Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

bogproppen

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    4
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om bogproppen

  • Placering
    Landkrabba
  1. Hej på Er Har sett på flera båtforum att det talas negativt om maximer med aktermonterad motor och vanligt drev. Då jag har erfarenhet av originalmontage och äger en maxim med motor i aktern tänkte jag dela med mig av mina erfarenheter. Till att börja med vill jag säga att Maximer med originalmontage är en kanonbåt men lämnar det därhän eftersom frågan gällde aktermontage. Min båt har en VP 250a på 146 hp och ett 290 drev. Med denna motor har jag vid normal last (3-5 pers nödvändigheter för ett par dagar) en bra marchfart på 20 knop och då en förbrukning på ca 2 liter per distans ( - 2 dl beroende på väder vind etc). Detta har jag fått fram efter uträkning och ej genom flödesmätare så det kanske kan slå lite fel, har dock räknat i överkant. Vid 7 knop dvs normal Maxim fart ligger förbrukningen på runt en liter/distansen. Har läst flera inlägg där man hävdar att båtarna har en tveksam gång i sjön med denna motorkonstalation, detta förstår jag inte då jag tycker min går utmärkt i sjön. Visst slår det i motsjö och det blir ibland nödvändigt att slå av på gasen, men inte värre än tex flippers båtar. Vad gäller akterruffen så har jag på min båt 2 st enkelkojer på var sin sida om motorn om vardera 75 cm. Detta passar oss alldeles utmärkt på samma sätt som dubbelkojen passar andra, smaken är som baken. Och Nej, man ligger inte med huvudet lägre än fötterna. Det är heller inget problem med lukt från motorn då kåpan är tät och motorn tar luft utifrån. Jag kör alltid motorrumsfläkten någon minut efter jag slagit av motorn och har aldrig haft några som helst besvär av lukt. Något som förvånar mig i flera annonser med dessa båtar är att man säger att båten marchar tex 14-17 knop, dessa hastigheter är i alla fall dåliga för min båt. Man flyttar mest vatten och motorn får jobba hårt. Min båt går fin fint upp till 7.5 knop och sedan efter planing vid 18-21 knop. Det är ju naturligtvis upp till var och en vad man tycker är bra och maximen är en bra båt oavsett vad. Självklart drar en planande Maxim med bensinmotor mer bränsle, men den går också 3ggr så fort och möjligheten att köra sakta finns ju faktiskt kvar. Vi är mkt nöjda med vår båt och kommer förhoppningsvis att ha den kvar länge, tycker de här maximerna har fått alldeles för mycket negativ kritik av folk som säger sig ha hört . Frågan är hur många av dem som har erfarenhet av de dom pratar om. Jag önskar dig lycka till med båtköpet. MVH Johan
  2. Tusen tack för hjälpen !! Mvh Johan
  3. Är i farten att köpa en Maxim 26. Då jag pratade med åkeriet som ska stå för ev transport ville de förutom längd och bredd veta höjden på båten. Längd och bredd har jag koll på men har inte kunnat hitta något höjdmått och har tyvärr ingen båt att mäta på. Är det någon av Er som vet detta ?. Tacksam om någon kunde hjälpa mig. Vänliga hälsningar Johan
  4. Har under en tid följt beg marknaden på Maxim 26:or då jag är lite intresserad av att ev, köpa en. För tillfället finns endast några få på blocket men i höstas fanns över 20st till salu. Jag vet att maximen är en populär båt men jag undrar om det är någon mer än jag som tycker att de verkar vara överpriser på många av dem. Ok om det sitter en ny motor i kan jag förstå att man begär betydligt mer då detta är en investering på gissningsvis 80-100 tusen.Men är det verkligen skäligt att begära 250 000 för en 30 år gammal båt med en 30 år gammal MD21 i motorrummet. Vad är rimligt att betala för en Maxim i normalskick och med originalmotor eller gammal utbytesmotor. Vad tycker Ni ?
×
×
  • Skapa nytt...