Jump to content
Tuesday 28 September 2021

Zephyrlius

Medlemmar
  • Content Count

    28
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

5 Neutral

About Zephyrlius

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Oj nu får jag skämmas, här borde jag uppdaterat. Den är iordning o har testats i båten. Bidde lite ändringar förra vintern, passade på o sänka motorn och vinkla den så knutarna får rätt vinklar (samma vinkel) Bytte ut motorkuddar och förstärkte motorbädden så nu går det fint upp till 6knop. Sista 1-1,5knopen (innan jag fullständigt tvärbromsas av skrovbegränsningar) vibrerar fortfarande mer än behagligt men det skulle nog kunna åtgärdas med bättre knutar typ cv. Sedan blir man ju aldrig helt sams med 2-cyl diesel om man är van vid 4-cyl eller mer men jag har lite andra framtidsplaner för båten så det kommer inte ske varken annan motor eller nya knutar/axel. (Större motor är jag inte intresserad av (skulle isf vara för fin gång men blir lite overkill i en sådär gammal båt) Har köpt på mig ett begagnat S-drev för framtiden, tanken är att göra en ordentlig badplattform som också är en skrovförlängning, har ritat upp den i teorin, omvandlade lite gamla Albin 21 - ritningar som fanns på på nätet till 3D och fortsatte formerna på skrovet så jag inte skulle påverka egenskaperna negativt (den får då ganska exakt skrovformen från en Albin 25 om man kikar på dom ritningarna i Cadden. Med det upplägget skulle jag helt slippa kardanknutar som jobbar i elak vinkel Men då måste jag placera drevet i utbyggnaden under "golvet" o flytta bak rodret för att få det vettigt så det skulle bli en del plastande o arbete. Blev ett stort ryck i vintras, passade på o blästra hela båten i vintras (med sand själv) o epoxibehandla den enligt konstens alla regler,, jäkla projekt, massa lager hård bottenfärg, ingen blästerhade jag heller innan så det fick bli en bläster, kompressor och sedan bygga ett friskluftsystem till masken för att våga använda den (NEJ jag använde inte kompressorluft i masken). Med facit i hand så är det billigt att lämna bort eller hyra isbläster för det är ett satans jobb om man inte använder stoor bläster och monsterkompressor, jag fick hålla mig med en 7,5hk o pelabläster med munstycke 2,5mm. Låna ett friskluftsystem är nog inte heller en dålig affär men jag vill kunna ha det när jag plastar/blästrar/lackar i framtiden, kostade väl typ 3.000kr o bygga+en del tid+lite egenbyggda delar. Kör nu utan bottenfärg o jäkla vad bra det fungerar. Har svampar av skrovet 3ggr under säsongen med cyklop och svamp och det lossnar på direkten, en skrovborste får det bli till nästa år. Hastighetsmässigt påverkas inte båten alls av påväxt (bränsleförbrukningsmässigt är ju svårt o märka i en sånär båt :P) Men kan bara fylla i om någon av dom typ 215 andra Albin 21ägarna skulle undra (minus ni som redan har drev) hur det fungerar med uppgradering/ersättning av vinkelväxeln, jag kan bara säga att det är möjligt med remdrift på båtar men man får inget sådant system färdigt direkt utan lite egendimensionering och byggtid
  2. Nej det blir bara mellan växel och motor men jag snålade lite så cv-axel får vänta. kör på dubbelkardan som satt men nu ser jag till att få rätt vinkel på motorn. har snart fått hem alla delar till den. Lägger upp bilder när den är ihopmonterad.
  3. Nu börjar den nya vinkelväxeln ta form. Anledningen till att den har så många utskärningar är att jag vill tillverka den ur vattenskurna rostfria plåtar som sedan hålls ihop av skruvförband så den förblir demonterbar. Remspännaren består av en skruv på sidan med rulle. Är någon intresserad så är orginal kuggvinkelväxeln till salu. den har demonterats. jag kan leverera den nyrenoverad med nya lager.
  4. Det går sakta. Som tankarna ser ut nu kommer jag inte att byta propeller. Jag har plockat ur vinkelväxeln och kommer ersätta denna med en kuggremsväxel. sedan tänker jag Aquadrive axlar för att minimera vibrationer.
  5. Tack för informationen, var köpte du kugghjul? passade dom utan bearbetning? har du någon länk? Tacksam för all information
  6. Vet du vad du har för utväxling? och vad det blev för propeller?
  7. Har kollat en hel del på det som t.ex Aquadrive men dom tillåter ganska liten vinkel. I mitt fall handlar det om 12grader. Men har ni förslag på någon bra så vore det najs
  8. Instämmer, väldigt bra video. Detdär är en av orsakerna till mina vibrationer. Nu är målet att optimera vinklarna och återinstallera motorn. Sedan får det bli att byta propeller. Ska fixa lite bilder på progressen. Alltid kul med bilder.
  9. Jo förmodligen är annat propellerval den billigare vägen om man ser till vad det skulle kosta att lämna bort men axlar kan jag fixa själv, inte propeller den får jag betala för men det kanske är bättre att bita i det sura äpplet. Misstänker att det av forumregelskäl inte går att skriva ut vad företaget heter i tråden men skulle du kuna skicka PM till mig gällande företaget.
