan kopplas till reglage? I så fall vilka märken/storlekar? Var och tittade på en segelbåt för några år sedan och jag vill bestämt minnas att det satt en nyare 6 hk fyrtaktsmotor med reglage bak på den båten.
  6. Jo, det är klart. Priset på Boats.net för givaren är 167 dollar plus 26 dollar i frakt. Samt att tull och moms tillkommer som du säger. Kollade hos en Yamahaförsäljare här hemma och de tar hem givaren för ca 3600 kr, så jag borde nog spara en rätt bra slant på att beställa den.
  7. Plockar upp en gammal tråd, då den har blivit aktuell för mig. Enligt följande tabell http://www.boats.net/parts/search/Yamaha/Outboard/parts.html , så antar jag att min motor är av 1990 års modell, grundat på O:et i 70BEO. Är jag fel ute? Dock stämmer ju inte det riktigt med ovanstående resonemang, då man i länken i det första inlägget istället ska tolka O:et som Autolube Multipoint Oljeinsprutningssystem. Detta stämmer ju också på min motor. Förvirrad.... Men jag undrar om det inte går att utskilja bokstaven D inristat på den svarta plåten i nedre högra hörnet... Men vad tusan, båda tabellerna tyder ju på att det är 1990 som gäller, fast på olika sätt, så jag antar att min fråga löste sig själv...? Senast ändrad av Toss | 23 januari 2011 | 10:11 Senast ändrad av Toss | 23 januari 2011 | 10:17 Senast ändrad av Toss | 23 januari 2011 | 10:17
  8. Tackar för det Rolle85! Borde väl gå lika bra att beställa från deras hemsida?
  9. När jag fick problemet med oljenivågivaren så hände just det du (Bigbuster) beskriver ovan. Fick efter mycket om och men igång motorn och lyckades ta mig i hamn med reducerad effekt. Körde därefter sommaren ut med bortkopplad givare, men är nu på jakt efter en ny. (inte helt lätt) Konstigt vad man är påverkbar - nu känns det verkligen som att jag kommer att behålla motorn!
  10. Tack för alla svar! Jag har nog börjat förstå att byta till en mindre motor inte är någon bra idé. Är oftast själv i båten, men ibland händer det att vi är 5-6 personer. Bakgrunden till detta med byte av motor är i första hand tillförlitlighet, i andra hand förbrukning. Jag vill vara (ganska) säker på att jag tar mig tillbaka till hamn efter en dag på sjön. Jag köpte min båt och motor i somras, och fick genast lite strul med motorn, då en oljenivågivare lade av ( mitt på sjön =) ) I stundens hetta bestämde jag mig för att se över möjligheterna till att köpa en ny motor.( jag ska sänka den här förb...de motorjä..n och köpa en NY ) Men, när jag fått ordning på felet så fungerade motorn faktiskt utan missöden resten av sommaren. Så om det är som Bigbuster säger att Yamaha-motorn faktiskt är en bra och tillförlitlig motor så kanske det är onödigt att byta.... Kanske bättre då att införskaffa en lite trolling/nödmotor att hänga på. Återigen, tack för svaren, det är fantastiskt bra med forum!
  11. Hmmm... Har nog fått lite att fundera på tror jag! Tack i alla fall för era råd!
  12. Jo det är vits att veta. Nog borde väl en 50 hk fyrtaktsmotor vara tillräckligt för att driva en Ryds Camping utan att den blir svårhanterlig? Vad det beträffar byte eller inte så kommer jag att byta motor, då jag vill ha en nyare och mer driftsäker. Att det blir en mindre motor är främst en kostnadsfråga. Senast ändrad av Toss | 20 januari 2011 | 14:54 Senast ändrad av Toss | 20 januari 2011 | 15:00
  13. Tar upp min gamla tråd igen. Sakta sakta sakta men säkert börjar ju våren närma sig! Jag har nu bestämt mig för att byta ut min Yamaha 70 hk tvåtaktare (ca 1990) mot en mindre motor. Planen är att hänga på en ny eller nästan ny 50 hk fyrtaktare istället. När jag hör mig för så säger man att en mindre motor måste jobba hårdare, och därmed är det inte säkert att den tar mindre soppa, vilket jag kan förstå. MEN, nog borde väl en nyare 50 hk fyrtakt gå snålare på min Ryds Camping än min nuvarande motor??? Tacksam för tankar och svar!
  14. Hej! Oljenivågivaren till min Yamaha autolube 70 har lagt av. (årsm ca 1990) Någon/några som vet vart jag kan finna en sådan, ny eller begegnad? Tackar på förhand!
  15. Tack för tipset! Ska forska i detta. Fler idéer?
×
×
  • Skapa nytt...