  10. Alltså när jag för reglaget framåt går båten framåt men den utväxling jag får på drivlinan överensstämmer med backlägets utväxling. Att byta propeller skulle delvis lösa problemet men den skulle även kräva en annan lutning för att få rätt utväxling. Min tanke är att istället ändra utväxlingen i vinkelväxeln. Jag har gjort en liten tanketabell och mätt upp nuvarande drivlina med varvtalsmätare. Se bilaga. Övre, undre är axlarna ut ur vinkelväxeln.
  11. Ursäkta min låga närvaro, lite saker har hänt. Jag har lyft ur motorn ur båten och rengjort allt i motorrummet. Jag har tänkt i liknande tankar att byta ut motorkuddarna, det får bli KSTEUN35v. Ska passa på att gå igenom motorn ordentligt, byta olja, filter, bränslefilter, ställa ventilspel.... Kommer därefter påbörja arbetet med en ny motorbädd. Jag har en kugg-vinkelväxel i min. Det lite dumma med min Vetusmotor är att den jobbar på fel håll, den utväxling jag egentligen borde ha vid framdrift är backutväxlingen så jag skulle egentligen varit gladare om jag hade den med kedja. För att bli klar inför nästa sommar är min tanke att luta motorn/sänka infästningarna så att det blir bättre förhållanden för knutarna. Sedan om tid finnes är tanken att öppna upp vinkelväxeln och se om jag kan tillverka två nya axlar, alternativt montera kedjehjul på befintliga och på så sätt få rätt utväxling. Det lämnar jag som lite bonus om jag har tid, det fungerar ju i dagsläget även om motorn går väl högvarvig.
  12. Mycket bra information! tackar Gällande synbar snedhet så är detta bara på bilderna, det kan man inte se i verkligheten. Ska försöka göra mig av med vinkeljärnsinfästningen och försöka få ner motorn så mycket som möjligt tänker jag. Kanske t.o.m. vinkla motorn så vinkeln blir bättre, får se lite hur jag gör. Det finns ingen här på forumet med en liknande båt och nyinstallerad motor? Att helt frångå kardanknutar i denna installation skulle innebära att man får tilta motorn till axelvinkeln vilket är ganska hög vinkel men faktiskt godkänd enligt motorspecen för konternuerlig drift. Lutar åt att motorkuddarna kommer att bytas till Vetus hydrauliska motorkuddar eller nåt liknande. Stämmer att det är min tråd du hittat, funderade på om jag skulle länkat till den men visste inte hur reglerna kring det lydde. Tycker i alla fall fortsatt arbete med detta hör hemma mer på detta forum. Här finns lite bilder på en gammal ritning av motorinstallationen, kan vara intressant kanske för folk att se https://digitaltmuseum.se/011024759233/ritning/media
  13. Ursäkta det sena svaret, hade inga bilder men idag var jag vid båten och tog några. Som konstaterats i tidigare inlägg så är det en "V-drive"-lösning, motorn ligger ovan axeln i omvänd riktning sen vinkelväxel mot axeln. den har splines. Såg att det skrevs i ett inlägg att det är kedja i vinkelväxeln, är du säker på detta?, jag har själv ingen aning. Men trodde det var en kuggväxel? En lösning som jag ser det för att få en tillförlitligare drivlina är att tilta motorn som utgående axel och bygga en ny "växel" som bara hanterar höjdskillnaden, ingen vinkel, typ remtransmission eller kedja. dock är det ju en ganska omfattande ombyggnad så finns det en enkel lösning som får den att gå bra så mottages denna Sedan kan man konstatera att det inte bara är transmissionens fel att vibrationer uppstår då motorn även vibrerar mycket i friläge
  14. Köpte mig en Albin 21 innan semestern med en Vetus m2.06 från 2006. Första turen skar en kardanknut på den mellan vinkelväxeln och motorn. Denna ersattes innan semestern och båten har fungerat. Dock vibrerar båten mycket men det verkar inte bero så mycket på drivlinan då den vibrerar även med neutralen i. Tänker mig att jag ska se över motorkuddarna och eventuellt byta ut dessa, har kollat lite och såg att det fanns hydrauliska motorkuddar till den. Åsikter om dessa? Tänker även att jag ska minimera knutvinklarna så mycket det går genom att istället vinkelställa motorn mer. Någon som har en Albin 21 som kan ge förslag på hur man bäst kan få till den så den blir så vibrationsfri som möjligt och får en driftsäker drivlina.
  15. Köpte mig en Albin 21 innan semestern med en Vetus m2.06 från 2006. Första turen skar en kardanknut på den mellan vinkelväxeln och motorn. Denna ersattes innan semestern och båten har fungerat. Dock vibrerar båten mycket men det verkar inte bero så mycket på drivlinan då den vibrerar även med neutralen i. Tänker mig att jag ska se över motorkuddarna och eventuelt byta ut dessa, har kollat lite och såg att det fanns hydrauliska motorkuddar till den. Åsikter om dessa? Tänker även att jag ska minimera knutvinklarna så mycket det går genom att istället vinkelställa motorn mer. Någon som har en Albin 21 som kan ge förslag på hur man bäst kan få till den så den blir så vibrationsfri som möjligt och får en driftsäker drivlina.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy